Plus

Succesvolle producers over het vak: 'Soms gebruik je trucjes'

Nederlandse hiphop domineert de hitlijsten. Esko (23) en Jack $hirak (24), producers van hits voor Sevn Alias en Lil' Kleine, over hun werk: 'Natuurlijk gebruik je soms trucjes.'

Jack $hirak is een van de succesvolste producers van het moment Beeld -

Toen producer Esko - echte naam Stacey Walroud - op een zondagmiddag op de verjaardag van zijn vader was, schoot hem ineens een idee voor een beat te binnen. Die avond zou hij de studio in duiken met rapper Jermaine Niffer. "Ik zat op die verjaardag en ik wist al: vanavond gaan we iets geks maken."

Esko, ook een van de oprichters van muzieklabel Van Klasse, werkt veel met rappers als Josylvio en Sevn Alias. Meestal zijn dat studiosessies, maar sessies met de een verlopen totaal anders dan met de ander. "Sevn Alias zit in de studio in zijn eentje naast mij, dan werken we echt heel gefocust. Maar met Josylvio?" Hij moet lachen. "Dan is het echt chaotisch. Heel druk, veel praten, matties erbij."

Populairste muziekgenre
Hiphop is veruit het populairste muziekgenre in Nederland. Spotify maakte vorige week de meest beluisterde artiesten, tracks en albums van 2017 bekend. Niet verrassend: rappers als Ronnie Flex, Lil' Kleine, Boef, Josylvio en Sevn Alias staan in de top tien. Producers als Esko en Jack $hirak - echte naam Julien Willemsen - horen bij de belangrijkste producers van Nederland.

Esko produceert voor artiesten als Sevn Alias en Josylvio, maar ook voor Adje en Jonna Fraser. Jack $hirak produceerde een groot deel van het album New wave en produceert voor artiesten als Lil' Kleine, Ronnie Flex en Ali B, maar ook voor Maan en Nick & Simon.

Als puber begonnen
De productie van een nummer begint bij het maken van een beat. Veel Nederlandse producers gebruiken daarvoor het programma Fruity Loops 12. "Ik werk met versie 11," zegt Esko, die als puber al muziek maakte. "Waarom? Ik weet niet, man. Gewoon gewenning."

Op het internet staan tal van instructievideo's voor het maken van een beat. Sommige producers gebruiken daarvoor instrumenten, bijvoorbeeld een keyboard. Veel geluiden komen digitaal tot stand en er worden ook samples gebruikt, bestaande fragmenten. Volgens Esko is er niet veel nodig voor een goede beat. "Met slechts drie sporen kun je een song maken: een kick, een snare en een melodietje."

Trucjes
Volgens Solomon Kifle van Sony Music kunnen vast veel mensen zo'n beat in elkaar zetten, maar maakt dat ze nog niet tot goede producers. "Er is een groot verschil tussen het maken van een beat en het produceren van een song. Als producer moet je de artiest ook kunnen ondersteunen. Dat maakt Esko en Jack $hirak speciaal. Zij zijn in staat met verschillende acts te werken en zijn écht betrokken bij het maken van een song. We moeten in Nederland trots zijn op producers van dat niveau."

Met het refrein beginnen, catchy woorden gebruiken, een track niet te lang maken of een gastoptreden van een gerespecteerde artiest: het zijn enkele van de formules die worden toegepast bij het componeren van een hit.

"Natuurlijk zijn er formules," zegt Jack $hirak. "Als je een song maakt, dan doe je dingen die werken en gebruik je trucjes. Niemand gaat ineens vijf tellen in een maat proppen, maar ik probeer iets unieks te doen en de clichés te vermijden."

(Tekst loopt door onder video)

Esko: 'Met slechts drie sporen kun je een song maken: een kick, een snare en een melodietje.' Beeld -

Die formules zijn volgens Kifle inderdaad belangrijk bij het maken van een commerciële plaat. "Maar als we voor een artiest een track met meer diepte willen of een persoonlijk nummer, dan probeer ik zo min mogelijk in die formules te denken."

Formules loslaten
Toen Jack $hirak met Lil' Kleine aan diens tweede album Alleen ging werken, bespraken ze dat het persoonlijker moest worden, met minder nadruk op hits. En dus werden de formules losgelaten. "Dat werkte goed, toen kwamen we al snel op de zin: 'Ik ben soms alleen.' Dan ga je tijdens het maken van zo'n nummer direct een andere kant op. Op Krantenwijk na hebben we heel veel dingen gedaan die niet voor de hand liggen en die niet klinken als de sound van nu."

Op de vraag tegen welke producer ze opkijken, antwoordt zowel Esko als Jack $hirak: Boaz van de Beatz. Deze producer maakte furore met zijn label Nouveau Riche en produceerde hits voor Ronnie Flex en Mr. Polska en later voor Ariana Grande en Major Lazer. Esko: "Hij heeft heel erg een eigen sound. Ik vind hem heel tof en ik kijk echt tegen hem op."

De diepte in
Met het maken van een beat is een producer er nog niet. Misschien is een goed liedje wel afhankelijk van de chemie tussen artiest en producer. Nederlandse hiphop is populairder dan ooit en dat merken de producers: ze treden meer op de voorgrond. Esko en Jack $hirak hebben allebei meer dan vijftigduizend volgers op Instagram. Kifle: "Ik wed dat in hun inbox evenveel berichtjes zitten als in die Sevn Alias en Lil' Kleine."

Los van het aantal volgers op Instagram zijn de tracks die Esko en Jack $hirak produceren bij elkaar honderden miljoenen keren beluisterd op YouTube en op Spotify. "Het is inderdaad een heel gekke tijd," zegt Esko. "Al mijn collega's rijden in een Range Rover of een Mercedes. Brainpower deed dat tien jaar geleden niet." Op de vraag wanneer hij zelf een Range Rover gaat kopen, moet hij lachen: "Toevallig rijd ik er nu eentje."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden