#socialslachtoffer moet online kwetsen stoppen

Een nieuwe campagne van Slachtofferhulp Nederland waarschuwt voor een hardnekkig fenomeen: kwetsende opmerkingen op sociale media over slachtoffers en nabestaanden van ongelukken.

Beeld Shutterstock

"Ik wil dat mensen inzien wat dit soort reacties met slachtoffers doet," zegt Jacob Sesselaar (35). Hij verloor vorig jaar zijn broer bij een eenzijdig auto-ongeval en is nu het gezicht van de bewustwordingscampagne van Slachtofferhulp Nederland.

Jan-Willem Sesselaar viel in slaap achter het stuur, vermoeidheid werd hem fataal.

Onwaar
Toen het nieuwsbericht op sociale media verscheen, las Jacob Sesselaar dat het de eigen schuld was van zijn broer. Dat hij wel gedronken zou hebben of dat Jan-Willem te hard zou hebben gereden. Het was allemaal niet waar.

"De berichten waren afschuwelijk," zegt hij. "Die hebben mij nog veel meer pijn gedaan dan het enorme verdriet om de dood van mijn broer."

Sesselaar is niet de enige die met kwetsende opmerkingen te maken kreeg. Op sociale media verschijnen regelmatig soortgelijke opmerkingen over slachtoffers en nabestaanden van verkeersongevallen, misdrijven en rampen.

'Wie fietst er dan ook op dat tijdstip alleen over een donkere weg,' schreef iemand bijvoorbeeld over een meisje dat aangerand is. En meerderen reageerden met 'eigen schuld' of 'dan ben je dom' onder het Facebook­bericht waarin werd bericht dat een 24-jarige leraar en student om het leven was gekomen na het gebruiken van drugs.

Denk na, dan reageren
Slachtofferhulp Nederland krijgt steeds vaker vragen van slachtoffers en nabestaanden over hoe om te gaan met zulke reacties op sociale media.
Volgens de stichting zijn de negatieve opmerkingen niet alleen uiterst pijnlijk voor getroffenen en nabestaanden, ze belemmeren ook het verwerkingsproces.

Met de bewustwordingscampagne #socialslachtoffer wil de stichting gebruikers van sociale media laten beseffen wat ze aanrichten, laat bestuursvoorzitter Rosa Jansen vandaag weten op de Europese Dag van het Slachtoffer. "Zodat mensen eerst nadenken en zich inleven in het slachtoffer voordat ze een reactie plaatsen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden