PlusSerierecensie

Solos: mijmerende monologen van Anna Hathaway en Morgan Freeman

In Solos speelt Anne Hathaway in aflevering Leah alsof er een tweede Oscar op het spel staat.  Beeld Jason LaVeris/Amazon Prime Video
In Solos speelt Anne Hathaway in aflevering Leah alsof er een tweede Oscar op het spel staat.Beeld Jason LaVeris/Amazon Prime Video

De coronapandemie heeft scenarioschrijvers en filmmakers gedwongen om creatieve oplossingen te vinden. Er is al een coronagerelateerde thriller, Locked Down, over een juwelenroof tijdens de lockdown. Paula van der Oest maakte Love in a Bottle, over twee geliefden die door de pandemie gescheiden zijn en alleen via Skype kunnen communiceren.

Scenarioschrijver en regisseur David Weil (Hunters) pakte het met Solos ambitieuzer aan. Hij schreef medio vorig jaar zeven verhalen over ‘hoop en menselijk contact in een duistere tijd’ en situeerde ze in de nabije toekomst. De verhalen behelzen bijna allemaal monologen – vandaar de titel Solos – die als praktisch voordeel hadden dat er meestal slechts één acteur op de set hoefde te zijn.

Oscarwinnaars

Weil wist een imposante cast te strikken, met onder meer drie Oscarwinnaars: Anne Hathaway, Helen Mirren en Morgan Freeman. En omdat ook een solo-acteur een tegenspeler nodig heeft, of in elk geval een zogenaamde ‘Sprechhund’ om tegen te praten, of dat nu daadwerkelijk een hond is of een telefonische gesprekspartner, verzon Weil diverse oplossingen.

Zo laat hij in de aflevering Peg Helen Mirren in een ruimteschip tegen een boordcomputer praten die met zijn begripvolle stem sterk doet denken aan boordcomputer HAL 9000 uit 2001: A Space Odyssey. Mirren maakt er een therapiesessie van: haar personage mijmert over een jeugdliefde die ze ooit heeft laten lopen en peinst hoe anders haar leven was verlopen als ze assertiever was geweest.

Anthony Mackie instrueert in de aflevering Tom een kloon van zichzelf die hij heeft gekocht omdat hij zijn gezin niet alleen wil laten. En ook in de aflevering Leah praat Anne Hathaway met een versie van zichzelf.

Anno 2024 doet Leah (Hathaway) in de met computers volgestouwde kelder van haar moeders huis koortsachtig tijdreisexperimenten. Ze zoekt contact met een toekomstige versie van zichzelf en na veel mislukte pogingen lukt haar dat. Maar haar vijf jaar oudere ik wantrouwt de beweegredenen van de jongere Leah: haar wens de toekomst te kennen heeft toch niets te maken met haar zieke moeder? En is ze niet bang voor het zogenaamde ‘butterfly effect’ dat optreedt als ze het tijdruimtecontinuüm verstoort?

Hathaway wisselt in oudere en jongere versies van Leah grappen over tijdreizen (‘mannen hebben Back to the Future en The Terminator, wij alleen 13 Going on 30’) af met hysterische staaltjes acteerwerk, alsof er een tweede Oscar op het spel staat.

Geheime agenda

Dan pakt Morgan Freeman het bedaagder aan in de episode Stuart. Hij speelt een man met alzheimer, die bezoek krijgt van een zekere Otto (Dan Stevens). Deze Otto kan dankzij een apparaatje herinneringen weer opwekken, maar heeft voor die ogenschijnlijk onbaatzuchtige daad wel een geheime agenda.

In deze slotaflevering van Solos overtreedt bedenker Weil zijn eigen spelregels door er een dialoog van te maken in plaats van een monoloog, maar het maakt de aflevering wel een van de betere. Solos ziet er fraai uit en is ambitieus, maar soms ook pretentieus en iets te veel een wedstrijdje solo-acteren voor Oscarwinnaars.

Solos

Regie David Weil e.a.
Met Anne Hathaway, Helen Mirren, Morgan Freeman e.a.
Te zien op Prime Video (7 delen)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden