The Best of Dorien B. is een overtuigend debuut

Als dierenarts Dorien (Kim Snauwaert) halverwege de film onverwachts een jeugdvriend tegenkomt, is hij vooral nieuwsgierig wat er van die ‘wilde Dorien’ is geworden. Het vaccineren van dieren in Afrika, dat is er niet van gekomen; en tijdens haar zwangerschap is ze ook opgehouden met taekwondo. In The Best of Dorien B., een licht feministische tragikomedie over alledaagse perikelen, laat debuterend regisseur Anke Blondé treffend zien hoe Dorien wordt geconfronteerd met een diepe ontevredenheid over haar bestaan, al doet de film wat gemakkelijk over de oplossing.

Hoewel ze het perfecte plaatje uitstraalt – in staat werk en kinderen te combineren en getrouwd met succesvolle academicus Jeroen (Jelle De Beule) die haar constant met koosnaampjes aanspreekt – rammelt dit vanbinnen aan alle kanten. Haar man heeft een affaire met een collega gehad en houdt zich niet aan de belofte afstand van haar te bewaren, haar jongste zoon doet het niet goed op school en haar ouders (Dirk Van Dijck en Katelijne Verbeke) verwikkelen haar in hun huwelijksperikelen. Als ze een gezwel in haar borst ontdekt en merkt dat ze dit nieuws niet kan vertellen, wordt ze gedwongen haar leven grondig te herzien.

The Best of Dorien B. toont op lichtvoetige wijze de positie van de moderne vrouw, die dan wel is toegetreden tot de arbeidsmarkt, maar daarmee nog niet werkelijk gelijkwaardig is. Dorien heeft de dierenpraktijk van haar vader overgenomen en is eigenhandig verantwoordelijk voor het huishouden, het brengen en ophalen van haar twee kinderen en de oudergesprekken op school. Als ze van een zware dag op werk thuiskomt, verwacht haar man ook nog dat er eten klaarstaat. Het gezwel in haar borst is vooral een verraad van de traditionele vrouwelijkheid waaraan ze probeert te voldoen; haar grootste angst is dan ook dat man haar zal verlaten na haar borstamputatie.

Als personage is Dorien gebalanceerd; onopgeleid ­actrice Snauwaert weet haar gemoederen met precieze gezichtsuitdrukkingen over te brengen. Haar vooral irritante man geniet helaas niet eenzelfde soort uitwerking – al is dit misschien een subversief commentaar op de vaak onuitgewerkte vrouwelijke personages in films.

De observationele camerastijl en een inhoudelijk samenhangend scenario getuigen van respect naar de ­kijker, die zelf de verbanden tussen de gebeurtenissen moet leggen. De finesse waarmee de situatie van Dorien kenbaar wordt gemaakt, verdwijnt wat in de tweede helft, waarin het scenario te veel op lichtelijk ongeloofwaardige gebeurtenissen steunt. Zo sluit de film zichzelf op in de zinloosheid van Doriens bestaan, waar filmisch geen uitweg voor kan worden gevonden. Er wordt dan ook niet getoond hoe Dorien zichzelf herontdekt: net wanneer ze controle begint te nemen over haar leven, springt de film acht maanden vooruit om in de laatste scènes het resultaat van de voor de kijker onzichtbare verandering kenbaar te maken. Het is dan ook de kracht van de eerste helft van de film die The Best of Dorien B. tot een overtuigend debuut maakt.

The Best of Dorien B.

Regie Anke Blondé
Met Kim Snauwaert, Jelle De Beule, Dirk Van Dijck