Slachtoffers Snapking krijgen geld terug

Fans van vlogger Snapking die in het voorjaar een betaalnummer belden en langdurig in de wacht werden gehouden, krijgen automatisch hun geld terug.

SnapkingBeeld Youtube

Zij hoeven verder geen actie te ondernemen, bevestigt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) maandag na berichtgeving in het AD.

Met KPN, T-Mobile, Vodafone en andere providers is afgesproken dat de gedupeerde bellers hun geld krijgen teruggestort.

De twintigjarige YouTube-vlogger uit Almere nodigde in maart en april van dit jaar zijn bijna 360.000 volgers op hem via een 0909-nummer te bellen. Dat deden 6450 aanhangers, die dachten kans te maken hem aan de lijn te krijgen. Dat lukte slechts vijf bellers, de rest werd minutenlang in de wacht gehouden. Daarmee maakten de fans ruim 13.000 euro aan belkosten.

ACM constateerde dat daarmee de vaak minderjarige bellers werden misleid. Om verdere schade voor consumenten te voorkomen trok ACM het nummer in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden