PlusTheater

Spel van ‘de meiden’ wordt overschaduwd door Madame

Het beginbeeld is verraderlijk sereen in deze enscenering van Jean Genets klassieker De meiden. Met trage bewegingen, begeleid door slepende ­violen, worden doorschijnende gordijnen opgetrokken. Het spel kan beginnen.

Dood Paard, De Meiden, Marloes IJpelaar.Beeld Sanne Peper

Wanneer Madame van huis is, kleden haar dienstmeiden, de zussen Claire en Solange (Manja Topper en Marloes IJpelaar), zich in haar jurken en manieren. De een speelt Madame, de ander de dienstmeid die haar ombrengt. Het is wraakfantasie en exorcismeritueel ineen. Even ontsnappen uit het verstikkende klassensysteem en er tegelijk op spugen.

Veranderingen in het licht benadrukken hoe bedrieglijk elk oppervlak is. De bloemetjesgordijnen vertonen plots afbeeldingen van rubensiaanse vrouwenlichamen, poezelig roze kleurt bloedrood. De onschuld is hier even transparant als de kostuums van modeontwerper Bas Kosters.

Wanneer de kookwekker afgaat, wissen de zussen snel alle sporen van hun spel en hullen ze zich in het toonbeeld van de perfecte dienstmeid. Van de ene rol stappen ze in de andere. Drukken de hardheid uit hun stem, verbloemen hun haat met een glimlach.

Maar hun spel wordt overschaduwd door de entree van Madame, als een wervelwind gespeeld door de Braziliaanse theatermaker Rodrigo Batista. Kraaiend, snuivend, stampend op zijn pumps. Hij speelt van de eerste tot laatste seconde in overdrive, wat zowel hilarisch als uitputtend is om naar te kijken.

Wanneer ze vertrekt, laat Madame een gapende leegte achter. Zoals satire stukslaat op een werkelijkheid die nog veel zotter is, zo spat het spel van de meiden op het onevenaarbaar groteske van Madame uiteen. De zussen trachten hun spel te hervatten, maar de energie lijkt eruit gezogen.

Het is de ontoereikendheid van fantasie tegenover een werkelijkheid die de verbeelding tart. Meer dan de onderdrukking van de onderklasse, lijkt deze enscenering van Dood Paard daarover te gaan. Het is een interessante kijk, die er in de uitvoering helaas toe leidt dat de voorstelling als een nachtkaars uitgaat.

Theater

De meiden
Door Dood Paard
Gezien 23/10 Frascati
Te zien 13, 14/11 Pleintheater, 15, 16/12 Frascati

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden