Plus

Statement pieces en bananenprints tijdens Milanese modeweek

Modehuizen gingen tijdens de modeweek in Milaan de strijd aan met onder millennials populaire streetwearlabels. Dat betekent voor de komende tijd veel opzichtige logo's en hits uit eigen archief.

Fendi gaat los met de dubbele F op sweaters en tassen Beeld Getty Images

Dat wat nog steeds de Milanese modeweek wordt genoemd, is afgeslankt naar een dik weekeinde. Steeds meer merken, onder aanvoering van Gucci, kiezen ervoor hun mannencollectie niet separaat, maar in het vrouwenseizoen of in een uniseks show te tonen. Moderner, het scheelt veel geld, en de vrouwenweek trekt nu eenmaal meer pers en inkopers.

Als er niet snel progressief jong bloed opstaat, is de Milanese mannenmodeweek volgens pessimisten zelfs ten dode opgeschreven. Het echte toonaangevende knalwerk vindt immers al jaren in Parijs plaats.

Daarnaast moeten de gevestigde, tailor-obsessed modehuizen opboksen tegen coole streetwearlabels met opzichtige branding waarvoor millennials desnoods een nacht voor de winkel slapen. Het Supremelogo zorgt wereldwijd voor rijen met heuse beveiligers als er wekelijks weer limited artikelen worden 'gedropt'.

Haardidas
Het populaire Off-White lanceerde deze maand een goedkopere uniseks capsulecollectie (minicollectie) met de veelzeggende naam For All (met sweaters en T-shirts van 80 tot 142 euro).

En dan zijn er nog de succesvolle samenwerkingen waar tegenop moet worden gebokst: zoals die van de Russische Gosha Rubchinskiy met Burberry (sinds deze week in de winkel) en met Adidas, een merk dat zeer populair is in Rusland.

Marni Beeld Getty Images

Voor zijn laatste show (afgelopen zondag in Jekaterinenburg) schoor de Rus het Adidaslogo in het haar van een van zijn modellen. Kanye West deed in 2006 bij zichzelf hetzelfde met het Fendilogo en werd uitgelachen (gevalletje verkeerde moment!).

Tom Ford deed het lichtjaren daarvoor eveneens. Voor een reclamecampagne schoor hij de G van Gucci in het schaamhaar van het Deense model Louise Pedersen. Zo zie je maar, alles wordt continu herhaald.

Coole graphics
Geen schande, moet Miuccia Prada hebben gedacht. Ze zette de aanval in tegen alle overdecoratie en logogeilheid door oude succesmaterialen en -prints (zoals de bananen uit zomer 2011) te recyclen, maar eveneens terug te slaan met een revival van het cultlabel Prada Sport (1999-2006): nylon kleren in een boxy silhouet in één kleur en nylon vissershoedjes. Ze opende er haar show mee.

Na een aantal magere financiële jaren - te laat met e-commerce gestart en met zogeheten 'intellectuele' ontwerpen is het momenteel minder makkelijk scoren dan met logoproducten - is het tijd voor een comeback van Prada. Drake en A$AP Rocky werden het afgelopen jaar al in Prada gespot en de Cloudbustsneaker van het merk is op weg een hit te worden.

Prada Beeld Getty Images

Statement pieces, coole graphics en logo's zijn wat de millennial wil. Dat was Silvia Venturini Fendi uiteraard ook niet ontgaan, dus ging ze helemaal los met de dubbele F op bontjassen, tassen, koffers, regenhoedjes en sweaters. Marni's Francesco Risso heeft daar geen boodschap aan en bracht wederom een schitterende eigenzinnige collectie voor het label waarin laag op laag en print op print wordt gestapeld.

Hebbeding is Sunneis sweater met de tekst 'We should all be Sunnei', een knipoog naar Diors populaire, 700 dollar kostende 'We should all be feminists'-T-shirt. Nog een merknaam om te onthouden is Palm Angels van Francesco Ragazzi: gestart als fotoboek waarin de skatescene van de Amerikaanse westkust werd vastgelegd, nu een luxestreetwearlijn.

Rappers
Het merk, voor deze collectie een mix van punk en midwestern americana (er staat onder meer een print van kunstschilder Grant Woods American Gothic op een bomber), is zeer populair in de rapscene. Playboi Carti maakte de soundtrack voor de show. Een samenwerking (jawel, weer één) met de rapper zou in de maak zijn.

Schaduw over de 'modeweek' legde de beschuldiging dat ook modefotograaf Mario Testino zich schuldig zou hebben gemaakt aan ongepast seksueel gedrag en aanranding.

Beschuldigingen tegen fotograaf Bruce Weber blijven zich ondertussen opstapelen. Voormalig model D.L. Janney (inmiddels vader van zeven kinderen) bracht het boek Blacklisted uit.

Het staat vol onthullingen over de mode-industrie in de wilde jaren tachtig, waarin Weber hem gedwongen zou hebben tot naaktfoto's. Die zouden nergens gepubliceerd worden, maar 'alleen voor eigen gebruik' zijn geweest. 'And to show Calvin.' Daar zal de inmiddels 75-jarige Calvin Klein niet blij mee zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden