Plus

Terugkeer Van Goghs dankzij juwelenhuis Bulgari

Mede dankzij de bijdrage van het Romeinse juwelenhuis Bulgari zijn de twee gestolen Van Goghs weer veilig terug in Amsterdam. Daar werd donderdagavond op geproost in het Van Gogh Museum, tussen de kroonjuwelen.

Genodigden krijgen een viptour langs de schilderijen Beeld Dingena Mol

Daar lagen ze dan, zonder lijst, in een kist van museumglas. Op steenworp afstand van het raam dat in 2002 werd ingeslagen om ze te ontvreemden. "Ik wil meteen de illusie even wegnemen dat dit nu nog mogelijk is," grapte museumdirecteur Axel Rüger. Actrice Victoria Koblenko boog zich over de schilderijen, net als de Italiaanse ambassadeur Andrea Perugini, actrice Thekla Reuten, model Yfke Sturm, Bulgariklanten uit Kroatië en Kazachstan, en de Duitse prinses Marie-Louise zu Sayn Wittgenstein-Berleburg (prinses Lilly voor vrienden).

Er werden foto's genomen, een dame ging bijna hyperventileren toen voetballer Evgeniy Levchenko zijn hand naar het glas bracht om er mogelijk op te gaan leunen, en er werden gelijktijdig juwelen bewonderd die niet in de categorie less is more passen.

Na vijftien jaar zijn Zeegezicht bij Scheveningen en Het uitgaan van de hervormde kerk te ­Nuenen weer terug in het Van Gogh Museum. Begin dit jaar waren ze er al te bewonderen, daarna gingen ze naar het atelier. De restauratie, net als de veilige thuiskomst bekostigd door het Romeinse juwelenhuis, is overigens nog niet ten einde. Tijdens het diner in de hal van het museum gingen de werken dan ook als de wiedeweerga terug.

De twee doeken werden na jaren van de aard­bodem te zijn verdwenen vorig jaar september teruggevonden door de Guardia di Finanza in Napels. Rüger krijgt nog kippenvel als hij terugdenkt aan het telefoontje vanuit Zuid-Italië. "Gelukkig zijn ze de schilderijen vrij snel na de roof in een privéhuis in Castellammare di Stabia - geloof me; een plek waar je niet wil komen, zó gevaarlijk - terechtgekomen en daar al die tijd gebleven.

Ze ogen misschien niet zo spectaculair als De Zonnebloemen, maar ze zijn erg belangrijk voor de collectie en de familie. Zeegezicht bij Scheveningen is het enige schilderij in de museumcollectie uit Van Goghs Haagse periode. Het uitgaan van de hervormde kerk te Nuenen was in 1884 een cadeau voor zijn moeder. Zijn vader was predikant in het afgebeelde kerkje. Na de dood van zijn vader voegde hij personen toe in de voorgrond, waaronder vrouwen met een omslagdoek die gedragen werd in tijden van rouw."

Bijna leeg museum
GTST-actrice Caroline de Bruijn, aanwezig met partner Erik de Vogel, kent het kerkje goed, omdat haar ouders in Nuenen wonen. "Bizar om zo'n gebouwtje nu hier te zien liggen, nog een beetje onttakeld. Het kerkje staat er overigens nog steeds, maar volgens mij kun je er alleen nog trouwen." De Bruijn noemde het bijzonder om in een bijna leeg museum rond te lopen. "Eindelijk een keer boven op die zonnebloemen, zonder dat er een meute omheen staat."

Willem van Gogh maakt kennis met de gasten Beeld Dingena Mol

37 shades of yellow, grapte Rüger even daarvoor nog over Van Goghs experiment met één van zijn lievelingskleuren. Waarna hij de genodigden loodste naar het meest populaire schilderij uit de collectie, 'getuige de kaartverkoop in de museumwinkel': Amandelbloesem.

Geschilderd in 1890 ter ere van de geboorte van de zoon van zijn broer Theo, die naar hem was vernoemd: Vincent Willem. En die baby zou de opa worden van Willem van Gogh (64), werkzaam als ambassadeur voor het museum en uiteraard aanwezig op het feestje, dat - ongelukkig - precies samenviel met de sterfdag van die andere nazaat, regisseur en tv-maker Theo van Gogh, die in 2004 werd vermoord.

"Mijn opa erfde de hele collectie," vertelde Willem van Gogh. "Tweehonderd schilderijen, vijfhonderd tekeningen en de brieven van Vincent aan Theo. Hij woonde letterlijk tussen de werken. De zonnebloemen hingen in de woonkamer, De aardappeleters in de eetkamer, en Amandelbloesem boven het bed waarop mijn vader en zijn broers regelmatig kussengevechten hielden."

Van Gogh vertelde ook dat zijn ouders af en toe met opa ruilden voor de afwisseling in huis. Zo reed Willem van Gogh in de jaren zestig regelmatig met pa en ma op zondagmiddag in hun eenvoudige Fiat naar huis met een in papier gewikkeld meesterwerk op de achterbank.

'Een soort god'
Bulgari werpt zich vaker op als beschermheer van de kunsten, recent werd nog de restauratie van de beroemde Spaanse Trappen in Rome gefinancierd. Maar Lucia Silvestri, creatief directeur Bulgari Jewellery noemt dit project extra speciaal omdat Van Gogh 'een soort God' voor haar is. Om haar hals schitterde letterlijk 'a new baby' uit de Diva-collectie: een mix van turkoois en spinel met amethist. Vers uit het atelier in Rome, prijskaartje: net onder de half miljoen euro.

Als een van de genodigde klanten uit Kazachstan er wild van wordt, staat ze de ketting met liefde af. De steen vormt meestal het uitgangspunt voor een ontwerp en Silvestri zoekt al 35 jaar overal de mooiste exemplaren. De spinel, een roze edelsteen, vond ze in Sri Lanka.

Maar de meest bewonderde ketting donderdagavond was de slang vol diamanten in wit goud uit de Bulgari Serpenticollectie. In dezelfde prijsklasse, maar dat mag de pret niet drukken, er waren er zelfs twee, waarvan één om de nek van Manuela, de vrouw van Bulgari's managing director Europa, Midden-Oosten en Afrika, Lelio Gavazza. Een limited edition, ook via de boetiek in de P.C. Hoofstraat te koop. Het is per slot van rekening bijna sinterklaas.

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden