Plus

Stefano Keizers bespeelt de zaal met absurdistische wapens

De meeste cabaretvoorstellingen spelen zich af op het podium, maar soms is wat in de zaal gebeurt veel interessanter.

Stefano KeizersBeeld Lotte Bronsgeest

Toen Micha Wertheim tijdens Ergens Anders werkelijk ergens anders bleek te zijn, sloeg bij het publiek de vertwijfeling toe. Wat hij deed ging in tegen de ongeschreven, maar ingesleten regels van het cabaret.

Wat Stefano Keizers doet ook. Twee jaar geleden won hij het Amsterdams Kleinkunst Festival met een act die zich grotendeels afspeelde in een slaapzak. Aan het begin van Erg Heel laat hij zichzelf door een vrijwilliger uit de coulissen halen, vastgegespt op een brancard.

Vanaf die brancard begint Keizers aan een gortdroge opsomming van zijn leven. Hij heet eigenlijk Gover Meit, deed aan verschillende sporten en zoekt sinds de geboorte van zijn eerste broertje wanhopig naar aandacht en liefde.

Vermoedelijk is alles wat hij in die monoloog zegt tot op zekere hoogte waar. Maar het is ook volstrekt oninteressant en bepaald niet grappig. En dus begint het publiek wat ongemakkelijk heen en weer te schuiven. Is dit nou die maffe gast uit De Slimste Mens?

Eindstation
Dat is hij zeker. Keizers bespeelt de zaal met een breed palet aan absurdistische wapens. Vaak tegen de haren in. Soms juist met de haren mee, want dat verwacht je niet. Vooral na de pauze haalt Keizers een paar fantastische streken uit die diepe vertwijfeling zaaien.

Het is wel jammer dat hij een paar keer de behoefte voelt te benadrukken hoe vreemd het allemaal wel niet is wat we meemaken. En waar Wertheim jaren naar zijn ultieme deconstructie van ons verwachtingspatroon toewerkte, lijkt Keizers met het eindstation te beginnen.

Dat maakt het moeilijk iets over zijn toekomst te zeggen. Is hij goed en slim genoeg om een publiek voor langere tijd aan zich te binden? Kan hij meer dan alleen ontregelen? Dit debuut geeft geen sluitend antwoord op die vragen.

Erg Heel

Door Stefano Keizers
Gezien 19/3, Stadsschouwburg Utrecht
Te zien 29 t/m 31/3, 3 en 10/4, Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden