Achtergrond

Terug thuis en binnenkort wellicht bij u: Marten en Oopjen

Marten en Oopjen zijn terug waar ze ooit hingen. In het Saxenburg Huis. U kunt ze nog kopen ook. Maar zijn het wel de twee echte Rembrandts die daar hangen?

Niet van echt te onderscheiden, deze perfect nageschilderde Marten en Oopjen. Prijs op aanvraag. Beeld Jakob Van Vliet

In de hotellobby van het Pulitzer Amsterdam aan de Prinsengracht hangen schilderijen van Vincent van Gogh aan de wanden. Zonnebloemen, Caféterras bij nacht, en nog een handvol beroemde doeken pronken daar gewoon recht voor de neus van de gasten. Aanraakbaar. Hè? Wat doen die doeken hier, ver weg van het Van Gogh Museum?

Even verderop zit Geert Jan Jansen aan de bar. En dat verklaart veel, want Jansen (75) is een meester in het naschilderen (‘herscheppen’) van bekende doeken. Het predicaat meestervervalser, dat jarenlang om hem heen hing, is ingeruild voor de titel mees­terschilder. Om even iets van zijn verleden te ‘schilderen’: ooit schepte Karel Appel op over een van zijn schilderijen, dat Jansen vervaardigd bleek te hebben.

Huwelijksportretten

De Van Goghs, en nog meer schilderijen van de hand van Jansen, hangen in het Pulitzer omdat hier dit weekeinde een verkoopexpositie van het werk van Geert Jan Jansen is. Met als absolute topstukken Marten en Oopjen. Naar de huwelijksportretten die Rembrandt in 1634 schilderde, en die in 2015 door de Nederlandse en Franse staat werden gekocht van de Franse familie Rothschild, om ze afwisselend in het Rijksmuseum en het Louvre tentoon te stellen. En nu hangen ze in het Pulitzer. Nee, niet de echte.

De twee portretten ten voeten uit hangen in het Saxenburg Huis (officieel Keizersgracht 224), een klein stadspaleis dat ooit burgemeesterswoning was, en dat nu onderdeel is van het Pulitzer.

Conciërge Ron Stoevelaar heeft een hand gehad in de expositie, omdat hij weet dat Marten en Oopjen, de echte dit keer, ooit in het Saxenburg Huis aan de wand hebben gehangen. Hij wilde, met de steun van hotel, Marten en Oopjen graag terug. Via ondernemer Hans Duijf, bedenker van het Prinsengrachtconcert voor de deur van het Pulitzer, werd Geert Jan Jansen benaderd. Hij schilderde de werken vorige zomer.

“De schilderijen waren ooit in het bezit van koopman, dichter en kunstverzamelaar Pieter van Winter (1745-1807), de eigenaar van het huis. Trouwens, net als Het straatje van Vermeer. Die drie topstukken hingen hier gewoon!”

Pieter van Winter was handelaar in verfstoffen. Het verdiende geld zette hij weer om in verf door zo’n 160 schilderijen te kopen. in 1799 tikte hij Marten en Oopjen op de kop, die in 1877 door erfgenamen aan de familie Rothschild werden verkocht.

En nu zijn ze dus weer terug in het Saxenburg Huis. Het is toch indrukwekkend om de twee schilderijen te zien. Ze meten elk 207,5 bij 132 cm, net als de originelen (die nu in het Rijks hangen als onderdeel van de Rembrandt-Velázqueztentoonstelling).

“Ik had ze mee naar de Masters of LXRY, de vroegere Miljonairsfair,” zegt Jansen. “Daar kwam ik een conservator van het Rijksmuseum tegen en die zei: ‘Die van ons zijn geler, ik vind deze eigenlijk mooier.’ Haha, die Rothschilds hadden blijkbaar flink zitten paffen. Vind ik wel leuk dat ze dat zei.”

Belangstellenden kunnen overigens bij het hotel op aanvraag de prijs van de beide herschapen Rembrandts opvragen. Net als nog een paar Rembrandts, de Van Goghs, de Vermeer, een paar Breughels, een Klimt, een paar d’Hondecoeters.

“Alsof de muren voor Marten en Oopjen zijn gemaakt,” zegt Jansen. “Daar zijn wel een paar uurtjes in gaan zitten. Nee, die oude pigmenten zijn uit de handel genomen. Kankerverwekkend. Maar er zijn goede vervangers op de markt. Verder heb ik een nieuw spieraam en doek gebruikt. Ik heb niet mijn best gedaan om ze voor echte Rembrandts door te laten gaan.”

Marten en Oopjen, en andere werken van Geert Jan Jansen zijn dit weekend te zien en te koop in hotel Pulitzer, Prinsengracht 323, van 10.00 tot 19.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden