PlusGalerierecensie

Tentoonstelling over gemak en ongemak in de beeldende kunst

De tentoonstelling Are you comfortable? gaat over gemak en ongemak in de beeldende kunst. Want is niet elk werk een beetje oncomfortabel of instabiel?

Kees Keijer
De video Communitas (2010) van Aernout Mik. Beeld
De video Communitas (2010) van Aernout Mik.

We moeten aanbellen bij het industriële gebouw in Noord waar On the Inside is gevestigd. De deur zit namelijk op slot en na binnenkomst blijkt waarom. Even verderop staat een sculptuur van Jose Dávila dat er uiterst wankel uitziet.

Twee forste stenen staan ieder op een sokkel. Tussen de stenen loopt een spanband, die ook om een enorme glasplaat is gebonden. Het gewicht van de stenen houdt de schuine glasplaat op zijn plek, maar het evenwicht is uiterst breekbaar. Een windvlaag van een openstaande deur zou genoeg kunnen zijn om het kunstwerk aan diggelen te laten vallen.

Een ander werk van de Mexicaanse kunstenaar bestaat zelfs uit slechts één steen die door middel van een spanband twee glasplaten in evenwicht houdt. Harmonie en orde spelen een spel met kwetsbaarheid en chaos. Het werk van Dávila is onderdeel van de tentoonstelling Are you comfortable?, die gaat over gemak en ongemak in de beeldende kunst. Elk werk is een beetje oncomfortabel of instabiel. Bij de beelden van Dávila is dat duidelijk, maar soms moet je op zoek naar deze betekenis.

Nietigheid

Beeldend kunstenaar en industrieel vormgever Henk Stallinga, een van de initiatiefnemers van On the Inside, laat een monumentale lichtsculptuur zien. Chain Reaction bestaat uit 144 hangende, ronde tl-lampen die aaneengeschakeld zijn en samen een grote cirkel vormen die aan het plafond hangt. De sterkte van het licht van de lampen verschuift steeds van lamp naar lamp.

Daardoor wordt steeds een cyclus voltooid, net zoals de aarde rond de zon draait. De lampen zijn in een hoek van 23,4 graden opgehangen ten opzichte van de vloer, wat precies overeenkomt met de hellingshoek van de aarde. Zo verbeeldt het lichtwerk ook de vier seizoenen en, meer in het algemeen, de relatie tussen tijd en ruimte. Het ongemakkelijke schuilt hem hier in de nietigheid van het menselijk bestaan ten opzichte van veel grotere zaken.

William Kentridge is vertegenwoordigd met een grote ets van een liggende figuur. Hij slaapt en is zich niet bewust van zijn bloedrode omgeving. Hij is een personificatie van onverschilligheid ten opzichte van een politieke situatie, in dit geval van apartheid in Zuid-Afrika.

Revolutionaire onrust

Van de drie video’s in de tentoonstelling is de beste van Aernout Mik. Communitas werd in 2010 opgenomen in het Paleis van Cultuur en Wetenschap in Warschau. Op drie grote schermen wordt een groep mensen gevolgd. Er heerst een sfeer van revolutionaire onrust, er wordt overlegd en gestemd, met vlaggen gezwaaid en handen worden opgestoken.

Geluid ontbreekt, waardoor alle aandacht uitgaat naar de lichaamstaal van de aanwezigen. Saamhorige acties worden afgewisseld met protestacties en vreemde taferelen die aan spelletjes doen denken. En af en toe lijken alle deelnemers in slaap te zijn gesukkeld, bovenop hun bureau of onder hun stoel. In meerdere opzichten heel ongemakkelijk, na twaalf jaar is de video alleen maar actueler geworden.

Are you comfortable?

Jose Dávila, Henk Stallinga, William Kentridge, Aernout Mik, Melanie Smith, Johan Tahon, Alicia Framis,

Waar Project Space on the Inside, Tt. Melaniaweg 1

Te zien t/m 31-7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden