Taminiau: niet alleen meer voor coutureklanten en Máxima

Jan Taminiau lanceert komende week zijn prêt-à-porterlijn én opent pop-upstores in Amsterdam en Madrid. Zijn coutureatelier in de Spaanse hoofdstad kent een harde kern klanten. 'Zeg maar de Jan Taminiau F-side.'

Jan Taminiau Beeld ANP

Toen ik vanochtend wakker werd, vroeg ik me twee tellen af waar ik ook alweer was, zegt Jan Taminiau (43), aan de telefoon vanuit Madrid, zijn tweede thuis. De helft van de week verblijft hij in Amsterdam óf op zijn atelier in Baambrugge, de overige dagen bij zijn geliefde Juan Várez in de Spaanse hoofdstad.

Hij heeft er sinds maart ook een atelier, dat inmiddels op volle toeren draait, maar met twee pop-upstores op komst én de lancering van zijn nieuwe prêt-à-porterlijn, was het de afgelopen maanden qua reizen 'een gekkenhuis'.

Juan was tot twee jaar geleden baas van veilinghuis Christie's Spanje, inmiddels is hij als zakenpartner in het bedrijf gestapt. "Hij kent de luxemarkt, is vertrouwd met kunst en weet dat uitstekend te verkopen."

Vier jaar zijn ze samen, op de Tefaf in Maastricht sprong de vonk over. "Er was geen weg meer terug," zegt Taminiau. "Wat is er níét leuk aan Juan? Zijn lach, zijn ogen, zijn kennis, hij is een enorme levensgenieter - dat is wat ons verbindt. Alleen is Juan veel extraverter dan ik."

Spaans ritme
Het Spaanse ritme was wel even wennen, zegt de couturier. Vaak gaan ze pas om half elf 's avonds aan tafel. Favoriete gerecht is de paella van de moeder van Juan. Ze bewonen een klassiek huis in het centrum van Madrid, vol moderne kunst - het interieur was onlangs in de Spaanse Elle Decoration te bewonderen - waartussen op dit moment 45 jurken staan opgesteld, een tijdelijke expositie.

Eens in de twee weken leidt hij er een groep vrouwen doorheen met uitleg over zijn creaties. Geïnteresseerden kunnen daarna een coutureafspraak maken.

En, nee, die rondleiding geeft hij niet in het Spaans. Ondanks vele lessen wil het met die taal nog niet zo lukken. "Dat is de makke van dyslectisch zijn, er blijft gewoon bijna niets hangen. Maar er gebeurt op dit moment zoveel dat er tijdens de lessen ook veel andere dingen door mijn hoofd spoken. We zitten met het bedrijf in een fijne flow, de baby die we gebaard hebben gaat nu langzaam lopen. Met de nieuwe set-up waren we klaar voor confectie erbij zonder investeerder. Die zelfstandigheid is me veel waard."

Voor veel meer vrouwen
Met de geboorte van de confectielijn 'Taminiau', die donderdag wordt gelanceerd, gaat een langgekoesterde wens in vervulling. "Couture is voor speciale gelegenheden en ik vond het jammer dat ik niet 'aanwezig kon zijn' als vrouwen de kinderen van school halen bijvoorbeeld."

Nu kan er online of in de tevens vanaf donderdag geopende pop-upstore aan de Hobbemastraat 3 snel 'even' een Taminiaubroek gehaald worden, die qua prijs bereikbaarder is voor veel meer vrouwen.

Voor de lijn werkt hij niet met traditionele seizoenen, maar streeft hij naar tijdloosheid. Het idee van een wardrobe, een garderobe die telkens wordt aangevuld. Geen standaardbasics, maar volgens de couturier stukken die over tien jaar nog deel van je garderobe kunnen uitmaken.

In prijs variërend van 300 voor een top, 1800 euro voor een dubbelgeorgettejurkje, om bijvoorbeeld te dragen naar een trouwerij, tot 4000 euro voor een handgeweven zijden cocktailjurk met borduursel.

Beeld ANP
Beeld ANP

De wardrobe begint met veertig items, maandelijks worden er nieuwe stuks en accessoires aan toegevoegd. In oktober hield Taminiau al een verkoopronde voor vrienden, familie en vaste klanten, waar goed op is gereageerd. Het bestverkochte item was een alpacajas van 2100 euro.

Aan het prille begin van zijn carrière, zo'n vijftien jaar geleden, had Taminiau al een seizoen een confectielijn, maar dat was geen succes. "Het was me geadviseerd door zoveel mensen. Wilde ik overleven met couture, dan móést ik er confectie naast doen."

Een extreem leermoment, noemt hij het, want confectie is een andere tak van sport. "Ik had mijn systeem nog niet op orde, de capaciteit niet om werkelijk te gaan produceren en de couture vergde al mijn energie en toewijding."

Inmiddels is zijn naam ook in Madrid gevestigd. Hij gaf er al vijf shows, zijn Spaanse klantenkring overstijgt zijn Nederlandse, op zijn atelier daar werken negen mensen in vaste dienst.

"We hebben er een harde kern klanten, zeg maar de Jan Taminiau F-side, die van begin af aan consequent koopt. Daarnaast hebben we veel incidentele klanten die een keer per jaar iets kopen en eenmalige klanten, dat zijn vaak de aanstaande bruiden." Het Spaanse koningshuis heeft helaas nog niet in navolging van koningin Máxima bij hem aangeklopt.

Verliefd op zichzelf
"Fenomenaal aan de Spaanse vrouw," zegt Jan Taminiau, "is dat ze zichzelf leuk blijft vinden en verwennen, ongeacht haar leeftijd. Laatst was er een vrouw van tachtig in mijn atelier die als een blok voor een jurk viel. Het was een modellenmaatje, dus ze kon haar niet proberen, maar wél over een schouder draperen, één arm in de mouw, off-shoulderblik in de spiegel, het meisje in haar kwam weer boven, een soort verliefdheid op zichzelf, het besef van 'ik ben nog gewoon een lekker wijf', en ze heeft 'm besteld."

"Nederlandse vrouwen zijn wat strenger voor zichzelf, dat is aangeleerd gedrag waar we vanaf moeten. Dat je het na een bepaalde leeftijd niet meer waard bent om met jezelf te pronken. Het idee van: laat mijn dochter dat maar doen, want ik ben al aan het einde van de rit."

De pop-upstore in Amsterdam blijft twee maanden open. De bedoeling is dat de winkel in Madrid half maart opengaat, 'maar alles gaat daar altijd wat langzamer, dus het wordt vast april', zegt Taminiau lachend.

"En nee, het is geen try-out voor een vaste winkel. Ik heb behoefte om naar klanten toe te gaan. Dan kan ik ook ineens oppoppen in Limburg en later weer in Leeuwarden. Het Amerikaanse principe van de trunkshow: jezelf en je werk introduceren, in contact komen met klanten en dan weer door."

Hij kijkt ernaar uit weer wat meer in Amsterdam te zijn. "Het afgelopen jaar ben ik er zó weinig geweest. Laatst had ik een zakelijke afspraak in de opera, na afloop ben ik nog een tijdje in mijn eentje op het terras blijven zitten, ik had echt heimwee."

Beeld ANP

Viard bij Chanel
De aanstelling van Virginie Viard als opvolger van Karl Lagerfeld bij Chanel is niet tijdelijk, liet het modehuis weten - alle speculaties over grote namen ten spijt. Viard zal de haute couture-, prêt-à-porter- en accessoiresateliers leiden als artistic director of fashion collections. Een historisch moment voor het huis, dat sinds de oprichting door Gabrielle Chanel in 1910, voor het eerst weer door een vrouw wordt geleid.

Luchtpostzak
Jan Taminiau ontwerpt sinds 2016 de populaire KLM comfort bags die world businessclasspassagiers op lange afstanden ontvangen. Per 28 maart zijn er vier nieuwe versies, twee voor mannen, twee voor vrouwen, geïnspireerd op het befaamde postzakjasje dat door Máxima voor het eerst werd gedragen bij de opening van de Arnhem Mode Biënnale in 2009.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden