Achtergrond

Slotweekend IFFR: films in bioscoop, online en in de buurt

De vijftigste editie van het filmfestival van Rotterdam gaat zijn laatste weekend in, zowel fysiek als digitaal.

Het slotweekend van de 50ste editie is zowel in de bioscoop als online. Beeld Tobias Kleuver Media/Hollandse Hoogte
Het slotweekend van de 50ste editie is zowel in de bioscoop als online.Beeld Tobias Kleuver Media/Hollandse Hoogte

Als iemand blij is dat de bioscopen weer open gaan, is het filmmaker Joke Olthaar. Het is bijna op tijd voor de première van haar film Berg, vrijdagavond op het filmfestival van Rotterdam. Dit weekend draait de film nog vier keer in Rotterdamse bioscoopzalen, voor die vanaf zondag ook online te zien is.

Maar voor Olthaar hoort haar eerste lange film, een hypnotiserende zwart-witfilm die ze filmde in het Sloveense Triglavgebergte, thuis in een bioscoopzaal. “Ik vind het bij elke film een meerwaarde hebben om hem in een zaal te zien. Maar bij Berg vind ik het echt een noodzaak. Zodat je echt overweldigd wordt door de bergen, en ook door het geluid en de muziek, die essentieel zijn.”

Op wat korte dialogen aan het begin en eind van de film na, is Berg een vrijwel geheel zwijgende film. Voor de overdonderende beelden trok Olthaar met cameraman André Schreuders de bergen in. Ze deden alles te voet. “Je kan ook ingevlogen worden met een helikopter, maar dat wilde ik per se niet, want dan raak je niet waar het mij om gaat. Vaak gingen we in het landschap zitten en kwam er iets onverwachts voorbij, iets dat we nooit hadden kunnen bedenken als je dat van tevoren in een script vastlegt.”

Berg is zowel fysiek als online te zien, net als vrijwel alle andere films op het festival, tot en met slotfilm Poupelle of Chimney Town zondag. Maar bij sommige events kiest het festival voor één van de twee. Zo was de Big Talk Srebrenica. Never Again? exclusief online te zien. Naar aanleiding van de voor een Oscar genomineerde speelfilm Quo vadis, Aida? van Jasmila Žbanić wordt door betrokkenen en experts gesproken over een van de grote trauma’s uit het recente Europese verleden: de val van Srebrenica.

De bewoners van diverse wijken van Rotterdam kunnen de komende dagen juist nog genieten van een zeer lokale attractie: The Werner. Deze installatie door Atelier Van Lieshout, een monsterlijk ogende mobiele filmstudio, vertoont in de wijk zelf geschoten buurtportretten.

Meer informatie: iffr.com

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden