Galerierecensie

Temporal Space: een douchekop, worsten en activistische mayonaise

In de Josilda da Conceição Gallery in de Oostzaanstraat is tot en met 9 oktober de groepstentoonstelling Temporal Space te zien.

Edo Dijksterhuis
Het werk Bzzz van Yi Yi Chen: een man brengt met een laserpistool een glas water aan de kook. Beeld
Het werk Bzzz van Yi Yi Chen: een man brengt met een laserpistool een glas water aan de kook.

Yi Yi Chen schildert in een figuratieve stijl met een twist die bijna Belgisch aandoet, zoals te zien is in de groepstentoonstelling Temporal Space. De vrouw in het licht van een woonkamerraam had niet misstaan in een werk van Léon Spilliaert, de symbolist gespecialiseerd in getormenteerde figuren. De vrouwenbenen in geruite broek waar geen torso bovenop zit, neigen weer meer naar het surrealisme van René Magritte. En het wordt helemaal raar in Bzzzz: een man brengt met een laserpistool een glas water aan de kook.

Maar Chen heeft die special effects niet nodig om een gevoel van vervreemding op te roepen. Een manshoge afbeelding van een douchekop is minstens zo effectief.

Moeilijker te lezen

De abstracte werken van Rijksakademie-alumnus Tith zijn veel moeilijker te lezen. Het zijn ijle wolken verfsliertjes met een onmiskenbaar esthetische kwaliteit, maar je ziet er niet aan af dat de maker hier haar ziel blootlegt. Ze brengt de verf aan door haar sculpturen te gebruiken als kwast. Die beelden ogen als kapotgetrokken buigveren uit de sportschool. De spiralen heeft Tith zelf gemaakt door urenlang ijzerdraad rond een staaf te wikkelen. Tijdens dat meditatieve monnikenwerkje vult haar hoofd zich met gedachten aan de killing fields van haar geboorteland Cambodja, de verschrikkingen die haar ouders hebben doorgemaakt en de impact op haarzelf als tweede generatie oorlogsslachtoffer. Al die moeilijk te vatten en benoembare zaken slaat ze als het ware uit het ijzer op het doek. Maar je moet dat weten om het te zien.

Minder ingetogen

De rest van Temporal Space is minder ingetogen. Het werk van Oscar Peters en Alice Héron is zelfs luidruchtig humoristisch. Het zijn sculpturen van staal waar soms iets in te herkennen valt, zoals een elektriciteitsmast, met roze worsten van stof erdoorheen gevlochten. De combinatie van donker en licht, zacht en hard krijgt iets sensueels zodra de stekker in het stopcontact gaat.

Ook bij Airco Caravan is humor nooit ver weg, maar altijd als verpakking van een activistische boodschap. De kunstenaar die de afgelopen jaren beeldjes van Martin Luther King heeft verspreid, neemt in haar nieuwe werk opnieuw racisme als onderwerp. Ze liet zich inspireren door een vriend die op Facebook spreekt over ‘de Mayonaise BV’ als het gaat over white privilege. Caravan schilderde stillevens met potten en spuitflessen mayo in de stijl van Giorgio Morandi: het voelt knus maar ook een beetje benauwd en stoffig. Daarnaast vulde ze een flacon Chanel No 5 met witte vettigheid en maakte ze een wandkleed met eieren, lepels en pistolen in de stijl van Afghaanse war rugs. Het etiket van Real Hellman mayonaise laat zich in deze context al snel lezen als ‘real hell man!’.

Temporal Space

Airco Caravan, Oscar Peters, Alice Héron, Kanitha Tith, Yi Yi Chen
Waar Josilda da Conceição Gallery, Oostzaanstraat 10
Te zien t/m 9 oktober

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden