Plus Klassiek

Stugge Faust door een KCO in de rouw

Het Concertgebouw. Beeld ANP

Klassiek
Kco o.l.v. John Eliot Gardiner

Met Nederlands Kamerkoor, Laurens
Collegium R’dam, Nat. Kinderkoor
Wat Schumann - Szenen aus Goethes Faust
Gehoord 6/12, Concertgebouw

Vorig weekeinde overleed Mariss Jansons, de zeer geliefde zesde chef-dirigent in de geschiedenis van het Concertgebouworkest. Op 5 december is hij in zijn woonplaats Sint-Petersburg naast zijn vader Arvids te ruste gelegd op de begraafplaats Volkovo. Bij de drie uur durende afscheidsceremonie was een delegatie van het KCO aanwezig. Het concert dat het orkest vrijdag in het Concertgebouw gaf, was aan Jansons’ nagedachtenis opgedragen.

De avond begon met een sobere, maar roerende toespraak van orkestdirecteur Jan Raes, gevolgd door een indrukwekkende minuut stilte. Daarna speelde het orkest, zonder dirigent, de Valse triste van Sibelius, een van Jansons’ favoriere toegiften. Het verzoek was na afloop niet te applaudisseren. Na de slotmaat stonden de leden van het orkest als één man op en bogen het hoofd, wat een diep ontroerende aanblik bood.

In die sfeer van voelbaar verdriet was het even omschakelen naar het reguliere programma, een uitvoering van Schumanns muzikaal en logistiek ingewikkelde, lastig te doorgronden, veeleisende en om die redenen zelden uitgevoerde Szenen aus Goethes Faust. Het orkest had het stuk tot 2008, toen Harnoncourt het kwam dirigeren, zelfs nog nooit in zijn geheel gespeeld.

Geen klik

Onder leiding van altijd enigszins boertig zwaaiende John Eliot Gardiner was deze magistrale toonzetting van delen uit Goethes Faust II, waar Schumann negen jaar aan werkte, minder aangrijpend dan destijds bij Harnoncourt. Gardiner leek minder grip te hebben op de bij Schumann altijd precaire orkestbalans en weigerde de melodische lijnen te laten vloeien, waardoor het vaak te stug klonk. Er was hoorbaar geen klik tussen orkest en dirigent.

Toch was er ook veel goed.

Christian Gerhaher, Christine Karg, Ann Hallenberg, Werner Güra, Louise Alder, Claire Barnett-Jones en Tareq Nazmi zongen allen prachtig (Kurt Rydl mag met pensioen), en zo ook het Nederlands Kamerkoor, het Laurens Collegium Rotterdam en vooral ook het Nationaal Kinderkoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden