Plus

Sol Bouzamour: 'De bajes bracht me verlichting'

In zijn debuutroman Narcissus, die donderdag verschijnt, schrijft Sol Bouzamour (jawel, de broer van) over zijn criminele verleden op de Wallen. Over coke, prostitutie en siliconen - en over zijn lessen uit de gevangenis.

Sol Bouzamour (1982) Beeld Marc Driessen

Jarenlang heeft hij een schizofreen bestaan geleid. Veel mensen zullen, als ze hem nu in de media zien, zeggen: 'Hé, daar heb je Joshua, de Israëliër.' Of Spanjaard, dat was hij ook, Italiaan, Braziliaan. Alles behalve Marokkaan, zegt Sol Bouzamour (36).

"Het begon noodgedwongen. Ik was een opgroeiende tiener en er was toendertijd zo veel negatieve aandacht van de media voor Marokkanen. Ik begon afspraakjes te maken met meisjes, maar die zeiden dat ze niet met een Marokkaan wilden, of dat ze van hun ouders niet met een Marokkaan mochten omgaan. Ook op de arbeidsmarkt moesten ze niets van Marokkanen hebben. En ik moest creatief zijn om aan geld te komen."

Vier baantjes had u, want u moest als jonge testosteronbom een uit de hand gelopen hobby financieren: hoerenlopen.
"Het was geen verslaving hoor, maar het is iets wat ik als tiener had ontdekt. Ik wil altijd dingen uitproberen. Ik heb er ook nooit oordelen over gehad, zo sta ik in het leven."

Hoe bent u in de criminaliteit beland? In uw boek beschrijft u hoe u in de gevangenis bevriend raakt met 'de king van de Wallen' en een belangrijke rol gaat spelen in zijn imperium.
"Na de middelbare school word je gedwongen de grotemensenwereld in te gaan. Ik ben aan vier, vijf opleidingen begonnen, maar heb niks afgemaakt omdat ik zoekende was. En er was niemand om mij wegwijs te maken. Dat kwam ook niet van thuis, nee. Het is het clichéverhaal van de Marokkaanse jongen."

Uw roman staat dicht bij uzelf. U beschrijft hoe 'Joshua' afglijdt, zich in het verderf stort. Tot hij tot inkeer komt en uiteindelijk gewoon Sol durft te zijn.
"Ik ga niet vertellen wat fictie is en wat niet. Als schrijver zoek je een balans tussen wat waar is en wat niet waar."

Een spelletje dan maar: waar of niet waar? U verzamelde als kleine jongen mineralen en was dol op dinosauriërs.
"Waar. Absoluut. Ik wilde archeoloog worden, maar omdat ik vmbo-advies kreeg, kon dat niet. Ik kan me nog herinneren hoe dat voelde, mijn droom lag aan diggelen. Een klein kind mag je niet zo zijn dromen ontnemen."

Waar of niet waar: u werkte voor de grootste exploitant op de Wallen.
"Een van de grootste, maar ik ga niet zeggen wie. De karakters zijn wel allemaal echt. Mijn ervaringen op de Wallen zijn echt en de liefde die ik beschrijf voor de Wallen in die tijd ook. Voor mij was het toen echt de mooiste buurt van Amsterdam, maar met het slechtste imago."

"Het was de tijd van al dat gelul van PvdA-wethouder Lodewijk Asscher, dat de prostitutie moest worden aangepakt. Natuurlijk gebeurde er op de Wallen wel wat, er werden ook meiden gedwongen, er waren criminele activiteiten. Maar de realiteit die ik om me heen zag, was heel anders dan wat de politiek zei. Daarom heb ik ook dat karakter verzonnen."

Nou ja, verzonnen: u heeft het over de 'de kroonprins' en zo werd hij destijds genoemd. In uw boek maakt u van hem nog een stiekeme hoerenloper ook, met een petje op om niet te worden herkend.
"Dat had hij verdiend. Ik had wat met hem af te rekenen. Als hij mijn boek leest, vindt hij het vast leuk."

Veel seks in uw boek, zeer expliciet en plastisch beschreven. Veel soa's. En heel veel siliconen.
"Haha, ja, dat is ook waar. Ik val op groot. Maar ik heb me echt ingehouden hoor. Ik vind niet dat ik er heel veel seks in heb gedaan. Het zijn wel opvallende situaties, veel extremen. Misschien roept dat die reactie op. En misschien komt het door de bewoordingen, ik wilde per se schrijven in de taal van de Wallen, van de karakters. Het moest authentiek en geloofwaardig zijn."

Hoe kijkt u nu terug op die tijd?
"In het boek is Joshua een naïeve imbeciel, maar zelf was ik niet zo naïef. Ik wilde het maken in het leven, koste wat het kost. En ik had niet de balans om te weten wat goed of slecht is. Als ik nu terugkijk, denk ik: jezus Sol, wat heb je ­gedaan? Daarom ben ik dankbaar voor de tijd dat ik heb vastgezeten.

Hollands Diep, €19,99 272 blz. Beeld Narcissus

Anders was ik misschien doorgegaan. Mijn tijd in de bajes heeft me een soort verlichting gebracht. Ik heb geleerd dat vrijheid alles is. Je wordt gearresteerd en je kunt van niemand afscheid nemen, van je moeder niet, je vader niet, van je vrienden
en je familie niet.

Als je daarbinnen zit, kun je niets anders dan in het systeem meegaan. Als die vrijheid je ontnomen wordt, denk je daarna wel twee keer na voor je iets doet. Althans, misschien ben ik er vatbaarder voor dan anderen. Je hebt natuurlijk jongens die om de drie, vier maanden opnieuw binnenkomen."

Hoe reageren uw ouders? Het eerste boek van uw broer Mano (De belofte van Pisa) leidde tot veel commotie binnen de familie en dit verhaal gaat ook nog eens over het criminele verleden van hun zoon. U hangt de vuile was buiten.
"Niemand weet dat je dat soort dingen doet tot je tegen de lamp loopt. Dan schrikken mensen natuurlijk. Maar ze weten het en ze weten dat ik dit boek aan het schrijven was. Ik had mijn verleden een plaats gegeven, had het verwerkt. Maar ik moest het zwart-op-wit hebben. Ik voelde gewoon: hier moet een verhaal van komen. Ik zeg altijd kort maar krachtig: ik ben van crimineel naar spiritueel gegaan.

Ik heb ontdekt dat het geen ene reet uitmaakt waar je vandaan komt, het heeft niks met afkomst te maken. Ik heb au fond een goed karakter. En wat de belangrijkste boodschap is, die ik als kind heb gemist: wees gewoon jezelf. Ik was ­altijd al een verhalenverteller, ik vertelde verhalen aan mijn zusjes, mijn neefjes. Ik ben hiervoor geboren, dit is voor mij het begin van een geheel nieuw tijdperk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden