'Spreiding van internationale bezoekers werkt'

Dat het themajaar 'Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl' goed is bezocht, is volgens toerismebureau NBTC het bewijs dat spreiding van internationale bezoekers werkt.

Een gigantisch Mondriaan schilderij van 350 badhanddoeken op het strand van Scheveningen, een onderdeel van het themajaar.Beeld anp

In totaal 600.000 bezoekers hebben het afgelopen jaar een van de evenementen bezocht die er waren in het kader van het themajaar.

Volgens NBTC Holland Marketing hebben die mensen er in totaal 110 miljoen euro aan besteed.

NBTC initieerde het themajaar met 32 anderen, voornamelijk musea en organisaties voor citymarketing.

Iets anders dan Amsterdam
Met themajaren zoals deze (vorig jaar was het het Jeroen Boschjaar) hopen de organisaties buitenlandse toeristen te trekken en die juist een andere plaats dan Amsterdam te laten bezoeken.

"Zo hebben onder andere steden en regio's zoals Amersfoort, Drachten, Gelderland en Brabant kunnen meeprofiteren van internationale bezoekers. We kunnen dus stellen dat spreiding van internationale bezoekers werkt," aldus Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC.

Leiden
Van die 600.000 bezoekers kwamen er 120.000 uit het buitenland. Zij besteedden ruim 75 miljoen euro. "Het is buitengewoon succesvol verlopen," aldus NBTC. Het is niet duidelijk wat het themajaar heeft gekost.

Aanleiding voor het themajaar was het feit dat 100 jaar geleden kunststroming De Stijl werd opgericht in Leiden. Een wisselende groep Nederlandse en buitenlandse kunstenaars maakten deel uit van de vernieuwende kunststroming, onder wie Piet Mondriaan, Bart van der Leck, Theo van Doesburg en Gerrit Rietveld.

Bezoekers van het Jeroen Boschjaar in 2016 gaven in totaal 153,1 miljoen euro uit in ons land.

Lees ook: 'Stop alle promotie van Amsterdam? Teleurstellend'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden