PlusInterview

Tekenaar Willem Holtrop: ‘Na de Hebdo-aanslag ben ik meteen gaan tekenen’

Tekenaar Willem Holtrop was in 2015 op weg naar de redactie van het satirische weekblad Charlie Hebdo toen daar een aanslag plaatsvond. In zijn nieuwe boek neemt hij de kunstwereld op de hak.

Een pagina uit het boek ‘De nieuwe avonturen van de kunst’ van Willem.

Eindelijk weten we wat de man op Edward Hoppers schilderij Nighthawks zegt tegen de vrouw naast hem aan de bar: ‘Wil je m’n pik zien?’ Niets is heilig voor Willem Holtrop, die zich als tekenaar kortweg Willem noemt, dus ook de kunstwereld niet. In zijn nieuwe boek De nieuwe avonturen van de kunst richt hij zijn pijlen op kunstenaars uit heden en verleden.

Tekenend voor het soort humor dat Holtrop bedrijft, zwartgallig en vilein, staat op de cover van het boek een tekening van Adolf Hitler, peinzend achter een schildersezel. Maar de man die vaak zulke grove, volgens sommige mensen smakeloze politieke tekeningen maakt, is tijdens een promotiebezoek aan Nederland de vriendelijkheid zelve.

Stripwinkel

“Wat dacht u dan, dat ik een monster was?” zegt hij in een stil moment tijdens een signeersessie in de Amsterdamse stripwinkel Lambiek. “In mijn tekeningen maak ik me kwaad over van alles en nog wat. Maar als het eruit is, is het er ook echt uit. Ik ben tegen mijn vrouw altijd heel lief.”

In 1967 veroorzaakte een tekening waarop hij toenmalig koningin Juliana had afgebeeld als prostituee veel opschudding in Nederland. Hij werd vervolgd, maar niet veroordeeld. Een jaar later trok hij naar Parijs. “In Amsterdam was de provobeweging wel zo’n beetje aan zijn einde gekomen. In Parijs was de sfeer in 1968 geweldig. En heel mooi: ik kon aan de slag als ­tekenaar bij het blad Hari-Kiri, de voorloper van Charlie Hebdo.”

Holtrop is nooit meer teruggegaan naar Nederland. Een sterke band met zijn vaderland heeft hij niet. “Hooguit een paar dagen per jaar ben ik hier. Vorig jaar was ik in de zomer even in Amsterdam, maar al mijn vrienden waren dood of met vakantie. Van de Franse politiek weet ik alles, van de Nederlands bijna niets. Ik weet dat Rutte de premier is, maar ik zou geen minister kunnen noemen.”

Een pagina uit het boek ‘De nieuwe avonturen van de kunst’ van Willem.

Bretagne

78 jaar oud is hij, maar zijn productie is nog groot: elke dag een tekening in dag Libération, wekelijks een in Charlie Hebdo en maandelijks een in Siné Mensuel. Hij woont tegenwoordig niet meer in Parijs, maar op het eiland Groix. “Na veertig jaar Parijs zijn we verhuisd naar Bretagne. Er wonen zo’n tweeduizend mensen op Groix, maar in de zomer zijn het er tien keer zoveel. Het is drie kwartier varen, eens in de vier, vijf weken ga ik naar Parijs.”

In januari 2015 was hij op weg naar de redactie van Charlie Hebdo toen hij in de trein hoorde over de aanslag. “In het eerste bericht dat ik ontving, stond dat er problemen waren bij Charlie Hebdo. Ja, nou en, dacht ik, er zijn daar altijd problemen. In het volgende bericht ging het over doden.”

Twaalf medewerkers van het blad werden vermoord door terroristen, Holtrop kende ze goed. Is hij sindsdien als cartoonist voorzichtiger geworden als het om de islam gaat? “Absoluut niet! Toen ik op de dag van de aanslag in Parijs aankwam, ben ik ook meteen naar Libération gegaan om daar een tekening te maken, iets met een ka­lasj­ni­kov. Dat móest, anders hadden zij gewonnen.”

Willem, De nieuwe avonturen van de kunst, Concerto Books, € 24,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden