Plus

Ster-baas: 'Reclamevrije publieke omroep absurd plan'

Het afschaffen van de Ster-reclames is absurd, zegt Ster-baas Frank Volmer. Hij slaakt een noodkreet nu stemmen opklinken - ook in politiek Den Haag - voor een reclamevrije publieke omroep.

Beeld ANP

Iedereen kijkt naar voetbal, De Luizenmoeder, Jinek, het NOS Journaal en Wie is de Mol?. "En honderden ándere tv-programma's met een kleiner publiek. Die kunnen gemaakt worden, omdat kijkcijferhits veel reclame-inkomsten opleveren," stelt Frank Volmer, directeur van de Ster. "Ik vrees dat bij het afschaffen van reclames veel van die mooie programma's moeten worden geschrapt."

Netflix en Videoland
Al decennia wordt het jaarlijkse mediabudget voor de publieke omroep voor een kwart betaald uit reclamegeld (200 miljoen euro). Maar die advertentie-inkomsten daalden. De afgelopen vier jaar met 40 miljoen euro. Dit komt deels omdat we tv-kijken inruilen voor digitale platforms als Netflix en Videoland.

De NPO wil niet langer afhankelijk zijn van de grillige reclamemarkt en pleit daarom voor het afschaffen van de Ster-reclameblokken.

"Onze programmering mag op geen enkele wijze worden beïnvloed door commerciële prikkels," aldus NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman. "Áls dit vanuit Den Haag blijvend kan worden gecompenseerd."

Die compensatie kan bestaan uit een belastingverhoging van 80 cent per Nederlander per maand. In Den Haag wordt dit scenario momenteel besproken en doorgerekend.

Volgens Frank Volmer neemt de NPO een 'doelbewust risico'. "Als ik naar het politieke klimaat kijk, schat ik in dat het afschaffen van reclames níet zal worden gecompenseerd. Een logischer scenario is dat de publieke omroep verder moet inkrimpen en zenders moeten worden geschrapt."

Google en Facebook
"200 miljoen euro per jaar van de Ster is veel geld. Minister Arie Slob (Media) zou van dat bedrag elke basisschool van een extra leerkracht kunnen voorzien," vervolgt Volmer. "Het zou onverstandig zijn als hij afscheid neemt van inkomsten die zorgen voor een solide basis. Een van de belangrijkste redenen om ooit de Ster op te richten, was juist om de afhankelijkheid van de politiek te verminderen."

Daarnaast voorspelt hij dat bij een reclamevrije publieke omroep adverteerders naar giganten als Google en Facebook worden gejaagd.

Hoe zorgelijk is die daling van advertentie-inkomsten? Volgens Volmer levert een veranderd commercieel beleid van de Ster een nu al verbeterd resultaat op. "In de media wordt de laatste tijd gesproken over een Ster-bijdrage van 150 miljoen euro. Als we naar de huidige ontwikkelingen kijken, stevenen we af op een afdracht van meer dan 180 miljoen. Op termijn kan de 200 miljoen weer worden bereikt."

Niet iedereen in Hilversum is overigens voor het afschaffen van de Ster. Het zou de NOS bijvoorbeeld bijzonder slecht uitkomen. Reclameblokken rondom sportwedstrijden zijn noodzakelijk voor het onderhandelen over de uitzendrechten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden