Sports Illustrated, Pirelli: niemand kiest nog het standaard model

Sports Illustrated heeft een vrouw van middelbare leeftijd in het badpakkennummer en Pirelli zette geen modellen op de jaarlijkse kalender. Het standaard model is uit. Toch?

Nicola Griffin is 56.Beeld Swimsuitsforall

Nicola Griffin is 56 jaar oud en heeft zilvergrijs haar. Lang haar, dat dan weer wel en ze ziet er puik uit. Desalniettemin: een standaard model is ze niet. Griffin staat in een campagne in het nieuwe nummer van sportmagazine Sports Illustrated. Zij, en het plussize model Ashley Graham.

Er broeit iets en het zijn geen achttienjarige dingetjes van 1 meter tachtig met maat 34. Sports Illustrated is namelijk niet de enige die het over een andere boeg gooit. Pirelli - van de welbekende Pirellikalender - kwam eind vorig jaar met een kalender met onder andere Amy Schumer, een Amerikaanse comediènne die zich regelmatig uit tegen het schoonheidsideaal van Hollywood, en tennisster Serena Williams - in plaats van de gebruikelijke ingeoliede supermodellen.

En wat te denken van Playboy? Het blad doet in de Amerikaanse versie geen naakt meer, waar het blad juist (grotendeels) groot mee is geworden, maar wil zich meer op inhoud richten.

Trend

'De emancipatie van de buitennorm,' noemt 'bladendokter' Carolien Vader het. "Ik zie wel een soort trend. Het standaard model staat onder druk. Dolce & Gabbana had vorig jaar oude vrouwen in de campagne. Molligere modellen raken meer in de mode. Er wordt mee geëxperimenteerd. "

Volgens Vader duidt het op iets blijvends. "Over een tijdje is dat rellerige eraf als iemand het nu opeens 'anders' doet en zijn we genezen van het huidige schoonheidsideaal."

Niet iedereen is het daarmee eens. Na het uitbrengen van de Pirellikalender schreef The Guardian-columniste Suzanne Moore dat de hele 'feministische makeover meer over de markt gaat dan over een plotselinge verlichting'. Een a-typisch model omdat het opvalt en daarmee scoort. En dan doen we volgend jaar gewoon weer een lekker wijf.

Amy Schumer voor Pirelli.Beeld Annie Leibovitz
'Plussize' model Ashley Graham.Beeld afp

Toch lijkt dat niet helemaal waar. Barbie kwam onlangs met een heel nieuw leger aan Barbies van wisselende grootte en kleur. Voor ieder meisje een bijpassende Barbie. Pirelli bracht in 2013 al een foto van een zwangere Adriana Lima (weliswaar een supermodel, maar toch) en plussize model Ashley Graham stond eerder in Sports Illustrated.

Volgens Andy Mosmans directeur van reclamebureau ARA en docent merkmanagement (Rijksuniversiteit Groningen) is de huidige trend zelfs al jaren geleden ingezet met verzorgingsmerk Dove, dat 'echte' vrouwen in de campagnes heeft.

Doelgroep

Blijft de vraag of je niet juist je doelgroep wegjaagt (lees voor Pirelli, Playboy en Sports Illustrated: de heteroseksuele man) als je komt aanzetten met een niet doorsnee mooie vrouw of sterker, een helemaal niet zo mooie vrouw.

Carolien Vader denkt van niet. "Neem de plussize modellen," zegt ze. "Ik denk dat heel veel mannen die juist erg mooi vinden. Mooier dan heel magere modellen. Bovendien: de Nederlandse bevolking is gemiddeld 41 jaar oud. Veel mannen zullen een meisje van 23 leuk vinden om naar te kijken, maar datzelfde geldt voor vrouwen van bijvoorbeeld in de veertig. Het schoonheidsideaal is altijd aan verandering onderhevig. In de jaren vijftig was Marilyn Monroe het toonbeeld van schoonheid. Zij zou nu een plussize model zijn."

Barbie is er nu in allerlei maten en kleuren.Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden