PlusFilmrecensie

Stage Mother blijft, ondanks de glitter, braaf binnen de draglijntjes

Elise van Dam
null Beeld

Stage Mother heeft het hart op de goede plaats. Zoals alles in deze film op de plaats zit waar je het verwacht. Geen moment weet dit verhaal over rouw en verlossing in een dragclub in San Francisco te verrassen of de clichés te ontstijgen.

Wanneer de Texaanse baptist Maybelline (Jacki Weaver) het nieuws krijgt dat haar zoon Ricky is overleden aan een drugsoverdosis, stapt ze in het vliegtuig naar San Francisco. Vanzelfsprekend is dat niet, want zij en vooral haar man Jeb hebben hun zoon uit hun leven ­geschrapt toen die zich in queerkringen begon te ­bewegen.

De rouwende conservatieve ouder die post mortem de queerwereld van haar kind leert accepteren, is een vaker gebruikt plot de laatste jaren. Maar Maybelline doet meer dan dat. Wanneer blijkt dat ze de matig ­lopende dragclub van haar zoon heeft geërfd, neemt ze het op zich om die nieuw leven in te blazen. Ze leert de dragqueens harmonieën zingen, leunend op haar ervaring in het kerkkoor. “Andere liedjes, zelfde diva’s.”

Hoewel Ricky’s partner Nathan (Adrian Grenier) een tijdje mokkend tegenwicht biedt, gebeurt dat allemaal verbazingwekkend soepel. Het gemak waarmee Maybelline in deze wereld lijkt te stappen komt niet ­helemaal geloofwaardig over, ­ondanks de toewijding van Jacki Weaver, die de Texaanse sassiness van Maybelline lekker aanzet. Ook Lucy Liu zet een fijne rol neer als ­Ricky’s beste vriendin en alleenstaande moeder Sienna.

De overige personages, en dan vooral de dragqueens, krijgen juist weer nauwelijks kans uit te stijgen boven de problematiek die ze in de film representeren: een drugsver­slaving, een verzwegen huwelijk.

Zo scheert Stage Mother langs ­interessante en belangwekkende ­thema’s, zonder de diepte in te gaan. Het blijft allemaal braaf binnen de lijntjes – alle glitter, uitzinnige ­kostuums en Bonnie Tyler ten spijt.

Stage Mother

Regie Thom Fitzgerald
Met Jacki Weaver, Adrian Grenier, Lucy Liu
Te zien in Leiden, Utrecht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden