Plus

Sta je voor gek als je in dinotrui op kantoor verschijnt?

Mode wordt steeds uitbundiger, op het kinderlijke af. Maar sta je niet voor gek als je in dinotrui op kantoor verschijnt?

Jaren waren collecties minimalistisch, met veel grijs en zwart. Nu zijn we weer wat optimistischer en dat zie je terug in het modebeeld. Fellere lipstick, vrolijkere kleding Beeld Michael Tullberg/Getty Images

Is het een ufo? Is het een discobal? Onlangs lanceerde Hema een campagne voor het 'regenjaszie': een knalgeel jasje met reflecterende accenten. Hoewel het in de reclame wordt gedragen door een schattig meisje van een jaar of tien, wilden veel volwassen vrouwen maar één ding weten: komt deze ook in mijn maat?

De afgelopen jaren lijkt het modebeeld, vooral bij vrouwen, wat kinderlijker te zijn geworden. Er zijn truien met cactussen; handtassen in de vorm van watermeloenen; neonkleurige waterschoenen. Een van de meest bizarre voorbeelden is te vinden op Asos, de Britse kledingwebshop met ook veel Nederlandse klanten. Deze zomer verscheen hier een collectie strap-on dierenstaarten voor volwassenen. De dinosauruseditie - een groen gevaarte dat je met een bandje op je onderrug bevestigt - was snel uitverkocht.

Konijnenoren
De Nederlandse belichaming van deze stijl heet Amanda van Effrink (25), ofwel @Glitziegal. Haar Instagramfeed is een kermis van knalroze latex, glitterpailletten en konijnen­oren. Een voorkeur die is overgebleven uit haar kindertijd, zegt ze. "Ik was altijd al gek op glitter en Hello Kitty, en had een gigantisch roze barbiehuis. Dat meisjesachtige, zoals je ook veel ziet in Japan, vind ik nog steeds fantastisch."

Van Effrink werkt als stylist en mode-illustrator, dus haar stijl maakt ook deel uit van haar imago. Dat betekent niet dat ze een act opvoert. "Ik draag dit ook tijdens het boodschappen doen. Mensen vragen me vaak: hangt er geen enkele normale spijkerbroek in je kast? Natuurlijk wel. Maar ook op zo'n broek speld ik minstens drie hysterische broches en ik draag er mijn konijnenoren bij. Anders vind ik het ongezellig."

Pluizige beestjes
Waar komt deze kleurrijke trend vandaan? Allereerst speelt de tijdgeest een rol, zegt imageconsultant Selina Martin (32). De wereldeconomie is weer aan het opkrabbelen en de mode reflecteert dat. "Jaren waren collecties minimalistisch, met veel grijs en zwart. Nu zijn we weer wat optimistischer en dat zie je terug in het modebeeld. Fellere lipstick, vrolijkere kleding."

De stijl was eerst te zien op straat, maar nu hebben ook veel modehuizen elementen opgepikt. Zo kwam Fendi afgelopen lente met Bag Buppies, pluizige beestjes die je aan je tas kunt hangen. Moschino verkocht een teddyberenrugzak van 1580 euro. En onlangs liepen modellen van Dolce & Gabbana in uitbundige outfits met kleurrijke ijsjes­print.

"Deze merken hopen zo een jongere doelgroep aan te spreken," zegt modejournalist Tess van Daelen (31). "Dolce & Gabbana had bijvoorbeeld ook een twintigtal invloedrijke millennials ingevlogen, om front row te zitten bij de show." Voor haar hoeft het niet zo, al die toeters en bellen op de catwalk. "De ontwerpkwaliteiten van Dolce & Gabbana worden er een beetje door overschaduwd."

Een dinostaart voor volwassenen Beeld -

Ook de comeback van de mode van de jaren negentig is een factor: een decennium dat niet bepaald bekend staat om zijn subtiliteit. Plateauzolen, glittermake-up, blote buiken, waterschoenen: alles is terug. De stijl is populair onder tieners en jonge twintigers, die de jaren negentig niet bewust hebben meegemaakt, maar ook onder vrouwen van boven de dertig.

Een kwestie van nostalgie, denkt imageconsultant Martin. "Die mode herinnert hen aan een tijd van veel vrijheid en wilde feestjes." De FAC Shop in de Amsterdamse De Baarsjes is gespecialiseerd in deze ja­rennegentigkleding, ofwel de hedendaagse festivalmode. Hier vind je die smileybadpakken, spijkerjasjes met gekleurde patches en metallic rugzakjes.

Avocadotrui
En dan is er nog de invloed van sociale media. Felle kleuren en grappige accessoires doen het goed op beeld, zegt Van Daelen. "Afgelopen zomer zag ik op Instagram zo'n beetje dagelijks een zwembadfoto met roze opblaasflamingo voorbijkomen. Logisch, want iedereen wordt daar vrolijk van."

Haar voorbeeld doet denken aan het (pop-up) Ice Cream Museum dat onlangs een maand open was in New York. De 30.000 kaartjes waren zó weg met maar één doel: zo veel mogelijk selfies maken. Het 'museum' had zuurstokroze muren met ijshoorntjes, een zwembad met gekleurde spikkels en een schommel in de vorm van een ijswafel. Kortom: Instagram gold.

Een Bag Buppie voor volwassenen Beeld -

Ook modeontwerpers laten zich inspireren door de digitale cultuur, aldus Van Daelen. Zo zijn er meerdere collecties waarin emoji centraal staan. "Laatst stond ik nog met een trui vol avocado's in mijn handen. Maar je vraagt je toch af: hoe lang blijft dit leuk? En kan ik dit nog wel aan, op mijn leeftijd?"

Creepy
Een terechte vraag. Schattig is prima, maar hoe jeugdig is te jeugdig? De Amerikaanse webshop Dolls Kill - een miljoen volgers op Instagram - verkoopt hetzelfde type kleding als FAC Shop. Op de website worden, ter inspiratie, looks getoond met namen als Klub Kid en Purrfect Princess. Hier vind je ook de look van het personage Mathilda uit de cultfilm Léon: een zonnebril met ronde glazen, fluwelen choker en een mutsje. Mathilda, gespeeld door Natalie Portman, is in de film dertien jaar.

Ook off screen zijn genoeg jonge stijliconen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan Willow Smith, dochter van Will Smith, die nu vijftien jaar is. Of Kiernan Chipka van zestien, die Sally Draper speelt in Mad Men.

Is het niet een beetje creepy om je als volwassen vrouw door tienermeisjes te laten inspireren? Van Daelen ziet geen bezwaar. "Voor mij staat stijl los van zaken als leeftijd, etniciteit, geslacht of kledingmaat. Jonge en oude mensen kunnen inspireren."

Eigen draai
Als voorbeeld noemt ze de populaire blog en documentaire Advanced Style, waarin de focus ligt op de kledingstijl van excentrieke, bejaarde dames. Bovendien worden kinderlijke looks niet een-op-een overgenomen, denkt ze. "Ik neem aan dat volwassen vrouwen er een eigen draai aan geven."

Natalie Portman werd als Mathilda in de film Léon een stijlicoon. Beeld Léon

Maar wat nou als je een kantoorbaan hebt, word je dan nog wel serieus genomen in een dinotrui? "Natuurlijk hangt dat af van de sector waarin je werkt," zegt imageconsultant Martin. "Maar in het algemeen kan ik zeggen: als je autoriteit wilt uitstralen, zou ik een beetje oppassen met kinderlijke prints."

Ook tijdens belangrijke afspraken kun je die beter achterwege laten. "Stel dat degene met wie je hebt afgesproken wel formeel gekleed gaat. Een dinotrui kan dan de indruk wekken dat je het gesprek minder serieus neemt." Wil je toch wat humor toevoegen aan je outfit, kies dan liever voor een opvallende accessoire. Een tasje in de vorm van een raket, bijvoorbeeld. Of een setje cactusoorbellen.

Of '@Glitziegal' Van Effrink over dertig jaar nog steeds deze kledingstijl heeft, vindt ze moeilijk in te schatten. Maar die keuze zal in elk geval niet afhangen van wat andere mensen vinden. "Mijn stijl wordt vaak vergeleken met die van Baddie Winkle, een Amerikaanse dame met een enorm aantal volgers op Instagram. Ze is ergens in de tachtig. Dus voorlopig kan ik dit nog wel blijven dragen."

De Amerikaanse Baddie Winkle (88) is een fenomeen, met op Instagram 2,3 miljoen volgers Beeld Michael Tullberg / Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden