Stevie Nicks rammelt als vanouds met haar tamboerijn

24 Karat Gold, de concertfilm die de solotournee van Stevie Nicks uit 2016 en 2017 documenteert, duurt bijna tweeënhalf uur en dat is zelfs voor popkoningin Nicks veel te lang om de aandacht vast te houden.

24 Karat Gold. Beeld
24 Karat Gold.

Dankzij TikTok is de door haar ­ge­schreven Fleetwood Mac-klassieker Dreams ineens weer een wereldwijde hit. Toevalligerwijs prima timing dus voor een nieuwe prominente plek in de etalage van het solomateriaal van zangeres Stevie Nicks; het ijzerenheinige boegbeeld van de stadionband maakte in de jaren ­tachtig ook enkele succesrijke solo­albums.

Op 24 Karat Gold, de concertfilm die haar solotournee uit 2016 en 2017 documenteert, combineert ze de hoogtepunten van die platen en enkele nooit uitgebrachte liedjes met haar bijdragen aan Fleetwood Mac. Alleen Dreams ontbreekt gek genoeg op deze opname uit de Paints Arena in Pittsburgh, waar wel Rhiannon, Gold Dust Woman en Gypsy op de setlijst staan. Nicks, in het bezit van een van de meest karakteristieke stemmen uit de pop, zingt ze fijn nasaal en niet eens heel veel minder krachtig dan in de jaren dat de liedjes nog op weg waren evergreens te worden.

De vraag is wel waarom Nicks juist dit concert zo graag in de bioscopen wil hebben. Hoewel tijdens de enige Britse stop van de tournee Tom Petty nog op het podium verscheen tijdens het door hem geschreven Stop Draggin’ My Heart Around, is aan de show in Pittsburgh weinig echt bijzonder. Nicks rammelt als vanouds met haar tamboerijn, draait een pirouetje en praat vooral ontzettend veel.

Ook dat is voor Nicks (nu 72) niet uitzonderlijk. Maar dat de afkondiging van Stand Back met ruim zes minuten langer is dan de song zelf, zorgt wel voor een record op de babbelmeter. Daardoor loopt de filmduur voor achttien liedjes op tot bijna tweeënhalf uur en dat is zelfs voor popkoningin Nicks veel te lang om de aandacht vast te houden. Zeker omdat lang niet al haar solosongs in de buurt komen van die prachtige toegift Landslide uit 1975.

24 Karat Gold

Regie Joe Thomas
Te zien woensdag en zondag in Filmhallen en The Movies