Sonic the Hedgehog waagt de sprong naar het witte doek

Beeld Paramount

Een kwart eeuw na de eerste afgeblazen poging maakt het snelheidsduiveltje uit de klassieke game Sonic the Hedgehog alsnog de sprong naar een speelfilm. Het leek na het volksgericht op de eerste trailer in april 2019 een heilloze onderneming, maar na een door gamers goedgekeurde make-over van de blauwe egel zijn de gemoederen weer bedaard. Voor even, want Sonic de speelfilm is allicht anders dan de games die eraan voorafgingen.

Net als bij Pokémon Detective Pikachu wordt een Japans spelconcept in een Amerikaanse filmmal geperst, waarbij het digitaal geanimeerde spelfiguurtje aan een stemacteur en een menselijke partner wordt gekoppeld en het verhaaltje niet te moeilijk mag zijn. Pikachu belandde in een saaie detectivefilm, Sonic zit in een soort E.T.-scenario. In de proloog vlucht de supersonische egel voor een invasie van zijn buitenaardse biotoop, waarna hij in een Amerikaans dorp een teruggetrokken bestaan leidt.

De egel zoekt toenadering tot dorpssheriff James Marsden en veroorzaakt tumult wanneer hij spelend door de geluidsbarrière gaat en de stroomvoorziening van half Amerika platlegt. Enter dokter Robotnik, een kleurrijke antagonist uit de games die in de film door een ontketende Jim Carrey wordt vertolkt. Met zijn rubberen mimiek en manische uithalen past de ster beter bij de materie dan de rest van het acteursensemble, dat onder regie van debutant Jeff Fowler braaf binnen de lijntjes kleurt.

Fowler heeft wel ervaring met visuele effecten, waarmee hij amusanter uitpakt. Sonic werkt goed wanneer actie, slapstick en spektakel de overhand hebben, maar de film trekt meer tijd uit voor de toenadering tussen de egel en de dorpsbewoners. Getuige de aanzetjes tot een vervolgfilm moeten we dat als een investering in nieuwe avonturen beschouwen, maar dan zal deze Sonic eerst een boel vrienden in de bioscoop moeten maken.

Sonic

Regie Jeff Fowler
Met James Marsden, Jim Carrey en de stem van Ben Schwartz