Plus Media

Studio Voetbal versus FC Afkicken op Youtube

Tom Egbers en Neal Petersen presenteren allebei een voetbaltalkshow. De één doet Studio Voetbal, de ander FC Afkicken op YouTube. 'Televisie is een stokoud medium.'

Neal Petersen (l) en Tom Egbers. 'We willen allebei dingen maken waar we zelf naar zouden kijken' Beeld Mats van Soolingen

Bij aankomst bij Café Wildschut blijken Tom Egbers (59) en Neal Petersen (32), bedenker van YouTubevoetbaltalkshow FC Afkicken, elkaar al te kennen.

Sterker nog: een tijdje terug dronken ze, op initiatief van Egbers, precies op dezelfde plek al eens koffie. Nu de winterstop voorbij is en de talkshows weer begonnen zijn, gaan ze opnieuw in gesprek.

Egbers: "Waarom ik hem wilde spreken? Omdat Neal met zijn programma een nieuwe generatie voetbalprogrammamakers vertegenwoordigt. En daar komt bij - en dat is leuk - dat Neal half Iers is. Ik ben een kwart Iers, dus dat schept een band."

Egbers behoeft geen introductie, terwijl Petersen een relatieve nieuwkomer is in de ­wereld van de voetbaltalkshows. Misschien niet voor insiders, wel voor de kijker. Na jaren voor Infostrada Sports programma's te hebben geproduceerd (o.a. Voetbal Inside), koos hij er twee jaar geleden voor met compagnon Joris Boerhof voor zichzelf te beginnen. Nadat hij voor TMG een online WK-programma (WK Daily) had gemaakt, wilde hij meer.

Inmiddels wordt er met bekende en minder bekende voetballiefhebbers meerdere keren per week gepraat over voetbal, live gestreamd vanuit een kelder, met veertig- tot vijftigduizend kijkers per maand.

Jullie gaven FC Afkicken bij oprichting twee jaar de tijd om te groeien. Die zijn inmiddels verstreken. Waar staat het programma?
Petersen: "De basis staat. Met FC Afkicken maken we wekelijks een programma en er zijn veel initiatieven omheen, zoals FC Buitenland, waarin we buitenlands voetbal bespreken, en uitzendingen op Champions Leagueavonden. Tijdens het EK hebben we dagelijks programma's gemaakt. Voetballers vragen zelf weleens wanneer ze mogen aanschuiven op zondagavond, dus ik denk dat het de goede kant op gaat."

"Joris en ik wisten dat we binnen twee jaar absoluut niet in de buurt zouden komen bij ons salaris bij Infostrada, maar we kunnen nu langzaam mensen in dienst nemen."

U richt zich vooral op jonge voetballiefhebbers.
Petersen: "De gemiddelde leeftijd van onze kijker is nu 26, maar we willen vooral iets maken waar we zelf ook naar zouden kijken."

Egbers: "Wat dat betreft zijn de verschillen tussen Studio Voetbal en FC Afkicken niet zo groot. Ik wil ook maken waar ik zelf naar zou kijken."

In welk opzicht zijn de verschillen wel groot?
Egbers: "Studio Voetbal heeft meer kijkers, meestal rond de 850.000. Dat is niet vreemd: wij zenden uit op zondagavond, op NPO 1. En wij hebben de beelden, niet onbelangrijk."

Petersen: "Onze kijkers zitten over het algemeen vrij diep in het voetbal. We hadden de slogan 'Van voetbalverslaafden voor voetbalverslaafden'. Dat dekt de lading. (Oud-)voetballers als Kees Kwakman en Simon Cziommer schuiven geregeld aan. Zij passen bij ons, omdat ze totaal idolaat zijn. Inmiddels zitten ze steeds vaker bij Fox Sports, dat is leuk om te zien."

Egbers: "Ik denk dat je mening daarover verandert op het moment dat jullie 200.000 kijkers per aflevering halen."

Petersen: "Dat redden wij nooit."
Egbers: "Waarom niet eigenlijk? Er zijn vloggers die het makkelijk halen."
Petersen: "Maar wij zijn geen vloggers. Ik denk dat wij te diep over voetbal praten om honderdduizenden mensen in één keer aan te spreken."

De sfeer van beide programma's is ook heel anders. Bij FC Afkicken wordt met een blikje bier en in korte broek geanalyseerd. Dat zou bij Studio Voetbal niet kunnen.
Petersen: "Ik denk dat het vooral met het platform te maken heeft. Tv heeft andere wetten dan YouTube. Als Tom in zijn korte broek gaat zitten, mag hij niet op zender."

Egbers: "Misschien mag het wel, maar een volwassen man gaat niet in een korte broek een talkshow presenteren."

Petersen: "Daar denken wij anders over. Kees Kwakman zit bij Fox Sports in pak, maar bij ons analyseerde hij de EK-finale in korte broek."

Egbers: "Een volwassen man. In korte broek. Er zijn grenzen hè."

Is dat een ouderwetse gedachte?
Egbers: "Tv is een stokoud medium. En ja, natuurlijk is er de laatste jaren veel veranderd in de voetbalwereld. Voetbal draait voor mij in de basis om het spel. Een bal goed raken, een mooie combinatie, een leuk scoreverloop."

"Voetbal is totaal vercommercialiseerd. Als je door reclame-uitingen het spel niet meer kan zien, wordt het problematisch. Jongens en meisjes van 8 met de naam van een bank op het shirt, dat vind ik te ver gaan. Voor mij is 1966 het mooiste voetbaljaar ooit. Ajax verslaat Liverpool in de mist met 5-1. Er staat geen reclame op welk shirt dan ook. Engeland wordt wereldkampioen op Wembley. Veel mooier is het nooit geworden."

Is dat iets om aan vast te houden?
Egbers: "Natuurlijk niet. Het is ouwelullenpraat, maar ik merk dat ik een van de weinigen ben die het nog zeggen. Deze tijd biedt nieuwe mogelijkheden. Daarom is FC Afkicken ook interessant. Jonge gasten die vol in de ontwikkelingen van nu staan."

CV Neal Petersen

Geboren 14 november 1984, Alphen aan den Rijn
Opleiding School voor Journalistiek (Utrecht) en Northeastern University (Boston). Nooit afgestudeerd.
Loopbaan freelance journalist (o.a. AD, RTL, Omroep West), persvoorlichter Nederlands elftal onder 19, oprichter/ hoofdredacteur Sport Amerika, programma­directeur bij Infostrada Sports (producent van programma’s als Voetbal Inside, RTL 7 Darts, Champions League).

Egbers: 'Statistiek zegt wel iets, maar doodt vaak een goed verhaal. Niet alle statistici zijn goede sprekers' Beeld Mats van Soolingen

Zou u uzelf een vlog zien maken rond een uitzending van Studio Voetbal?
Egbers: "Nou, dat zou ik best leuk vinden. Er wordt bij de NOS ook wel gepraat over dat soort dingen. Maar het zou misschien een beetje potsierlijk zijn als ik dat zou doen."

Voetbal Inside probeert zoiets met een app met filmpjes van Johan Derksen en Wilfred Genee om jonge kijkers te bereiken.
Petersen: "Voetbal Inside is echt iets anders. Het is vermaak, cabaret."
Egbers: "Het is knap gemaakt."

Petersen: "Eens, als programmamaker. Ik vind het voetbalinhoudelijk wel heel dun - dat vond ik al toen ik er nog werkte. Ik denk dat René van der Gijp en Jan Boskamp oprecht goed over voetbal kunnen praten, maar het is raar dat mensen daar aan tafel een mening verkondigen die niet de waarheid is, of die bedoeld is om mensen kapot te maken. Iedere journalist is een meningenfabriek."

Egbers: "Dat is niet zo vreemd toch? Op zondagavond krijg je eerst de samenvattingen om 7 uur en later op de avond krijg je Studio Voetbal, met analyses en opinie. Waar moeten maandagkranten dan nog mee komen? Alleen beschrijven wat er gebeurd is en hoor en wederhoor toepassen is niet genoeg. Dat is voor mij een verklaring dat er zo veel meningen zijn."

Geldt dat ook voor Voetbal Inside, dat op maandagavond uitzendt?
Egbers: "Voetbal Inside neemt vaak het draaiboek van Studio Voetbal nog even door. 'Heb jij gehoord wat Co Adriaanse nu weer zei?'"

Petersen: "Raakt dat je, als ze je daar belachelijk maken? Jack van Gelder maakte zich daar weleens boos over."

Egbers: "Nee. Als ik elke keer dat er iets vervelends over mij gezegd wordt, zou reageren, zou ik er een dagtaak bij hebben. Voetbal Inside pretendeert niet dat ze de wijsheid in pacht hebben. Ze willen een entertainend, onderhoudend programma maken."

"Van der Gijp heeft verstand van voetbal, Derksen is een begenadigd spreker. Hij wordt niet voor niets gevraagd door Pauw en Jinek. Los van de vraag of ze altijd gelijk hebben: Voetbal Inside is een factor."

Bij FC Afkicken mag journalist Pieter Zwart weleens aanschuiven, die voetbal beziet vanuit statistieken en feiten. Is dat de toekomst?
Petersen: "Het probleem met datajournalistiek is dat de toon soms de focus weghaalt van waar het om gaat. Vanuit dat oogpunt vind ik dat we met FC Afkicken het eerste half jaar misschien te veel kritiek hebben gehad op Voetbal Inside en Studio Voetbal als daar een bewering werd gedaan die statistisch niet bleek te kloppen. Toch zullen we Pieter blijven uitnodigen, omdat er weinig mensen zijn die zo naar voetbal kijken als hij."

Remmen statistieken een goed gesprek?
Egbers: "Statistieken zeggen wel iets, maar doden vaak een goed verhaal. Niet alle statistici zijn rap van de tongriem gesneden. Het vertellen van een goed verhaal vereist verbale lenigheid en communicatief vermogen."

Petersen: "Ik denk dat daar een verschil zit. Met FC Afkicken proberen we de inhoud op één te zetten. Daarna komt de verpakking."

"Pieter Zwart heeft misschien niet het meest perfecte tv-voorkomen, dat weet hij zelf ook. Desondanks vragen we hem, omdat wat hij zegt hout snijdt. Hij heeft nu wekelijks een item bij Rondo (tv-talkshow op Ziggo Sport), maar daar wordt hij opgepimpt om in het tv-frame te passen. Zonde, want het leidt af van de inhoud."

CV Tom Egbers

Geboren 18 oktober 1957, Almelo.
Opleiding School voor Journalistiek (Utrecht)
Loopbaan Freelancer NRC, Voetbal International.
1984: NOS Studio Sport
1990: Veronica Omroep Organisatie (Stop de persen)
1992: Terug bij de NOS.

Is het niet moeilijker voor Studio Voetbal om grote veranderingen door te voeren? Het programma ligt onder een vergrootglas.
Petersen: "En dat is altijd zo geweest. Studio Voetbal en Voetbal Inside zijn concurrenten en VI won de charme van het internet, omdat ze the new kid on the block waren. Of Jack of Tom het presenteert, kritiek op Studio Voetbal is er altijd. De publieke opinie is altijd meer anti dan positief. Zeker als je Twitter mag geloven."

Egbers: "Weet je hoe veel mensen dat doen in Nederland? Niet veel. Het heeft niet zo'n zin om je druk te maken over kritiek op Twitter."

Als u een blanco vel kreeg, zou u Studio Voetbal dan anders maken?
Egbers: "Dat is een interessante vraag. Ik heb daar wel mijn ideeën over, maar ik sta achter het programma zoals het nu is. We leggen wel accenten, bijvoorbeeld door Jan Beuving een column te geven in de uitzending."

FC Afkicken had een blanco vel.
Petersen: "Als je ons eerste programma ziet en hoe we het nu maken: 180 graden anders. We geloven in trial-and-error: dingen uitproberen en zo nodig gaandeweg aanpassen."

Egbers: "Dat is heerlijk hè. Dat is bij ons anders. Wij hebben bijvoorbeeld een fout gemaakt op de slotdag van vorig seizoen. PSV werd verrassend kampioen en in de uitzending is het toen te veel over het mislopen van het kampioenschap van Ajax gegaan. Dat krijgen we dan behoorlijk te horen - ook van bovenaf."

Petersen: "Ik was het niet zo eens met de publieke opinie tegen Studio Voetbal, toen. Het verhaal wás het mislopen van de titel. Je moet PSV zeker behandelen, maar het echte verhaal is Frank de Boer die na afloop totaal verbouwereerd in de bus zit."

Egbers: "Dat is een journalistieke reflex, en dat is uitstekend. Maar wij zijn een nationale omroep. PSV is kampioen geworden, en dat is ook verrassend. Een kampioen verdient in zo'n uitzending de egards. We sloten ook af met het verhaal van Frank Heinen dat toevallig net
over een Ajacied ging. Dat had anders gemoeten. En dat krijg ik wel te horen. Jij hebt dat niet, Neal."

Hoe zien Studio Voetbal en FC Afkicken er over tien jaar uit?
Egbers: "Ik denk dat, als de NOS de rechten dan nog heeft, er nog altijd een Studio Voetbalachtig programma zal zijn. Alleen zal ik het dan niet meer presenteren. Neal is tegen die tijd producent van een reeks programma's voor verschillende kanalen. Ook tv-zenders."

Petersen: "Nee, FC Afkicken gaat nooit naar televisie. Die vraag krijgen we vaker, maar we willen geen tv meer produceren. Wat we wel willen, is documentaires maken zonder dat we daar vooral financiering voor moeten ophalen. Risico nemen."

"We zijn nu bezig met een documentaire over China en de opkomst van het voetbal daar. Niet gericht op de miljoenentransfers op korte termijn, maar over de plannen van president Xi op de lange termijn. Dat zijn toffe projecten die we in de toekomst meer willen doen."

Egbers: "Heel goed. FC Afkicken is goed bezig."

Opgebiecht

Leermeester:
Egbers: "Koos Postema, Henk Terlingen (Apollo Henkie) en Hein ten Harmsen van der Beek."

Petersen: "Sidney van Dijk, Martiene Bruggink en mijn huidige compagnon Joris Boerhof schieten direct door mijn hoofd als mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in mijn ontwikkeling op werkgebied."

De beste uit het vak:
Egbers: "'Beste' is wel erg maximaal, maar Kees Jansma is bijvoorbeeld heel erg goed. Nog altijd. Van de jongeren vind ik Gijs Rademaker (EenVandaag) een grote belofte."

Petersen: "Als het vak 'vernieuwend zijn binnen de mediawereld' is, dan is Bill Simmons een absolute grootheid. Hij is de bedenker van o.a. Grantland, The Ringer, The BS Podcast en de beste sportdocuserie ooit gemaakt: 30 for 30."

De slechtste uit het vak:
Egbers: "Is dat werkelijk een interessante vraag?"

Petersen: "Mensen die ten koste van anderen zich naar boven werken of zich manifesteren. Doe gewoon je eigen ding en word daar goed in."

Het beste advies ooit gekregen:
Egbers: "Geen idee."

Petersen: "Volg je gevoel. Altijd. Van mijn ouders."

Het slechtste advies:
Egbers: "Dat ik het met hard werk verdiende geld voor een reis door de VS toch beter kon besteden aan een kleuren-tv. Ik was 17 en sloeg de goedbedoelde raad godzijdank in de wind."

Petersen: "Ik ben vrij eigenwijs, dus luister sowieso weinig naar anderen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden