Plus Theater

Something (out of nothing) verzuipt in pretenties

De gedachte dat de mensheid zichzelf en onze planeet op enig moment te gronde zal richten heeft vele kunstenaars geïnspireerd. Soms pakt het einde van de wereld gierend spannend uit, zoals in de Netflix-serie The 100De Vlaamse theatermaker Kris Verdonck grijpt het einde van de mensheid aan voor een sombere bespiegeling op het niets. De lege wereld die Verdonck in een tergend traag tempo neerzet wordt overheerst door enorme hangende opblaassculpturen. 

Fluwelige zeecreaturen lijken het, die zich soms volzuigen met lucht, om later weer ineen te schrompelen. Vertegenwoordigen zij het ‘iets’ dat volgens de titel voortkomt uit het (door menselijk vooruitgangsdenken veroorzaakte) niets?

De voorstelling opent op een flauw verlicht toneel met een voice-over. Op een bestudeerd afstandelijke toon vertelt een Engelstalige vrouwenstem hoe de mens de wereld onleefbaar maakte. Daarna luisteren we eindeloos naar de in een duister hoekje opgestelde celliste Leila Bordreuil, die haar instrument zachtjes dreigend laat piepen, knarsen en flutteren. 

Vier etalagepop-achtige figuren – gemaskerd en gehuld in een zwarte catsuit – maken onwennige bewegingen. Hun pogingen om zin te geven aan de situatie blijken in twee optredens tot mislukken gedoemd.

Een derde keer verschijnen de dansers – ditmaal getooid met fraaie witte maskers met verentooi. Maar ook nu leidden hun schijnbewegingen tot niets. Net zoals de hele voorstelling eigenlijk een pose aanneemt: de pose van nadrukkelijk opgelegde ernst. 

Something (out of nothing) verzuipt definitief in de Pretentie – met een hoofdletter p – wanneer Bordreuil in de finale haar versterkte cello compleet overstuurt, in een pandemonium van oorverdovend lawaai. Het geluid van de ondergang, gereduceerd tot een galmende bak effectbejag.

Something (out of nothing)
Door Kris Verdonck / A Two Dogs Company & ICK Amsterdam
Gezien 24/5, Spring festival Utrecht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden