PlusAchtergrond

Textielkunstenaar Joana Schneider op Art Rotterdam: een beetje een Rothkogevoel

Op Art Rotterdam zijn vanaf donderdag nieuwe, verfijnde werken te zien van de Duits-Amsterdamse textielkunstenaar Joana Schneider. “Er zit nu veel meer dieptewerking in.”

Joan Schneider in haar studio. Beeld
Joan Schneider in haar studio.

‘Ik heb ook nog niet alle werken gezien,” zegt galerist Pien Rademakers als we voor de deur staan van het huis-annex-atelier van Joana Schneider (München, 1990), op steenworp afstand van haar galerie op de KNSM-laan. Aan de muren hangen Schneiders werken die vanaf morgen te zien zijn in Rademakers stand op Art Rotterdam, samen met schilderijen van Schneiders zusje Leonie (München, 1993).

Nadat ze koffie heeft gezet pakt Schneider een laserprintje met elf piepkleine afbeeldingen van schilderingen van even zoveel maanden. “Als leidraad heb ik de vier seizoenen gekozen. Dit zijn eeuwenoude muurschilderingen in een toren in Trento, die heb ik op het internet gevonden. Ze zijn niet heel beroemd, maar ik vind ze prachtig. En ze doen me denken aan de verhalende schilderijen van mijn zusje, die ook zo figuratief zijn. Maart ontbreekt. Die is verbrand.”

Vissersnetten

De Duitse Schneider studeerde in 2018 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, in de bacheloropleiding Textiel en Mode. Met haar afstudeerproject, gemaakt van touw en vissersnetten waarin ze schoonheid ziet en tegelijkertijd de bedreigingen voor het milieu aan de kaak stelt, won ze de Keep an Eye Textile & Fashion Award. Daarna waren haar enorme werken – schilderijen gemaakt met garens – te zien op kunstbeurzen in Milaan, New York en Miami. En nu dus in Rotterdam. Rademakers: “Ik wilde Joane en Leonie, die schildert, graag combineren, maar dit kan je van tevoren niet opleggen. Het is zo ontstaan, heel organisch.”

“Wat ik me gaandeweg realiseerde, is dat deze werken op een soort schimmels lijken,” zegt Schneider. “Dat komt ook doordat ik nu ook gerecyclede garens zonder glans gebruik. Er zit nu veel meer dieptewerking in.”

Het uitbreiden van haar garens en kleurenpalet was een grote stap. “Ik gebruik maar weinig ingrediënten, dus als er iets bij komt verandert er meteen veel.” Ze wijst naar een monumentaal masker, dat aan de achterwand van haar atelier hangt. “Dit masker heb ik drie jaar geleden gemaakt, toen ik nog op de KABK zat. Ik ben begonnen met vrij ruwe touwen, vervolgens kwamen er garens bij, eerst slechts in drie of vier kleuren, en nu gebruik ik ook biologische garens. En maak ik ook andere, verfijndere vormen.” “Niet normaal, hè,” zegt Rademakers.

Rothkogevoel

Schneider wijst naar de andere muren, met de nieuwe werken die de seizoenen verbeelden, en loopt dan naar een stapel garens op de grond. “De herfst ontbreekt nog. Hiermee wil ik een laatste werk maken voordat de beurs begint.” “Van mij hoeft het niet, hoor. Ze wil het zelf,” zegt Rademakers. “Het is heel arbeidsintensief; hoeveel steken zitten er in dit werk?” “Ongeveer dertigduizend,” antwoordt Schneider. “Je kan het goed zien aan de achterkant. Aan de voorkant moet het eruitzien alsof er geen begin en einde is.” Rademakers: “De sfeer is zo zen, ik krijg er een beetje een Rothkogevoel van.”

Hoe arbeidsintensief haar werk ook is, Schneider vindt het moeilijk om assistentie in te roepen. “Ik vertrouw anderen mijn zelfgebouwde machines niet toe, ze hebben namelijk een enorme gebruiksaanwijzing. Ik heb nu wel hulp bij het naaien, maar de meeste tijd zit in de besluitvorming en dat moet ik toch zelf doen.”

Luxeprobleem

De kleinere werken die ze sinds kort maakt zijn minder duur, waardoor de vraag naar haar werk nog verder toeneemt. “Dat is een probleem,” verzucht Schneider. “Maar een luxeprobleem. Natuurlijk wil ik graag werken verkopen, maar ik wil mezelf ook blijven ontwikkelen.”

“Joana heeft totale vrijheid,” zegt Rademakers. “Hoewel ik ook niet weet wat verzamelaars van haar nieuwe werk zullen vinden. Je moet ze aan de hand nemen in dit verhaal; dit is Joana nu. En als ze toch om een groot masker vragen, noteer ik het en dan zien we wel weer.”

Werk van Joana Schneider is te zien bij Rademakers Gallery (stand 75) op Art Rotterdam, van 1 t/m 4 juli in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden