Interview

Sony Music Managing Director Toon Martens: ‘Het coronavirus heeft onze artiesten nog productiever gemaakt’

De afgelopen maanden vonden overal ontslagen plaats en dat is niet anders geweest voor de muziekindustrie. Sommige muzikanten en platenlabels als Sony Music Entertainment hebben innovatieve manieren gevonden om deze periode goed te doorstaan. 

Toon Martens.Beeld Freya Verschueren

Toon Martens, topman bij Sony Music Entertainment Benelux, weet als muziekindustrie-expert hoe het kan: succesvol zijn tijdens het coronatijdperk. Martens: “Platenmaatschappijen hebben de bredere muziekindustrie ondersteund waar nodig; er zijn bijvoorbeeld fondsen gecreëerd om financiële steun te verlenen. Dit is erg belangrijk voor ons, want wanneer de hele muziekindustrie bloeit, bloeien wij ook. Het is een soort muzikaal ecosysteem.”

Afgelopen maart kondigde de Nederlandse regering maatregelen aan om de verdere verspreiding van het coronavirus in Nederland te voorkomen. Éen van die maatregelen hield het verbod in op de organisatie van grote evenementen tot 1 september 2020. En inmiddels zijn die maatregelen in aangepaste vorm verlengd.

De meeste evenementen die gepland stonden, zijn daarom uitgesteld naar een latere datum. Beroemde podia als Paradiso, Ziggo Dome en Poppodium 013 hebben intussen ontslagen aangekondigd. Dit heeft vooral te maken met de beperkte mogelijkheden die zij zagen in de huidige periode om hun ruimtes tot volle capaciteit te kunnen benutten.

Goede kant van het spectrum

Om vanaf september de eindjes aan elkaar te knopen, hebben sommige live muziekbedrijven alvast speciale maatregelen getroffen. Festival- en concertgangers moeten bijvoorbeeld een verplichte gezondheidscontrole ondergaan voor binnenkomst en vooraf hun kaarten reserveren.

Vergeleken met veel andere bedrijven binnen de muziekindustrie zijn platenlabels er iets beter in geslaagd om hun zaken in goede orde te houden. Martens benadrukt dat platenlabels zich aan de goede kant van het spectrum bevinden: “Wij zijn de minst getroffen bedrijven in de muziekindustrie, omdat we niet al te veel betrokken zijn bij de live sector. Boekingsagenten, podia, promotors en festivals hebben helaas aan het kortste eind getrokken. Onze taak is bijvoorbeeld het streamen van muziek op platforms als Spotify en Apple Music, het verkopen van cd’s, en het streven om onze muziek op de radio te laten draaien. Wij hebben enorm geluk gehad dat muziek altijd wel kan worden verkocht. Bol.com heeft ook gewoon haar werk kunnen doen, net als bij ons.”

“Iedereen bij Sony was in eerste instantie verrast door het coronavirus; we wisten niet hoe ernstig het zou worden,” zegt Martens. “Als bedrijf zien wij onszelf als behoorlijk vooruitstrevend, dus konden we vrij makkelijk de overstap maken naar het thuiswerken. Het is nu vijf maanden geleden sinds wij deze transitie hebben gemaakt en ik kan niet trotser zijn op mijn medewerkers, omdat alles heel soepel is verlopen.”

Vrije tijd

De muziekindustrie heeft zo zijn eigen wetten. Martens: “Ik weet dat ik een beetje generaliseer, maar artiesten leiden een bijzonder leven. Het is een 24/7 baan, in tegenstelling tot de meeste andere banen. Nou, dat was in ieder geval voordat het coronavirus kwam.” 

De eerste week van de lockdown trof de artiesten van Sony Music behoorlijk hard, omdat velen niet wisten hoe zij daarmee om moesten gaan. Martens: “Een paar weken later begonnen zij hun vrije tijd echter te waarderen en zagen ze het als het geweldige kans om nieuwe muziek te gaan maken. Je gelooft het waarschijnlijk niet, maar artiesten krijgen normaal gesproken niet veel tijd om überhaupt muziek te maken. Dit omdat artiesten vaak zo druk zijn met andere zaken, zoals toeren. Mensen denken dat artiesten alleen maar in de studio zitten, maar dat is dus niet zo. Het vergt enorme planning om in normale tijden voldoende studiotijd te vinden. En in die tijd moet het creatief gezien dan ook gebeuren, geen sinecure!”

Optimistisch

Marten weet het zeker: de afgelopen maanden zijn de meest productieve maanden in jaren zijn geweest. “Ik heb geweldig nieuwe muziek gehoord van bijna al mijn artiesten.”

Het coronavirus heeft platenlabels ertoe gedwongen om meer aandacht te besteden aan digitale technologie, aldus Martens. Hij gelooft dat de digitale wereld nog veel belangrijker gaat worden dan nu het geval is. “Wij als bedrijf zijn bijvoorbeeld bezig met het creëren van een live streaming platform voor onze artiesten. Daarnaast hebben onze artiesten het heft in eigen handen genomen en kwamen ze met een aantal behoorlijk creatieve ideeën. Zo trad Travis Scott onlangs op in het online videospel Fortnite voor een publiek van 27 miljoen mensen.”

Het is natuurlijk ook weer niet zo dat de digitale technologie een compleet surrogaat kan zijn voor live concerten en festivals. Martens, optimistisch: “Maar het zal in ieder geval een belangrijkere rol gaan spelen in ons steeds veranderende wereld. Omdat je in de digitale wereld altijd muziek kan maken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden