Plus

Socialemediaster Anna Nooshin lanceert magazine

Met een suikerspinkraam op het Museumplein en eigen merchandise lanceert influencer Anna Nooshin deze week Alter: een fanzine met een knipoog. Gemaakt in samenwerking met merkenbouwer ...,staat is het ook een creatieve uitlaatklep voor jong foto-, styling- en visagietalent.

Anna Nooshin Beeld Alter

Alter is geen variant op Linda., Wendy en &C. Volgens Anna Nooshin (31) komt haar blad niet eens in de buurt van een echt tijdschrift. Haar jongste 'baby' is een creatief beeldproject: zonder tekst, zonder betaalde content, zonder advertenties. Het biedt een platform aan jonge fotografen, stylisten, kappers en visagisten, in Nederland, Londen en Los Angeles. En ze kan er ook nog alles in kwijt wat in haar hoofd 'rondspookt'.

Samen met Romy Bresseleers (26), creative director uit haar vaste vijfkoppige team, bedacht ze dat de lezer Alter best als een tikkeltje ongemakkelijk mag ervaren. Beelden zijn met opzet niet perfect. Zie het als een knipoog naar de fanzines die punkbands in de jaren tachtig in zeer beperkte oplage 'in elkaar ramden' en uitdeelden aan hun ultieme fans.

Alter moet volgens Nooshin ook een beetje voelen alsof je een exemplaar heb bemachtigd 'in een vieze club'. En op is op. De oplage wil ze niet kwijt, maar die is beperkt. Ouwe truc, want dat maakt uiteraard gewild.

Het kwartaalblad telt 48 pagina's, van supermat papier, op A5 formaat. De naam staat voor het spelen met verschillende persoonlijkheden. In issue 1 is dat Nooshins 'trailer trash'-kant.

'Random'
"Ik ben van jongs af aan een ekster en heb een megaliefde voor overdaad, panterprints, goud en alles wat wordt gezien als fout of camperstijl. Daarnaast houd ik ook van het minimalisme van Celine. Het kan samengaan. Precies wat ik met Alter wil laten zien: een mens heeft vele kanten."

Voor het blad is gefotografeerd in een motel, op een boot, eigenlijk op hele 'random' - het woord valt veel - locaties in Amsterdam. Zo ook in een woonwagenkamp, waar redelijk wat ouderwetse porno aan muren hing.

Voor de visagie werd samengewerkt met Celine Bernaerts en Marije Koelewijn, het haar komt van Floor Kleyne, de styling van Kim Keizer en Faryal Ghafoor, en de fotografie van Lois Louie, Sophie Hemels en de meer ervaren Duy Vo.

Van het beeld is 85 procent analoog geschoten. Medewerkers krijgen carte blanche - 'er zijn nul regels, ze mogen helemaal losgaan' - als ze maar binnen het thema blijven. Elk nummer wordt gelanceerd met een pop-up en gelimiteerde merch (kleding en accessoires), gelinkt aan het thema.

Controlfreak
In de suikerspinkraam op het Museumplein, 'volledig Alter-fied' oftewel gepimpt in trailer trashthema, mét selfiespiegelwand, kunnen Nooshins fans naast T-shirts, oorbellen, kettingen en crop tops dit weekeinde ook stickers, een poster, aanstekers, gadgets, én een kaartspel aanschaffen.

Daarop staan onder andere afbeeldingen van fitnessmodel Nochtli Peralta Alvarez, zangeres Rochelle Perts en presentator en fotograaf Kay Nambiar. "De laatste heerlijk fout, met matje in zijn nek."

Vanaf maandag is alles ook te koop op haar eigen retailplatform www.alter.co. "Ik ben een controlfreak en houd graag alles binnenshuis."

De eerste paar issues zal Nooshin zelf de cover sieren, maar het is niet de bedoeling dat ze continu op de voorgrond staat. Zo staan in dit nummer ook Kraantje Pappie, - ze leerde hem kennen tijdens haar deelname aan Expeditie Robinson - rapper Bizzey, zangeres Sterre Tapilatu en Zwanetta Meyer, deelneemster aan Temptation Island.

Op YouTube heeft Anna Nooshin een kleine 300.000 volgers. Op Instagram zijn het er 754.000 Beeld Alter

"Mensen die weten wat ze willen en daar op hun eigen manier trouw aan blijven. Geen jaknikkers."

De samenwerking met merkenbouwer ...,staat bevalt goed. "Zij weten mijn ideeën om te zetten in iets concreets, want mijn geest vliegt alle kanten op." Ook zij waren zeer enthousiast, oprichter en mede-eigenaar Jochem Leegstra, heeft naar eigen zeggen een bladen­fetisj, dus werd flink uitgepakt, ook qua materialen.

Socialemediamuseum
Nooshin: "De achterkant van de A2-poster is mat, de voorkant ultragloss, hup nog wat goudfolie erbij. Een rib uit mijn lijf, ik heb me behoorlijk vergist in de kosten, maar ik ben dolblij met het resultaat."

Het blad, fanzine of boekje, hoe je het noemen wil, komt samen met een poster verpakt in een vinyl hoes, als verzamelpakketje. Nummer twee gaat weer heel anders worden, zegt Leegstra. "Weg van papier of website. Net als bij de jaarlijkse uitgave van Visionaire - super high end en uiteraard een heel andere prijscategorie - kan het ook een kunstobject zijn."

Nooshin is nog steeds 'best wel reteambitieus', maar zegt iets kalmer te zijn geworden. "Vroeger wilde ik heel snel gaan, maar als je eenmaal de dingen hebt bereikt die op je lijstje staan, word je rustiger. Ik zeg ook altijd tegen mijn team: 'We redden geen levens. Relax, neem alles niet te serieus.'"

Ze is druk met het opzetten van het eerste socialemediamuseum ter wereld, in Amsterdam, dat Pose gaat heten. "We zitten in de fase dat we panden en partners aan het zoeken zijn."

Vloggen blijft ze doen, 'maar dat standaardvloggen, continu in de camera praten en filmpjes maken over beautyrituelen' wil ze niet meer. "Romy en ik zoeken naar formats die passen bij de fase waar ik nu in zit. Maar we gaan zéker niet van YouTube af." Ze heeft er 300.000 abonnees.

'Star quality'
"Maar dat maakt tegenwoordig niet zoveel uit. Het draait nu om content en in formats denken. Kijkers willen steeds kortere afleveringen, geen vlogs met tien minuten dezelfde setting."

Vanmiddag signeert ze Alter op het Museumplein, vanavond vliegt ze naar Los Angeles. "Agencies bezoeken, op zoek naar jong talent voor Alter en content creëren voor mijn sociale media."

Maandagavond is ze weer op RTL5 te zien als presentator van een nieuw seizoen Holland's Next Topmodel. "Zelfde jury, andere opzet. Minder glamour, waarheidsgetrouwer en de focus zal meer liggen op persoonlijkheden: mensen met star quality die weten hoe ze zichzelf in de markt moeten zetten en die afwijken van klassieke schoonheidsnormen."

Heilig doel is een eigen cosmeticalijn die op een eigen retailplatform verkrijgbaar zal zijn. Ze ziet zichzelf, net als modellen Cindy Crawford en Heidi Klum, als een product.

"Vanaf dag een dat ik dit werk ging doen, ben ik me daarvan bewust geweest. De Anna van mijn werk is een ander persoon dan Anna privé. Wat de merknaam Anna Nooshin waard is? Dat weet ik precies, maar dat ga ik je niet vertellen."

Miljardenimperium
Nooshins doel ligt hoger dan dat van de Italiaanse socialemediaster Chiara Ferragni (jaaromzet 15 miljoen euro, ze trouwde vorige week in drie couturejurken van Dior).

"Ik wil groter denken. Mijn voorbeelden zijn Martha Stewart, Jessica Alba en Huda Kattan van Huda Beauty: vrouwen die een miljardenimperium hebben opgebouwd met een simpel idee. Huda's bedrijf is vijf miljard waard. Dat wil ik ook best."

De cover van de eerste Alter. Het kwartaalblad is een knipoog naar fanzines uit de jaren tachtig Beeld Alter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden