PlusSerierecensie

Sky Rojo: wraakgodinnen plankgas in aanstekelijke pulpserie

Schaars gekleed en op jacht naar gerechtigheid. Beeld TAMARA ARRANZ
Schaars gekleed en op jacht naar gerechtigheid.Beeld TAMARA ARRANZ

Met hun desolate vulkaanlandschappen bieden de Canarische eilanden een sfeervolle achtergrond voor thrillers. Dat werd vorig jaar al bewezen door de misdaadserie Hierro, gesitueerd op het minder bekende Canarische eiland El Hierro. In die Spaanse serie werd het mysterie rond een vermissing zorgvuldig opgebouwd, maar in Sky Rojo, van de makers van La Casa de Papel, wordt meteen plankgas gegeven.

In de openingsscène komt één van de hoofdpersonen in een rode cabriolet aan gescheurd met op de achtergrond de imposante El Teide, de hoogste berg op Tenerife. De cabrio stopt bij een bordeel dat met zijn situering in het woestijnlandschap doet denken aan de Titty Twister uit From Dusk Till Dawn (1996).

Hoerenharem

De bestuurster van de snelle wagen is Coral (Verónica Sánchez), de vertelster van Sky Rojo, die als prostituée werkzaam is in bordeel Las Novias. Het in neonkleuren gedrenkte bordeel wordt gerund door Romeo (Asier Etxeandia), een pooier die zichzelf filosoof waant maar zijn met vrouwenhandel bijeengeraapte hoerenharem met harde hand in het gareel houdt.

Wanneer de op Cuba geronselde Gina (Yany Prado) een dagje vrij wil krijgt ze van de weinig fijnzinnige Romeo te horen: “God geeft hoeren vrij door hun menstruatie, vier dagen per maand.” Dat is de druppel voor de uitgebuite Gina en ze geeft haar ploertige pooier een flinke mep. Er volgt een bloedige vechtpartij waarbij Gina ternauwernood wordt gered door haar collega’s Coral en Wendy (Lali Espósito) en Romeo met een fikse hoofdwond voor dood achterblijft. In paniek slaan de vrouwen op de vlucht, zeker wanneer ze per ongeluk nog een dodelijk slachtoffer maken.

De drie heldinnen Coral, Gina en Wendy zijn geen willoze prooien maar wraakgodinnen. Beeld TAMARA ARRANZ
De drie heldinnen Coral, Gina en Wendy zijn geen willoze prooien maar wraakgodinnen.Beeld TAMARA ARRANZ

Schaamteloze pulp

Zo schiet Sky Rojo uit de startblokken om vervolgens acht afleveringen lang in volle vaart kriskras over het Canarische eiland te denderen. Met op de vlucht drie schaars geklede, licht hysterische vrouwen, waarvan er één gewond is en één verslaafd aan medicijnen. In de achtervolging de opgefokte helpers van Romeo, twee broers waarvan de jongste met zijn korte lontje en nog lagere IQ tegen het karikaturale aan schuurt.

Sky Rojo is schaamteloze pulp in de traditie van het eerdergenoemde From Dusk till Dawn en Death Proof en in het verlengde van het uitbundige werk van Spaanse filmmakers als Álex de la Iglesia (Balada triste de trompeta) en Bigas Luna (Jamón, Jamón). Alle personages zijn vet aangezet en achter elke dialoogzin past een uitroepteken. Het geweld is cartoonesk, maar zelden exploitatief: mannen krijgen er net zo meedogenloos van langs als vrouwen. De drie heldinnen van het verhaal zijn geen willoze prooien maar wraakgodinnen. Coral, Gina en Wendy lijken nog het meest op de rondborstige stoeipoezen uit Russ Meyers’ cultklassieker Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965).

Kortom, bedenkers Álex Pina en Esther Martínez Lobato kennen hun klassiekers. Dat de jacht na acht opwindende afleveringen eindigt met een tikje teleurstellend open einde betekent dat ze nog niet uitgekeken zijn op hun heldinnen: seizoen 2 van Sky Rojo staat al in de startblokken.

Sky Rojo

Regie Jesús Colmenar, David Barrocal, Javier Gómez Santander
Met Verónica Sánchez, Asier Etxeandia, Lali Espósito, Yany Prado
Te zien op Netflix, 8 delen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden