PlusMusicalrecensie

Spektakelmusical Dagboek van een herdershond is verbijsterend actueel

Het knapste aan de waanzinnige spektakelmusical Dagboek van een herdershond in het MECC in Maastricht, is misschien wel dat de makers erin slagen ook publiek dat te jong is om de gelijknamige televisieserie tussen 1978 en 1980 gezien te hebben ruim twee uur lang volop te boeien.

Jeroen Schmale
Angela Schijf speelt heerlijk vilein en krachtig de beschermengel van kapelaan Erik Odekerke (een rol van Joes Brauers). Beeld ANP/ Novum RegioFoto
Angela Schijf speelt heerlijk vilein en krachtig de beschermengel van kapelaan Erik Odekerke (een rol van Joes Brauers).Beeld ANP/ Novum RegioFoto

Eerst dit: wat een lef van producent Albert Verlinde en de Toneelgroep Maastricht om zo’n gigantisch project net na de coronacrisis op de planken te brengen. En wat een vondst om André Breedland het script te laten schrijven. Elke zin in de 25 scènes is raak.

Dan de acteurs: de prominentste castleden gloriëren, allen op een andere manier. Wat een uitgebalanceerd stel hebben Verlinde en Servé Hermans, artistiek leider van de Toneelgroep Maastricht, bij elkaar gebracht. Joes Brauers overtuigt letterlijk vanaf zijn eerste knullige opkomst als kapelaan Erik Odekerke, die in 1914 in een Zuid-Limburgse parochie aan het werk gaat. Zijn dialogen met zijn beschermengel – heerlijk vilein en krachtig neergezet door Angela Schijf – zijn misschien wel de sterkste momenten uit de musical.

Door God gegeven zangstem

Maar er is meer, veel meer: de door God gegeven zangstem van Nandi van Beurden bijvoorbeeld; en William Spaaij, die kapelaan Lumens – die zich aangetrokken voelt tot mannen – speelt, maar geen moment terugvalt op een veel te gemakkelijke clichéhomo. Nog twee uitblinkers zijn Suzan Seegers als de heerlijk felle huishoudster Katrien en Raymond Kurvers, die de rollen van pastoor Bonhomme en de plaatselijke notaris magnifiek vertolkt.

Zij gedijen allemaal uitstekend in dit spektakelstuk. Kijk, daar beent een paard met een wagen erachter over het podium. Hoor, daar komt de koninklijke harmonie Sainte Cécile uit Eijsden – het dorp waar de KRO-televisieserie met Ko van Dijk, Bruni Heinke en Jo de Meyere in de hoofdrollen bijna een halve eeuw geleden werd opgenomen – aan. Even later volgt een ouderwetse Limburgse processie, op weg naar de kolenmijn die in het verhaal weldra geopend zal worden.

Twijfels over het geloof

Hoewel het zich ruim een eeuw geleden afspeelt, is het stuk over hoe de honger naar delfstoffen een gebied in een uithoek van Nederland op zijn grondvesten kan laten beven, verbijsterend actueel. De verschillen tussen Oost-Groningen en Zuid-Limburg zijn veel kleiner dan de geografische afstand tussen de twee streken.

Het Zuid-Limburg van een eeuw geleden was nog devoot rooms-katholiek, al groeien bij kapelaan Odekerke meer en meer twijfels over het geloof. Hij wordt daarin gevoed door zijn engelbewaarder, die al in de toekomst vooruit kan blikken en voorspelt dat de kerken ‘over een jaartje of vijftig zullen leeglopen’. Het spelen met de tijd heeft tekstschrijver Breedland ook knap gedaan. Wat een klasse, wat een spektakel.

Dagboek van een herdershond

Te zien t/m 17/7, MECC Maastricht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden