Plus

Tegendraadse sprookjes voor de jongste bezoekers op de KinderParade

Met eigentijdse en tegendraadse sprookjes, mythes en battles voor de jongste bezoekers verleiden jeugdvoorstellingen op de Parade kinderen tot meer dan zelf poffertjes bakken en ritjes met de zweefmolen. 

Voor het hooggeëerd kinderpubliek maakt de Parade van alles mogelijk. Beeld Sofie Simao

Met ruim vijftien jeugdvoorstellingen is er op het terrein van de Parade vanaf twee uur ’s middags al volop vertier. Dan draait de zweefmolen nog op standje kindvriendelijk, en de reguliere theatergroepen stellen hun tenten ter beschikking aan jonge jeugdtheatermakers.

In de energieke dansvoorstelling De Grote Olympische Spelshow nemen twee duo’s het tegen elkaar op in een theatrale dansbattle annex quiz – met acteur Bart Rijnink als zonderlinge presentator (vanaf tv-scherm). In een snelle montage komt een flink aantal olympische sporten voorbij: van kogelstoten tot verspringen, van dressuur tot curling. 

Daarbij wordt op inventieve wijze gebruik gemaakt van de beperkte ruimte: zo wordt op het kleine podium een heuse hardloopwedstrijd geënsceneerd en is er een leuke slow motionscène in de boksring. De afwisseling met quizvragen zorgt bovendien voor een hoge betrokkenheid en interactie met het jonge publiek.

Qua vorm is deze voorstelling van choreograaf Lonneke van Leth dynamisch en goed op tempo. Inhoudelijk is het wat braaf: de voorstelling voltrekt zich uitsluitend binnen voorspelbare kaders, de vele belerende bijzinnetjes en de flauwe uitkomst maken het geheel bovendien onnodig moralistisch.

Bellenblaasmachine

In de voorstelling Wie noemt zijn kind nu ­Orpheus van theatergroep Baba Jaga ontmoeten we Sara van Nes en Katarina Antunovic, twee goedlachse ‘godinnen van de herinnering’. Achter hen staan stapels kartonnen dozen opgestapeld, volgestopt met vergeten herinneringen.

Sporten is ook dansen in De Grote Olympische Spelshow. Beeld Parade Amsterdam

Na een wat willekeurig aanvoelende introductie stuiten ze op een foto van Orpheus, wat hen brengt bij het uitbeelden van de mythe van Orpheus en Eurydice – ook al zo’n vergeten verhaal. Het verhaal eindigt in een expliciete ode aan het herinneren.

De twee spelers hebben een leuke interactie met elkaar en het publiek, maar de voorstelling komt nog niet helemaal uit de verf. Ondanks een aantal leuke beeldvondsten – bijvoorbeeld een mooie onderwaterscène met bellenblaasmachine – is het geheel vooral erg verhalend. De voorstelling heeft een hoog ‘en toen’-gehalte, en de mythe van Orpheus lijkt er aan de haren bijgesleept.

Antisprookje

Ook sprookjesliefhebbers worden op de KinderParade volop bediend, al schotelen de jonge makers – gelukkig – niet uitsluitend voorspelbare, brave, gender- en heteronormatieve sprookjesvarianten voor. Fijn. Zo werkt de queeste in het zelfgebakken antisprookje ‘Boy’ Stories, van theatercollectief De Nachtdieren, in weerwil van de titel toe naar een romance tussen twee stoere prinsessen. 

In volle vaart worden hier de kaders voor zo’n beetje elk sprookje neergezet: een vervloekt land dat geen liefde kent en in oorlog is zonder nog te weten waarom. Alleen liefde op het eerste gezicht kan de vloek breken.

De voorstelling zit vol met lekker vet aangezette personages. Een uitzinnige Jonata Taal neemt daarbij het leeuwendeel voor zijn rekening: van een plat-Amsterdamse kraai met postduivencomplex, tot een wachter die alles te letterlijk neemt en een trol die als Mama Natuur over het bos heerst. Laurien van Rijswijk en Lotte Meerdink spelen de prinsessen. 

Zij zorgen tussen alle onzin door voor een aantal verstilde, muzikale momenten. Ook het publiek is niet veilig en wordt tussen neus en lippen door vrolijk gerekruteerd voor het slagveld. Ondertussen voltrekt zich een mooie ode aan liefde op het eerste gezicht.

Erwt, prins en prinses komen tot een pyjama-playdate. Beeld Casper Koster

Hoogtepunt op de KinderParade is de brutale, eigentijdse hertaling van Prinses op de erwt door Collectief DeMeiden. Een dromerige, nerdy prins (Michael de Roos) is op zoek naar dat ene meisje dat echt ‘iets’ heeft. Hij wil een echte connectie, niet de zoveelste selfiënde prinses uit ‘Insta-land’, ene prinses Kim uit Hollandia (die alleen maar wil ballen op de slaapkamer) of princess Shakira uit whenever, wherever. Nee, liever kijkt hij door zijn telescoop naar echte sterren.

Dan ontmoet hij het no-nonsensemeisje Jacqueline (Linda Lugtenborg), die na een hilarisch uit de hand gelopen Aladdinpastiche verlopen en doorweekt bij het paleis aanklopt. Een vertederende pyjama-playdate bezegelt de boel.

In de traditie van het beste familietheater heeft deze voorstelling evenveel kindergrappen als stiekeme knipogen richting de volwassenen. Voorbij alle pret en hilariteit brengt collectief DeMeiden, met deze juicy tekst van Jan Hulst, een mooi pleidooi voor eigenheid en diepgang, voor vriendschap boven oppervlakkige sprookjesliefde. Een lekkere slap in the face voor liefde op het eerste gezicht dus.

KinderParade, dagelijks op De Parade vanaf 14.00 uur (Martin Luther Kingpark, t/m 25/8).
Informatie en kaartverkoop: www.deparade.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden