Plus Tentoonstelling

Stad in Zicht toont de vele gezichten van Amsterdam

Zo divers als de stad is, zo divers is het werk van stadstekenaars en stadsfotografen. Dat maakt Stad in Zicht in het Stadsarchief wel duidelijk aan de hand van hedendaagse tekeningen en foto’s van Amsterdam.

Foto uit Gerald van der Kaaps serie Sociëteit Sexyland, 2018-2019. Beeld Gerald van der Kaap

De groeiende stad, de veranderende en vernieuwende stad, de stad in beweging. Hoe leg je die vast? Hoe documenteer je die beweging? Het Stadsarchief Amsterdam heeft er twee commissies voor. De Commissie voor de Tekeningen is in 1934 in het leven geroepen om de armlastige kunstenaar met opdrachten de crisisjaren door te helpen. In 1978 kwam er ook een Commissie Foto-opdrachten. Elk jaar wordt een officiële Stads­tekenaar benoemd. Daarnaast krijgen per jaar drie tekenaars en drie fotografen een opdracht.

Op Stad in Zicht, de tentoonstelling van hedendaagse tekeningen en foto’s van Amsterdam, is een selectie van de werken te zien, die twaalf tekenaars en acht fotografen de laatste drie jaar voor het Stadsarchief maakten. Het is een prachtige tentoonstelling, waar de stad twaalf keer op twaalf zeer verschillende manieren wordt belicht. Van wie is de stad? Dat was de opdracht die de tekenaars meekregen, en dat thema is ook in de foto’s terug te zien.

Hyperrealistische collage

Dat begint al in de hal, waar het werk van vier kunstenaars – stadstekenaar Maia Matches en drie fotografen – gratis is te bekijken. Bijvoorbeeld de bijna twaalf meter lange Panorama Noord/Zuidlijn van fotograaf Reinier Gerritsen. Een hyperrealistische collage van in- en uitstappende passagiers van metrolijn 52, van kop tot staart. Tegelijkertijd een dwarsdoorsnede van de inwoners van Amsterdam.

Gezicht vanaf het Centraal Station van Emo Verkerk, aquarelverf op papier, 2018. Beeld Emo Verkerk

In het audiofragment bij de fascinerende foto’s van ingewikkelde dingen, die Jos Jansen van het Science Park maakte, hoor je het zoemende geluid van geheimzinnige machines. Hier betreedt de bezoeker het terra incognita van Amsterdam, en is de stad na het horen en zien misschien weer iets meer ontsloten.

Op de expositie zijn alleen namen en nummers aangegeven. In het boekje bij de tentoonstelling kan met de naam van de kunstenaar en de nummers een korte biografie en titels van de werken worden opgezocht. Ook is er een audiotour, ingesproken door de kunstenaars zelf, die iets over hun werk zeggen.

Maar het gaat om wat we zien. Al die verschillende manieren van het naar de stad kijken. ­Brian Elstak maakte tekeningen van allerlei verschillende Amsterdammers, die te zien zijn in een zwart-witanimatie. Fotografe Emilie Hudig maakte met een wildcamera nachtelijke foto’s van de tuinen achter de grachtenpanden. Ze ziet deze wereld als hortus conclusus: een besloten ruimte voor contemplatie en bezinning, van ­paradijselijke rust. Het levert gelaagde foto­grafie op van een onbekend stuk Amsterdam.

Foto uit het werk En het water was een muur van Saskia Aukema en Richard Bank. Beeld Saskia Aukema & Richard Bank

Tegenover de rust van de grachtentuinen zet fotograaf Gerald van der Kaap met zijn mooie fotoserie Sociëteit Sexyland een jonge generatie Amsterdammers. Feestend, dansend, anders, zoenend, dronken.

Dolfinarium Zwanenburgwal

Emo Verkerk geeft in zijn tekeningen en aquarellen vrolijke kritiek op toeristisch Amsterdam (een dolfijnenshow in het water van de Zwanenburgwal), er zijn krakerstekeningen van Susanna Inglada, en een indrukwekkende leporello van Saskia Aukema en Richard Bank over de ‘eroev’ van Amsterdam, waarin het Joden is toegestaan om op sabbat goederen te dragen.

Fraai is ook het drieluik van de geschiedenis van Amsterdam, die tekenaar Tom Heerschop maakte. En dan hebben we het nog niet gehad over de magische foto’s van Misha de Ridder van de Oude Kerk, en de tekeningen van Romy Muijrers en Joanna Quispel. Wat Stad in zicht duidelijk maakt, is hoe divers en schitterend de stad Amsterdam – de stad van ons allemaal – haar vele gezichten toont.

Stad in zicht, van 10/5-8/9 in het Stadsarchief ­Amsterdam, Vijzelstraat 32.

Vancouver aan het IJ van Charlotte ­Schleiffert, gemengde techniek, 2017. Beeld Charlotte Schleiffert
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.