Spotify reageert op klagende artiesten met transparantiewebsite

Spotify heeft de website Spotifyartists.com gelanceerd voor artiesten waarin het onder andere in kaart brengt wat het uitbetaalt aan royalties. Op de site kunnen artiesten en managers inzage krijgen in de exacte bedragen die ze hebben opgehaald met Spotify. Het algemene nieuws over de financiële kant van de muziekdienst is voor iedereen in te zien. Hiermee reageert Spotify op de kritiek die het kreeg van artiesten.

Spotify-topman Alex NorstromBeeld REUTERS

'Veel artiesten willen meer gedetailleerde informatie over de uitbetaling van royalties. Wij hebben die vragen - en klachten - gehoord en willen op deze manier meer transparantie geven', aldus Spotify.

'Streamingdiensten zoals Spotify roepen gemengde reacties op, net zoals de komst van de CD en de opkomst van downloaden van muziek hiervoor deden. Fans en de muziekindustrie reageerden nieuwsgierig en enthousiast maar in sommige gevallen ook sceptisch. Wij begrijpen al deze reacties', schrijft Spotify op de nieuwe site. 'Wij geven fans op een nieuwe manier toegang tot muziek en vragen hen hier op een geheel nieuwe wijze voor te betalen. Ook de manier waarop we de muziekindustrie compenseren voor de muziek die mensen via Spotify beluisteren kan enigszins nieuw en onbekend voor artiesten en managers zijn.'

Piraterij
'Onze overtuiging is altijd geweest dat als we fans een luisterervaring bieden die superieur aan piraterij is, ze hier graag voor willen betalen. Op onze beurt zijn wij verheugd om 70 procent van al het geld dat we verdienen uit te keren aan royalties. Wij geloven dat dit de eerlijke manier is en dat we naarmate we verder groeien een steeds grotere bijdrage kunnen leveren aan de inkomsten van artiesten.'

Het bedrijf lijkt daarmee te reageren op kritiek van artiesten als Thom Yorke. De Radiohead-frontman liet onlangs weten dat Spotify het moeilijk maakt voor beginnende artiesten omdat die naar zijn mening veel te weinig verdienen aan streamingdiensten.

Om de artiesten nog meer tevreden te stellen, biedt Spotify aan om gratis concerttickets en merchandising binnen de muziekdienst aan te bieden. Hoe die merchandising uiteindelijk aan luisteraars wordt aangeboden, is niet bekend.

Spotifyartists.com is gelanceerd met het nieuws dat Spotify in 2013 zo'n 500 miljoen dollar (bijna 370 miljoen euro) heeft uitgekeerd aan rechthebbenden. Dat is net zo veel als in de gehele periode 2009 tot en met 2012.

Spotify-topman Alex NorstromBeeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden