Plus

Sneakers uit couturekringen

Ontwerper Ronald van der Kemp en Guillaume Philibert van luxe sneakerlabel Filling Pieces hebben de krachten gebundeld voor een collectie duurzame sneakers en streetwear. Maandag is de eerste 'drop'.

Ronald van der Kemp (l) en Guillaume Philibert ontwikkelden drie sneakers, onder meer van zalmleer Beeld Ernst Coppejans

Op een marmeren tafel in het indrukwekkende pand van sneakerlabel Filling Pieces aan de Herengracht staat het aantrekkelijke resultaat van de samenwerking. Drie paar sneakers: een een preppy loafer in zilver en wit nubuck, een zwart combatachtig exemplaar van zalmleer uit 2012 - 'er was te veel van het leer besteld, heel tof dat we dat materiaal nu weer kunnen gebruiken' - en een futuristische racer met zilverkleurig metallic leer en neopreen mesh.

Ontwerper Ronald van der Kemp (54) klopte aan bij Guillaume Philibert (29) van Filling Pieces nadat hij in New York rijen voor de deur zag bij kledingwinkel Kith voor zijn sneakers. "Zo cool." Voor zijn couturecollecties werkt Van der Kemp uitsluitend met materialen die hij niet nieuw hoeft te laten maken. Daarnaast gaat hij graag samenwerkingen aan met andere merken, waarbij hij gretig de archieven induikt op zoek naar interessante overgebleven materialen.

Onder de dertig
Op alle drie de sneakermodellen, gemaakt op reeds bestaande zolen, staan de handtekeningen van beide heren. Die zijn wat waard, want hun ster is snel rijzende. Van der Kemp heeft naast Europese klanten een groeiende groep coutureklanten in het Midden-Oosten en de VS. Zijn zakenpartner Mirjam Bax stapte onlangs in het vliegtuig om persoonlijk een jurk af te leveren bij sheikha Moza bint Nasser van Qatar.

Van der Kemp somt de namen op van zijn bekende klanten: "Mary J. Blige, Kylie Jenner, Gigi Hadid, ga maar door. Het blijft leuk." Drie ­weken geleden zat Céline Dion in een van zijn ontwerpen front row tijdens zijn coutureshow in Parijs. "Qua pr-waarde onbetaalbaar."

Guillaume Philibert mag onder meer Gigi en Bella Hadid, model Imaan Hammam ('een goede vriendin'), Chris Brown, de Ierse bokser Conor McGregor en de Amerikaanse basketballer Stephen Curry tot de klanten rekenen.

Zijn luxe sneakermerk Filling Pieces - de sneakers worden gekenmerkt door innovatieve silhouetten en zijn handgemaakt in Portugal - ligt tien jaar na de eerste schets bij 350 winkels in 45 landen. Deze week werd bekend dat Philibert in de top dertig van succesvolste ondernemers onder de dertig staat in Forbes. Zijn omzet was vorig jaar 18 miljoen euro.

Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? "Uiteraard met producten die eruit springen, maar celebs vinden het ook leuk om nichemerken te supporten. Het is tegenwoordig een kleine wereld. Door sociale media ben je een direct message verwijderd van de stylist van Rihanna."

Slangenhuiden in de kliko
Philibert was een van de eersten die in 2009 bedachten dat een coole luxe sneaker een gat in de markt was. Als 19-jarige modebewuste architectuurstudent spaarde hij voor een Margielajas, die hij combineerde met een broek van H&M of Levi's en Nikeschoenen. "Ik miste luxe sneakers voor een betaalbare prijs met de juiste look en feel." Vier jaar later stonden zijn schoenen bij het prestigieuze Colette in Parijs.

Beeld Marijke van Aerden

Is dit een makkelijkere tijd om bekend te worden? Philibert: "Je bereikt snel veel mensen, maar er is ook meer concurrentie." Van der Kemp: "Vroeger was het intiemer, klanten moesten je merk vinden, nu is alles out in the open. Iedereen schreeuwt om aandacht, dat maakt het moeilijk."

Snel opgepikt worden, betekent ook snel veel produceren en dus ontstaat behoefte aan financiering. Van der Kemp, die al een indrukwekkende carrière achter zich heeft, onder meer als hoofdontwerper van Barneys: "Ik had nog wat spaargeld. Niet veel, maar ik red het telkens net. Het schip met geld is nog niet binnen, maar dat is niet erg."

"Ik wil een merk neerzetten en de modewereld beter maken. Ons verhaal spreekt veel mensen aan. Als je dan een lange adem hebt, kun je op een gegeven moment geld verdienen met allerlei producten, bijvoorbeeld een parfum. Maar ik ben voorzichtig met wie ik in zee ga. Ik moet mijn verhaal bewaken."

Van der Kemp maakt zich zorgen om de enorme verspilling, het afval en de overproductie van de modeindustrie. "Duurzaamheid is een modewoord geworden, maar intussen draait die mallemolen door. Neem alleen al de vele leren tassen die worden vernietigd, omdat ze van het merk niet in de uitverkoop mogen. Waanzin. En alle afgekeurde slangenhuiden waar niets mis mee is die in de kliko belanden."

"Ze hebben misschien een klein gaatje langs de rand waar je zo omheen knipt. Bijna alle bedrijven zitten met overgebleven materialen. Ik zou graag samenwerken met Louis Vuitton, maar daar willen ze niet toegeven dat ze dit probleem hebben."

Beeld Marijke van Aerden

Ook Philibert wil een steentje bijdragen. "Filling Pieces betekent letterlijk opvulstukken, het gat overbruggen. Als Surinamer opgegroeid in Heemskerk in een voornamelijk witte gemeenschap was ik een brug naar een andere cultuur."

"Mijn zakenpartner en ik hebben vijftig man in dienst, 29 verschillende etniciteiten. Er is geen hiërarchie. We strijden met zijn allen om het merk beter en groter te maken, ongeacht seksuele voorkeur, religie, culturele achtergrond of huidskleur. Zodra je ons pand binnenloopt, midden in de Gouden Bocht, voel je dat dit een ander bedrijf is dan dat van de buren."

Trainingspak
Anderhalf jaar geleden begon Filling Pieces ook een kledinglijn. De collectie is online te koop, hangt in Amerika bij warenhuis Barneys en in nog tien winkels elders in de wereld, en vanaf vandaag bij De Bijenkorf. "We hebben de ambitie om te groeien met kleding, maar het is een ander spel. We moeten nog leren en voorzichtig zijn. We willen binnen de lijnen blijven van de esthetiek van Filling Pieces, want je helpt je merk anders om zeep."

Van der Kemp maakte voor een tweede samenwerking ook twee nylon patchworktrainingspakken. Die zullen later worden 'gedropt'. "Mensen vonden het niet raar dat er tijdens mijn show opeens zo'n meid aankwam in een tracksuit. Een coutureklant loopt tegenwoordig ook weleens in een trainingspak."

Hoeveel paar sneakers hebben de heren zelf? Philibert: "Ik heb laatst mijn kast opgeruimd. Nu zijn het nog dertig paar, waarvan ik er vijf continu draag."

Van der Kemp: "I practise what I preach. Ik heb weinig spullen en draag die tot ze uit elkaar vallen. Ik koop bijna niets. Veel sneakers heb ik al helemaal niet. Ik ben opgegroeid in cowboyboots, maar de Low Fade Cosmo, wit met zilver, van Filling Pieces draag ik regelmatig."

Philibert koestert mooie herinneringen aan de Puma Mostro. "Dat was een heel vernieuwende schoen met allerlei elastische banden over elkaar." Door de Jordan I, de befaamde Retro High Og Bred, is zijn liefde voor sneakers ontstaan. Al jong begon hij ze te customizen. "Uit elkaar halen, beplakken en beschilderen."

Philibert overweegt momenteel om een tijd in New York te gaan wonen. "Ik ben er vaak, er hangt een heerlijke energie en ik denk dat het goed is voor het merk."

Van der Kemp: "Moet je zeker doen. Ik heb er negen jaar gewoond. Het heeft veel gebracht. Nu vind ik het fijn om in Amsterdam te zitten. Ik ervaar hier rust en voel geen competitie."

De sneakers (450-550 euro) zijn vanaf maandag te koop op fillingpieces.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden