PlusRecensie

Spring Awakening: prachtige morele overpeinzingen en een flinke lading shit en fuck

DeLaMar West is officieel geopend met de musical Spring Awakening. Een verhaal over jongeren bij wie de hormonen door het lijf gieren, maar die klem zitten in een oerconservatieve samenleving.

Spring Awakening in DeLaMar West.  Beeld Neeltje Knaap
Spring Awakening in DeLaMar West.Beeld Neeltje Knaap

‘Mama, jij baarde. Mama, jij kneedde. Jouw woorden leerden mij niets van bloed en pijn.’

Wendla zingt dat ze geen flauw idee heeft hoe het zit met kinderen maken, maar ze bijt haar moeder toe dat ze echt niet meer moet aankomen met het verhaal van de ooievaar. Maar moeder is te beschaamd en te bang om haar dochter wijzer te maken. Dat gebrek aan openheid zal moeder en dochter in Spring Awakening uiteindelijk nog heel duur komen te staan.

Keurslijf

DeLaMar West, de nieuwe loot aan toch al rijkelijk gevulde theaterstam van Joop van den Ende, speciaal bedoeld om jonge theatermakers de kans te geven zich in de luwte te ontwikkelen, is officieel geopend met de musical Spring Awakening. De Broadwayshow van Steven Sater (tekst) en Duncan Sheik (muziek), die na de New Yorkse première in 2006 werd overladen met Tony Awards, is gebaseerd op het toneelstuk Frühlings Erwachen uit 1891 van Frank Wedekind. Het verhaal gaat over jongeren in het laat negentiende-eeuwse Duitsland, bij wie de hormonen door het lijf gieren, maar die klem zitten in een oerconservatieve en onderdrukkende samenleving. Ouders, docenten en de kerk trekken het keurslijf het liefst zo strak mogelijk aan, met rampzalige gevolgen.

Tien jaar geleden was de musical al eens in M-Lab te zien onder regie van Paul Eenens. Die maakte de gekwelde pubers wat rustiger, zelfs een beetje zweverig door het rock-’n-rollgehalte van componist Duncan Sheik te temperen. Koen van Dijk, die de nieuwe versie heeft geregisseerd, benadrukt de hartenkreten van de gefrustreerde jongeren juist met wat extra decibellen (fantastische band met viool), de opgestoken middelvinger en wild stampvoeten. Dat werkt perfect. En zo komt ook de vertaling van Daniël Cohen, die naast prachtig geformuleerde morele overpeinzingen een flinke lading fuck, shit en kut niet schuwt, beter tot zijn recht. Dat botst niet met de negentiende-eeuwse setting.

Onbevangen paradijselijke periode

Van Dijk laat zijn spelers over het podium schieten als in een oude film met 18 beeldjes per seconde. Dat heeft iets slapstickerigs, maar benadrukt ook de onrust in de lijven van de pubers. Op het vrijwel kale podium staan alleen stoelen waar een religieus kruis is uitgesneden. Boven het podium hangen twee uitbeeldingen van de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs door de renaissanceschilders Masolino en Masaccio. De jeugdjaren zouden eigenlijk een onbevangen paradijselijke periode van het leven moeten zijn. Die schilderijen slaan die mooie verwachting kapot.

Ad Knippels speelt, net als tien jaar geleden, alle mannelijke rollen, zoals de hardvochtige docent klassieke talen, de dominee en de abortusamateur met bebloed schort. Hij weet in alle rollen de juiste toon te raken. Datzelfde geldt voor de tweede volwassene, Wieneke Remmers. Zij is net zo harteloos en bekrompen in haar rollen, maar laat als moeder van haar intellectueel rebelse zoon Melchior toch ook een licht liberaal geluid horen.

Naast deze twee ervaren spelers wordt het podium gevuld met studenten die kort geleden zijn afgestudeerd aan Codarts in Rotterdam, Fontyns in Tilburg en Lucia Marthas in Amsterdam. Vooral de drie spelers die veel speelruimte krijgen, laten zien dat ze barsten van het talent. Sterre Verschoor als Wendla en Juul van de Laar als Moritz weten in hun felle en soms wanhopig zachte nummers de heilloze kant van een onderdrukkende opvoeding te onderstrepen. Dave Rijnders als de opstandige Melchior is de absolute ster van de avond, die de boel op stelten zet met een opstel waarin hij zijn opvattingen over seks en godsdienst uiteenzet. Schitterende zangstem, en sterk spel in zowel de agressieve scènes als op de momenten van onzekerheid. Hij is de kers op de taart van deze indrukwekkende Spring Awakening.

Musical: Spring Awakening
Door Opus One
Waar DeLaMar West
Gezien 27/6
Nog te zien t/m 18/7

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden