Plus recensie

Spotlight is pleidooi voor behoud van intensieve onderzoeksjournalistiek (****)

In de naar het onderzoeksjournalistenteam Spotlight vernoemde film schetst McCarthy hoe The Boston Globe de katholieke kerk in het nauw dreef. De film is een aanklacht tegen de kerk en een pleidooi voor het behoud van arbeidsintensieve onderzoeksjournalistiek.

Globe-journalist Mike Rezendes (Mark Ruffalo) interviewt Mitchell Garabedian (Stanley Tucci). Beeld Kerry Hayes

Begin juli 2001 kreeg de internationaal georiënteerde krant The Boston Globe een nieuwe hoofdredacteur. In een stad waar Ierse wortels en de rooms-katholieke kerk maatgevend zijn, was Martin Baron een volmaakte buitenstaander: hij kwam uit een Joods milieu in Florida en werkte eerder bij The Los Angeles Times en The New York Times. In Boston verlegde hij het accent van de Globe van het wereldnieuws naar het stadsnieuws, waarbij de onderzoeksjournalistiek van het Spotlight-team een centrale rol kreeg.

In de naar het team vernoemde film schetst scenarioschrijver en regisseur Tom McCarthy hoe de komst van Baron bij de Globe de katholieke kerk in het nauw dreef. Hij zette de reporters op een onderzoek naar seksueel misbruik van kinderen door priesters. De film is een aanklacht tegen de kerk en een pleidooi voor het behoud van arbeidsintensieve onderzoeksjournalistiek. Dat laatste punt komt beter over het voetlicht dan het eerste.

Meesterlijke draai
Films die onderzoeksjournalistiek serieus nemen, treden altijd in de slagschaduw van de klassieker All The President's Men (1976), waarin Alan J. Pakula een meesterlijke draai gaf aan de ontmaskering van Richard Nixon, die door publicaties in The Washington Post moest aftreden als president van de Verenigde Staten. Journalisten Carl Bernstein en Bob Woodward deden hun onthullende werk onder hoofdredacteur Ben Bradlee, het Spotlight-team werkte bij de Globe met Ben Bradlee junior.

Het maakt een vergelijking tussen de twee gedramatiseerde verbeeldingen van het journalistieke handwerk onvermijdelijk. Pakula's onheilszwangere en suggestieve stijl tilde een verhaal met een bekende afloop naar een hoger artistiek plan, waar McCarthy een degelijke en inzichtelijke weergave van het journalistieke proces verkiest. Hij moet wel, want in een film over priesters die zich aan kinderen vergrijpen komen sfeerverhogende stijlmiddelen gemakkelijk potsierlijk of misplaatst over.

Woede en venijn
Het ontbreekt Spotlight daardoor aan de woede en het venijn dat het onderwerp oproept. Reporter Mark Ruffalo mag door geschokte verontwaardiging een keer bijna door het lint gaan, waarbij een associatie met zijn optreden als de Hulk in de Marvelfilms zich opdringt. Maar daar blijft het bij. Dat kan frustreren, al is het een overkomelijk probleem in een film die er ook op uit is de journalistieke praktijk weer te geven.

Met Ruffalo, Michael Keaton en Rachel McAdams als voornaamste teamleden en Liev Schreiber als de nieuwe hoofdredacteur is de rolbezetting sterk. Het scenario dat McCarthy met Josh Singer schreef zal bij kijkers met journalistieke ervaring bovendien meer dan eens een gevoel van herkenning oproepen: het is een rake schets van het krantenmilieu. All the president's men was dat ook, en baarde een nieuwe generatie journalisten. Of Spotlight zo inspirerend werkt valt te bezien, maar een goed onderbouwd pleidooi voor het behoud van serieuze journalistiek is meer dan welkom.

Spotlight

Ons oordeel: ★★★★☆
Bioscoop: Filmhallen, Studio/K, City, Tuschinski