Plus Filmrecensie

Snelweg NL laat zien hoe Nederland er anno 2019 voorstaat

Documentairemaker Ben van Lieshout rijdt in Snelweg NL kriskras door Nederland. Hij zet zo haarfijn neer hoe Nederland er anno 2019 voorstaat. 

De oude camper van van Lieshout

Wie mee wil praten over de stand van het land, stelde schrijver H.J.A. Hofland, zou eigenlijk minstens eenmaal per jaar door dat land moeten reizen: ‘zelfstandig, desnoods op rijkskosten, met uitsluitend de opdracht om te kijken’.

Documentairemaker Ben van Lieshout gebruikt het citaat als motto én opdracht voor zijn film Snelweg NL, waarin hij in een oude camper kriskras door Nederland rijdt. Zonder vooraf vastgelegde route, maar zeker niet doelloos. Volgens Van Lieshout zelf is de snelweg de bestemming van de tocht, maar de mooiste momenten in zijn film zijn juist die waarop de camper even stopt in de perifere ­niemandslandjes net naast die snelwegen.

Parkeerplaatsen, wegrestaurants en benzinepompen, natuurlijk, maar ook iets minder voor de hand liggende plekken. Een verlaten, overwoekerde grenspost, waar een vrijwilliger manmoedige pogingen doet de oprukkende natuur te lijf te gaan. De caravanopslag waarvan de eigenaar nooit meer zonder het constant aanhoudende gezoem van de nabijgelegen snelweg zou kunnen. Een Mercedes die wilde rondjes glijdt op een besneeuwde parkeerplaats.

Zo laveert Van Lieshout steeds heen en weer tussen de verkeersstroom op de snelwegen en de bedrijvigheid die daaraan grenst. Gaandeweg geeft hij ook een inkijkje in het ontstaan van al die kilometers snelweg, bij de beletteraars die manshoge verkeersborden beplakken en bij een steenhouwer die gerecycled puin tot snelwegbodem verwerkt.

In een immense wasserij voor hotelbeddengoed rijden vrachtwagens vol witte lakens af en aan. Op de indus­triële wasmachines hangen her en der handgeschreven waarschuwingen voor het een of ander – in het Pools. Van Lieshout toont constant een scherp oog voor dat soort details. Wat dat betreft doet hij de inspiratie van Hofland eer aan: hij kijkt en luistert zeer aandachtig. Juist die scherp gekozen details maken dat zijn zonder uitleg of commentaar gepresenteerde beeldenstroom toch haarfijn neerzet hoe Nederland er anno 2019 voorstaat.

Snelweg NL

Regie Ben van Lieshout
Te zien in Eye, Het Ketelhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden