Plus

Suzanne Kunzeler: 'Ik blijk ineens een hoge boom te zijn'

Suzanne Kunzeler (48) heeft als zendermanager van NPO 3 een lastige taak: jongeren zien te bereiken met televisie. 'Ik ben niet tobberig over de gang van zaken.'

'Als NPO 3 een avond heeft die het niet goed doet, word ik meteen afgestraft'Beeld Mats van Soolingen

Halverwege het gesprek gaat de stem van Suzanne Kunzeler ineens omhoog. "Mijn god. Wat ben ik blij dat de sportzomer erop zit. Ik háát de Olympische Spelen. Ik snap het hoor, dat we er zo veel aandacht aan besteden ­- we doen er veel mensen plezier mee. Maar ik ben vooral blij dat alle medailles zijn uitgereikt en het tv-seizoen begint."

Kunzeler is niet vies van een mening. Ze is sinds augustus 2014, naast de baas bij NPO Zapp, de zendermanager van NPO 3: een baan die haar in de spotlights zette. Googel haar naam en bovenaan staat: 'Maxim Hartman: Suzanne Kunzeler moet de gevangenis in' en 'Is Suzanne Kunzeler wel goed bij haar hoofd?' Rustig werken was er nauwelijks bij - deels omdat ze een volgens velen onmogelijke taak heeft: jongeren in doelgroep 20-34 jaar bereiken met televisie.

Hoe moeilijk is uw baan?
"Ik heb de leukste baan van Hilversum. Toen ik acht jaar geleden begon aan de kinderzender was het een onmogelijke taak kinderen vast te houden, maar Zapp is nu een platform dat ertoe doet: we zijn marktleider in de doelgroep. Dat heeft best een aantal jaar geduurd. Ik wil trouwens niet zeggen dat NPO 3 daarmee volledig te vergelijken is: jongeren zijn iets minder loyaal dan kinderen, dat maakt het ingewikkelder."

Wat vindt u het lastigste?
"Bij de kinderprogramma's werkte ik in de luwte - geen journalist wist wat daar gebeurde. Als NPO 3 een avond heeft die het niet goed doet, word ik meteen afgestraft. Niet intern, maar de schrijvende pers weet me te vinden."

Heeft u daar moeite mee? Toen 24 uur met ... stopte, keek men u daarop aan, terwijl de VPRO het voortouw nam.
"Soms is het slikken. Ik kan niet overal op reageren, dat heeft geen zin. In dit specifieke geval waren we er samen over in gesprek, maar was het inderdaad de VPRO die vooropging. Het is dan een geval van hoge bomen vangen veel wind - en ik blijk dan ineens een hoge boom te zijn."

Het bereik ­onder de doelgroep 20-34 jaar is vorig jaar van 50 naar 40 procent gedaald. Wat zegt dat?
"We hebben De wereld draait door en de Champions League verloren. Dat waren grote ankers: voetbal doet veel voor een zender. Als je ziet dat we zonder voetbal iets minder scoren dan het jaar daarvoor, zijn we eigenlijk gegroeid. Een genuanceerd verhaal, dat moeilijk over te brengen is. Ik ben niet tobberig over de gang van zaken: als ik kijk naar onze on-demandstrategie, zie ik dat het lukt een platform te bieden waarop veel wordt teruggekeken. Npo3.nl heeft meer dan een miljoen unieke views per maand. We zijn groeiende."

U zegt dat de toekomst van NPO 3 niet op YouTube ligt, terwijl programma's als #Boos van BNN-presentator Tim Hofman daar aardig scoren.
"Ik vind de ontwikkeling rond YouTube en de vlogs van Tim, Gwen van Poorten en Jelte Sondij erg leuk. Dat keur ik nergens af. Sterker nog: het zit in ons ­beleid. Tim wordt door de publieke omroep betaald om #Boos te maken."

Door BNN-Vara, in dit geval.
"De NPO kent de budgetten toe, ook voor online. Het zijn leuke initiatieven, maar niet direct die waartoe wij op aarde zijn. Ik vind het belangrijk dat wij content maken waarover is nagedacht, die iets toevoegt. Prima als je via YouTube in direct contact staat met je doelgroep, maar dat wil niet zeggen dat het content is die wij op een podium willen tillen. Dus Tim maakt voor ons ook Je zal het maar hebben, een programma waar ik trots op ben."

Voor de duidelijkheid: de YouTube-initiatieven hadden niet bestaan zonder het non-lineaire budget van de NPO?
"Natuurlijk zijn er enkele kleine initiatieven van de omroepen zelf, maar 95 procent van alles wat online gebeurt, wordt door de NPO toegekend."

Dus Hofman doet u tekort als hij zegt: Ik wil iets maken zonder 'tv-gedoe met zenderbazen en omroepmeneren'?
"Dat mag hij prima zeggen, maar het is niet helemaal waar. Arjen Lubach, die ook een tijd heeft gevlogd, zegt ook dat televisie maken andere koek is. Dan is er een redactie van tien man, wordt er geconcentreerd ­gewerkt en wordt elke grap tot op de millimeter gecontroleerd. Dat is een andere manier van content maken."

Is dat van belang? YouTubers scoren snel views en bereiken zo de doelgroep misschien wel beter dan NPO 3.
"Een view is een klik, ik weet niet hoe dat gemonitord wordt en of daarmee is getoverd. Maar dat is niet de discussie. Ik vind het bijzonder dat het er ook is, maar voor mij is het én-én. Voor tv zoeken we naar iets meer inhoud en zingeving; content die alleen bij de publieke omroep te vinden is. YouTube bestaat daarnáást."

Wat zoekt u voor programma's?
"Wij zijn niet de zoveelste formatzender. Sophie Hilbrand maakt een programma waarin ze op zoek gaat naar antwoorden op haar vragen (Sophie in de kreukels). Ajouad El Miloudi onderzoekt zijn afkomst (Ajouad: kaaskop of mocro?) en Maxim Hartman gaat kijken hoe mannen in het buitenland met elkaar omgaan (Men united)."

"Als onderwerpen urgent zijn voor de maker, maakt dat ze voor de kijker ook belangrijk. Als kijker kun je je spiegelen aan de wijze waarop een maker tegenover de wereld staat. Dat is voor mensen die zichzelf nog aan het vormen zijn, 20-34 jaar, een fijne manier om aan meningsvorming te doen."

Is er ruimte voor mislukking?
"Absoluut. Ik denk dat van de drie publieke zenders die ruimte er bij NPO 3 het meeste is. We zoeken de grenzen op, het mag prikkelend zijn, er mag lef getoond worden. We hebben vaak pilots en als die interessant zijn, kan het door."

"Ik was in eerste instantie best huiverig voor Zondag met Lubach. Daar hebben we het veel over gehad, ook met de VPRO. Uiteindelijk is er een groter ontwikkelingsbudget op gelegd, zodat Arjen en zijn ploeg in Amerika konden gaan kijken. Hij kreeg de ruimte zijn programma verder te ontwikkelen, terwijl de kijkcijfers helemaal niet zo hoog waren in het begin. Nu is het een van onze ankers."

Hoe leidend zijn die kijkcijfers?
"Ik lig er niet wakker van. Maar soms komen je hoge verwachtingen niet uit, zoals bij Chef in je oor. Jan rijdt rond, in mijn ogen een prachtig programma, is nog zo'n voorbeeld. Ik kan zoiets niet doorzetten omdat ik het zo leuk vind. Het gaat wel online verder, omdat er een aantal makers zitten van wie ik meer wil zien."

De krenten uit de pap worden uiteindelijk overgeheveld naar NPO 1 en NPO 2, waarna u iets anders moet zoeken.
"Het is ook bijzonder om de kraamkamer te zijn, hoor. We zijn de hofleverancier van nieuw talent. En ik gun mijn collega's van 1 en 2 het beste. Dat College tour naar NPO 2 gaat, is logisch: Twan Huys is een NPO 2-gezicht. Het geeft ons ruimte om Klaas van der Eerden een programma te geven."

Durft u na twee jaar te zeggen dat u weet wat er speelt in de NPO 3-doelgroep?
"Grappig, die vraag is mij nóóit gesteld toen ik alleen voor Zapp werkte. Dan vindt iedereen het heel normaal dat een oude mevrouw die zender bestuurt. Sinds ik manager van NPO3 ben, vraagt men mij dit. Over het algemeen denk ik zeker een gevoel te hebben van wat goed is en wat niet. En ik doe het niet alleen. Dus ja, eigenlijk denk ik dat ik dat heel goed weet."

'We zijn de hofleverancier van nieuw talent'Beeld Mats van Soolingen

Opgebiecht

Leermeester: Vier vrouwen die in het begin van mijn werkzame leven de lat hoog hebben gelegd: Joke Engel en Elly Engel van Cinekid en Margriet van de Water en Renske Popken van de NCRV.

De beste uit het vak: Ik heb zojuist de nieuwe Zappkerstserie Alleen op de wereld bekeken. Prachtig. Dus vandaag vind ik de makers daarvan de beste. Morgen zie ik vast weer een ander mooi programma.

De slechtste uit het vak: Deze makers produceren geen programma's voor NPO 3 en Zapp.

Het beste advies gegeven: Het lied Zeur niet van Annie M.G. Schmidt.

Het slechtste advies: 'Nee joh, die piste is helemaal niet ijzig ...'

CV

Geboren: 13 april 1968 in Grubbenvorst.

Opleiding: Theater-, film- en televisiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Utrecht.

Loopbaan: Vanaf 1993 werkzaam op afdeling Drama bij NCRV. In 2000 eindredacteur Drama en Jeugdtelevisie, daarna manager Infotainment en Cultuur (NCRV). Sinds 2008 bij NPO. Eerst alleen Zapp, sinds 2014 ook NPO 3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden