Plus

Streamingdiensten: voor een fortuin op de eerste rij

Het is de week van Game of Thrones, die volgt op de week van Disney+. Het aantal online videodiensten neemt toe, net als - ongemerkt - de abonneekosten. Zorgelijk, vindt budgetbewaker Nibud. Terecht? 'Ik gebruik ze allemaal.'

Beeld Jip van den Toorn

Elke maand weer: 37 euro. Alleen om thuis naar wat films en series te kijken. Op Netflix, maar ook - via Ziggo - op HBO, want Game of Thrones is weer begonnen. Amazon Prime zit er ook bij, maar dat komt vooral doordat die ­videodienst in een digitale goodiebag zit met zaken als 'gratis' bezorgen van Amazonbestellingen. En dan wil Ziggo zelf ook nog even incasseren voor de lineaire televisie, want helemaal zonder de tucht van de gids lukt tv-kijken nog ­altijd niet.

Daarmee is het nog niet gedaan met het digitale amusement. Spotify schalt à 15 euro per maand bij elk lid van het gezin uit de wifispeaker, en voor 5 euro stromen games binnen op de Playstation.

Angstbeeld: daar zal het niet bij blijven. Apple maakte vorige maand bekend met een videodienst te komen, ­gevuld met eigen producties. En wat te doen als volgend voorjaar Disney+ zich aan het front meldt, de videodienst van de amusementsgigant, die vorige week met veel bombarie werd gepresenteerd?

Valt dan weerstand te bieden aan alle blockbusters: de superhelden van Marvel, het ruimtetuig van Star Wars, de animatiekarakters van Pixar en Disney zelf? Plus alle daarvan afgeleide series die de amusementsmoloch uit Burbank nu aan het maken is?

Meerdere abonnementen
Mediadeskundige Marcel Blijlevens voorspelt dat Nederlandse kijkers Disney+ er gewoon bij zullen nemen. "Er zijn weinig overstappers als het gaat om streamingvideo. Een abonnement steeds aan- en uitzetten, is omslachtig."

"Er zal altijd een percentage kijkers zijn dat dit wel doet, maar ik zie eerder gebeuren dat mensen meerdere abonnementen nemen. Nederlanders zijn al helemaal om wat betreft streamingvideo. Ze raken steeds meer gewend aan het betalen voor content. Netflix is in 39 procent van de huishoudens te zien, Videoland in 10 procent. En Netflix gaat echt niet zomaar klanten verliezen als Disney komt. Zij spelen het spelletje goed."

Blijlevens is ook zo'n alleskijker. "Ik heb veel abonnementen: Netflix, Videoland, Eurosport Player, Fox Sports Eredivisie, NPO Start. Ik gebruik ze allemaal. Er zijn avonden dat ik alleen streaming kijk."

Budgetbewaker Nibud maakt zich zorgen over zulke abonnementenstapelaars, omdat negen op de tien de ­financiële gevolgen te laag inschatten. Nederlanders hebben volgens de financiële vraagbaak nu al gemiddeld tien tot vijftien verschillende abonnementen. Gezinnen (met twee kinderen) geven er maandelijks gemiddeld 155 euro aan uit, alleenstaanden 60 euro.

Het gaat daarbij vooral om pakketabonnementen met tv, internet en thuistelefoon, gevolgd door mobiele belcontracten en dan streamingdiensten. Het aloude abonnement op een tijdschrift volgt met 41 procent pas op de vijfde plek, gedeeld met de Wegenwacht.

"Elke dag poppen weer nieuwe abonnementsdiensten op," zegt Gabriëlla Bettonville van Nibud. "Zeker bij gezinnen zie je dat er meerdere streamingabonnementen in één huishouden zijn. We verwachten dat het aanbod van abonnementen zal toenemen. We zijn ook heel benieuwd hoe het er over twee jaar voor staat, als we weer gaan kijken naar het aantal abonnementen."

In de VS lijkt een grens te zijn aan het aantal streamingabonnementen: gemiddeld 2,8 per huishouden. Maar daar is lineaire kabel-tv weer een stuk duurder dan bij ons.

Maar ook hier lijkt de lokroep van videovermaak eindig. ­Terwijl het aanbod toeneemt, daalt het aantal minuten dat Nederlanders tv, smartphone of pc gebruiken. Keken we in 2014 nog gemiddeld 200 minuten per dag voor ons plezier naar een beeldscherm, inmiddels is dat nog 188 minuten. Vooral de concurrentie van sociale media eist zijn tol.

Afkicken
Sterker, we kijken volgens de stichting Kijkonderzoek maar 15 minuten per dag 'streaming'. Dat zou betekenen dat we hoogstens één keer per week een speelfilm kijken, of twee keer een aflevering van een serie op Netflix of zijn concurrenten opzetten. Deze cijfers zijn waarschijnlijk scheef, omdat het online kijkgemiddelde moeilijk te meten is en de helft van de Nederlandse huishoudens - nog - geen abonnement op een videodienst heeft.

Bettonville van Nibud adviseert kijkers goed na te gaan of het abonnement de maandelijkse kosten wel waard is. Eén op de acht Nederlanders laat abonnementen - uit luiheid of omdat het opzeggen te lastig is - ongemerkt doorlopen, ook als ze niet meer worden gebruikt. "Zolang je het kunt ­betalen, is er niks aan de hand. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet ongemerkt meer geld uitgeeft dan je hebt. Slaap er een nachtje over, maar dat geldt voor alle aankopen."

Zo gezegd, zo gedaan. Na dat nachtje slaap lijkt de maandelijkse 37 euro voor meerdere onderbenutte videodiensten toch zonde. Dat is immers, de rekensom van Stichting Kijk­onderzoek volgend, voor gemiddeld 7,5 uur tijdverdrijf per maand bijna vijf euro per uur.

De enige oplossing: cold turkey afkicken. Dus: de komende maanden Amazon Prime stoppen om HBO in de lucht te ­houden voor Game of Thrones, om daarna te wisselen naar ­Amazon voor het vijfde seizoen van Bosch. En volgend jaar gezinsbreed het muntje opgooien: wordt het Netflix of toch Disney+?

Aanbieders

Netflix, €8
Moeder aller videostreamers. Met 149 miljoen abonnees wereldwijd veruit de grootste. Ook in Nederland marktleider, met ongeveer 2,8 miljoen leden. Teert in toenemende mate op eigen producties, zowel op het gebied van speelfilms als van series.

Disney+, €? (7 dollar in de VS)
Dit najaar in de VS, volgend jaar ook in Nederland. Gaat Netflix hard raken met een parade aan producties uit eigen stal, van Marvel ­(superhelden), Fox (The Simpsons, Walking Dead), Lucasfilm (Star Wars) en National ­Geographic (wilde beesten). Wil daarnaast aan de slag met eigen producties, die deels worden afgeleid van voornoemde kroonjuwelen.

Amazon Prime Video, €6
Onderdeel van een pakket digitale voordeeltjes waarmee het webwarenhuis klanten lokt. De ­videodienst sloeg in 2016 een grote slag met het binnenhalen van het gevallen Top Gear. Maar hun Grand Tour is nu al drie seizoenen vlaggendrager van Amazon Prime, dat het verder moet hebben van wat belegen speelfilms en eigen series als Bosch en The Man in the High Castle.

Videoland, €9
RTL-dochter, die vooral drijft op zijn Nederlandse en Nederlandstalige aanbod, waaronder ­recente tv-programma's van - vooral - het moeder­bedrijf. Zo kan GTST vooruit worden ­gekeken. Met de toevoeging van realityprogramma's heeft Videoland inmiddels de sprong naar circa 700.000 abonnees gemaakt. Voor de allernieuwste films en series moet worden bijbetaald - tot 7 euro.

HBO/Ziggo, €12 (Plus Movies en Series van Ziggo)
In de VS met Hulu (eveneens Disney) de enige serieuze uitdager van Netflix. Hier zo ongeveer het hoekje met vieze video's in de videotheek, van Ziggo. Scoort momenteel met het laatste seizoen van Game of Thrones. Maar wat ooit het thuishonk was van The Sopranos, The Wire en Sex and the City, moet het verder vooral doen met minder aansprekend werk.

NPO Start Plus/NL Ziet, €3 / €8
Tv-programma's, deels gemaakt met gemeenschapsgeld, terug- en vooruitkijken door er nog eens voor te betalen. NL Ziet voegt daar nog live-tv met 11 (Nederlandse) publieke en commerciële zenders aan toe, plus hun thema­kanalen, zodat het kabelabonnement aan de kant kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden