Plus Interview

Slob: ‘Tijd dat NPO zich Champions League waande, is echt voorbij’

Minister Arie Slob (Media) presenteerde vandaag zijn langverwachte en reeds fel bekritiseerde plannen voor het publieke bestel. Zo mag de NPO vanaf 2021 geen reclame meer uitzenden voor 20.00 uur en wordt jongerenzender NPO 3 een podium voor regionale omroepen. 

Minister Arie Slob. Beeld ANP

“De tijd dat de publieke omroep zich Champions League waande, is echt voorbij,” aldus Slob in een interview waarin hij zijn wensen toelicht.

Waarom toch het afschaffen van de reclame tot 20.00 uur?

“Het is een langgekoesterde wens om de publieke omroep minder afhankelijk te maken van reclame. Zo zagen wij de afgelopen jaren dat de ramingen van de Ster voor de inkomsten uit reclames, flink tegenvielen. Daar kregen we grote problemen mee die wij financieel het hoofd hebben geboden. Die afhankelijkheid willen we minder maken. Het mooiste zou zijn geweest als je de drie tv-netten in één keer helemáál reclamevrij zou kunnen maken, maar dat blijkt nog een te grote stap. Online gaan we er wél helemaal mee stoppen. Daar zullen veel mensen blij mee zijn, want nu nog moeten zij zich eerst door allemaal reclame heen worstelen voor ze hun nieuwsvoorziening krijgen. En op deze manier bescherm je kinderen tegen al die reclame. Dat zal voor veel ouders plezierig zijn.”

Wat is dan eigenlijk nog de toegevoegde waarde van de betaaldienst NPO Start Plus? Het voordeel van een abonnement op dat platform was dat je daar geen reclame trof.

“Bij NPO Start Plus kan je ook over een langere periode bepaalde programma’s terugzien. Dat je ervoor moet betalen, is voor velen een ergernis. Ik vind zelf ook dat we daar kritisch naar moeten kijken. Als het gaat om programmamakers een beloning geven waar ze recht op hebben, is het te verantwoorden. Maar niet dat dit een soort verdienmodel is met publiek geproduceerde titels waar de belastingbetaler al zijn bijdrage aan leverde.”

“Dat is de reden dat we er kritisch naar kijken. Daarnaast, er wordt nu samengewerkt met commerciële media, ook als het gaat om het gezamenlijk aanbieden van programma’s (de betaaldienst NLZiet, red.). Ik vind dat we echt moeten kijken of we daar nog wat stappen in kunnen zetten. Ook omdat grote mediaspelers (als Netflix, red.) al heel lang een schaduw over ons medialandje werpen.”

Het kabinet gaat ervan uit dat de NPO in de nieuwe situatie jaarlijks 60 miljoen euro misloopt aan reclame-inkomsten. Dat wilt u slechts deels compenseren.

“Wij trekken de portemonnee om in elk geval het grootste deel van het bedrag dat de NPO straks misloopt te compenseren (met 40 miljoen euro). Dat vind ik een behoorlijke prestatie. Dat we dan ook iets van de omroepen vragen, vind ik niet onredelijk. Wij denken dat dit kan door in de ondersteunende diensten veel meer te gaan samenwerken. Daar liggen echt mogelijkheden.”

Een deel van die 40 miljoen euro gaat wat u betreft naar regionale omroepen die straks meer ruimte krijgen op NPO 3. De NPO ervaart dit allemaal als een enorme bezuiniging…

“Uiteindelijk gaat er vanuit ons gewoon 40 miljoen naar de publieke omroep toe. En een deel van dat geld moet voor de programmering gebruikt worden, maar dat is programmering waar nu ook al financiering voor plaatsvindt. Dat betekent gewoon dat per saldo het budget met 40 miljoen euro zal groeien.”

Ster-baas Frank Volmer zegt overigens dat je straks niet 60, maar eerder 80 miljoen euro aan reclame-inkomsten misloopt.

“Dat hij dit zegt, vind ik juist een bewijs dat het goed is dat we dit nu gaan aanpakken. Want nogmaals, we hebben gemerkt dat we problemen krijgen als het gaat om de ramingen die de Ster de afgelopen periode maakte.”

U wilt ook een deels reclamevrije omgeving, omdat de NPO zich dan meer onderscheidt van de commerciële zenders. Maar is de NPO dan niet geneigd na 20.00 uur juist heel commercieel te programmeren om nog wat extra reclame-inkomsten binnen te halen?

“Ja ik snap die discussie. Het geeft kansen, maar ook het risico dat er misschien meer druk komt te staan op de overige tijd na 20.00 uur. Maar dat wordt een kwestie van afspraken maken. Zoals er nu ook allerlei voorwaarden zijn rond het aanbieden van reclame. De NPO mag nu ook niet onbeperkt zeggen: ‘laten we even rond een belangrijke voetbalwedstrijd een half uur reclame inbouwen, want de kijker blijft toch wel zitten’. Wij gaan heel zorgvuldig kijken dat het minder afhankelijk worden van reclame, ook van kracht blijft in de reclametijd die na 20.00 uur nog overblijft. Dat gaan we gewoon vastleggen. Daar zullen we nog wel even wat tijd voor nodig hebben.”

NPO 3 moet een zender voor regionale omroepen worden. De jongerenprogrammering gaat er dus aan, zeggen critici.

“Voor jongeren zal gewoon ruimte blijven, ook op de tv-netten. Wij gaan wel de wettelijke verplichtingen voor het invullen van die netten loslaten, omdat we gewoon meer flexibiliteit willen geven. Waarom? Voornamelijk vanwege die jongeren! Die zitten niet meer zoals wij zo strak in het velletje als het lineair kijken betreft. Met vaste momenten voor bijvoorbeeld het journaal waar je per se om 20.00 uur voor moet klaar zitten. Bij jongeren is dat allemaal heel anders. Zij proberen hun mediabehoefte veel meer non-lineair te bevredigen. En daarom is het belangrijk dat de NPO meer flexibiliteit krijgt om die doelgroep te bedienen op de (online) plekken waar ze zitten.”

NPO-baas Shula Rijxman vroeg zich recent op deze website hardop af of de politiek eigenlijk wel mag bepalen hoe je zenders inhoudelijk inricht.

“Daar neem ik dan maar even kennis van. Wij mogen best aangeven dat we het belangrijk vinden dat de verbinding met de regio verder moet worden versterkt. De tijd dat de publieke omroep zich Champions League waande, is echt voorbij. Men heeft door dat er ook heel veel kwaliteit zit bij regionale en lokale omroepen. Er wordt daar hele mooie content gemaakt. In mijn mediabrief staat nu dat het ‘op termijn’ een podium wordt voor regionale omroepen. Wanneer dat precies is, moet nog duidelijk worden. Want de kwaliteit is bepalend.”

Enerzijds zegt u alles flexibeler te maken en aan de andere kant zegt u: dit leggen wij de NPO op…

“Het is inderdaad waar dat we hierin heel precies zijn, maar de beweging van meer regio en die samenwerking versterken, was al ingezet. Het derde net is een mooie plek daar onderdak voor te geven.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden