Plus Holland Festival

Sur les traces de Dinozord: leven en dood mooi in evenwicht

Sur Les Traces de Dinozord van Faustin Linyekula ademt de rouw en het verdriet om verdwenen vrienden en om het gewonde thuisland, maar ook de hoop op betere tijden.

Faustin Linyekula Beeld Jochem Sanders

Ach, wat had hij graag die ultieme regels geschreven die de Afrikaanse literatuur voor altijd zouden veranderen, maar hij overleed aan de builenpest, ver van huis in een afgelegen dorp: Richard Kabako, goede vriend van de Congolese theatermaker Faustin Linyekula.

In Sur Les Traces de Dinozord dat Linyekula nu als associate artist op het Holland Festival brengt, zijn de nagelaten geschriften van Kabako prominent aanwezig op het podium, in een tot de rand gevulde rode metalen kist. Soms wordt die rondgedragen als bevatte hij het lichaam van de overledene, dan weer steekt iemand een microfoon in de berg papier en spreken zijn teksten letterlijk voor zich.

In deze remake van Dinozord (2006, ook te zien geweest op Springdance in Utrecht) zijn leven en dood in balans, want een levende collega van Kabako zien we driftig met één vinger op zijn schrijfmachine tikken: Antoine Vumilia Muhindo. Hij was ook bijna dood geweest, als dissident zat hij gevangen en om hem heen waren folteringen en executies aan de orde van de dag. Hij vertelt erover en laat huiveringwekkende foto’s zien. Deze aanpak is illustratief voor het theater van Linyekula waarin persoonlijke verhalen en ervaringen een belangrijke plek innemen, afgewisseld met dans in een eigenzinnige stijl.

Rouw en verdriet

Zelf is Linyekula de gids die ons door deze voorstelling leidt, als een van de dansers, met lijkbleek gezicht, maar soms ook als toelichter op wat we gaan zien. De toegevoegde waarde daarvan is niet altijd even helder. Sur Les Traces de Dinozord ademt ook zonder die uitleg de rouw en het verdriet om verdwenen vrienden en om het gewonde thuisland, maar ook de hoop op betere tijden.

Ontroerend zijn de flarden Requiem van Mozart van een opname gemaakt in Congo naast het integrale Voodoo Child van Jimi Hendrix (prachtig live meegezongen door Hlengiwe Lushaba!). Ook in de muziek houdt Linyekula in Sur Les Traces de Dinozord leven en dood mooi in evenwicht. 

Theater – Holland Festival

Sur Les Traces de Dinozord
Door
Faustin Linyekula
Gezien 4/6, ITA
Te zien woensdagavond, aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden