Plus

'Skateboarders zijn erg stijlbewust'

Het Nederlandse skatemerk Pop Trading Company is in korte tijd een begrip geworden en ligt onder meer bij winkels in Parijs, New York en Amsterdam. De eigenaren organiseren elke woensdagavond op het Olympiaplein bier- en skatesessies.

Shirts van Pop Trading Company Beeld Hugo Snelooper

Twee weken kon hij op zijn twaalfde, na uitkomst van een nieuwe skatevideo, al obsessief op een truc oefenen, zegt Peter Kolks (34). Op zijn veertiende stapte hij elk weekeinde in Silvolde met een groep vrienden uit het dorp op de trein richting Arnhem, Utrecht, Nijmegen, Amsterdam of Eindhoven om te skaten.

Hij leerde het verkoopvak via baantjes bij skateshops 24/7 Store in Nijmegen, Frisco in Arnhem en later bij freshcotton.com en 290sqm in Amsterdam. Ric van Rest, eveneens afkomstig uit het oosten van het land, was een vaste klant in Arnhem die er later een bijbaan kreeg.

Samen organiseerden ze als distributeur voor onder andere Palace Skateboards, de Britse ­tegenhanger van het populaire merk Supreme, jarenlang events, fotoshoots en filmpjes.

Stijlbewust
Kolks: "Zij waren de eersten die de luxe menswear-markt openbraken. Die bij Dover Street Market verkochten, naast merken als Raf ­Simons en Thom Browne, en de cover van cultblad i-D haalden met een van hun skaters, Blondey McCoy, die inmiddels ook een Burberrycampagne heeft gedaan."

Op aanraden van pa Kolks, inmiddels hun boekhouder, die ze voor gek verklaarde omdat ze de marketing deden voor een ander merk ("Waarom promoot je niet je eigen shit?"), startten Kolks en Van Rest drie jaar geleden met ideeën voor een eigen label: Pop Trading Company.

"We waren into skateboarden en daarmee ­automatisch into kleding en schoenen. Van die laatste verslijt je elke maand wel een paar. Skateboarders zijn erg stijlbewust, iedereen heeft zijn eigen expressie, qua bewegen en zich kleden."

Kolks jeugdidool was Gino Iannucci uit Long Island. "Een stijlicoon, enorm uitgesproken, hij droeg veel voetbaljerseys, FC Milan-shirts. Die kocht ik uiteraard ook."

Stempel: goedgekeurd
Kunstenaar Piet Parra - vroeger bekend als Pieter Janssen, 'een geweldige skateboarder, eveneens een jeugdheld van me, hij heeft laatst nog een graphic voor ons gemaakt' - droeg, net als Iannucci, Nautica, Helly Hansen (populair in de hiphopscene), Tommy Hilfiger en Polo Ralph Lauren.

"Die merken worden nog steeds gedragen. Hilfiger minder, maar hij is bezig aan een comeback met throwback items, wat ik jammer vind. Levi's is zich ook gaan richten op skateboarden, maar ik koop liever een 501 die niet voor mij ­bedoeld is dan een 501 met een kruis dat langer meegaat of knieën van verstevigde denim."

De najaar-winter '16 collectie van tien stuks raakten ze meteen kwijt. "We moesten minimaal honderd stuks van elk item produceren in de fabriek in Portugal en begonnen met vijftien winkels waar we graag wilden liggen, zoals Slam City Skates in Londen en Ben-G skateshop in Amsterdam.

Dat Supreme Parijs ons inkocht, was een zeldzaamheid. Ze hadden slechts één rek met kleding van andere merken en daar hingen wíj tussen. Het gaf ons een stamp of approval."

Ze werden benaderd door een showroom in Parijs. "Ik dacht nog 'what the fuck moeten we daar, het is fashionweek, wij zijn gewoon skateboarders', maar het paste uiteindelijk precies in het plaatje: een 'more considered skatebrand'. Skatekleding die tegen menswear aanschurkt."

Louis Vuitton
Pop Trading wordt inmiddels verkocht bij onder meer Opening Ceremony, Barneys in New York, Lane Crawford in China en Hongkong, ­MrPorter.com, negen winkels in Tokio ("we waren er een paar maanden geleden, álles uitverkocht!"), en Wood Wood in Kopenhagen en Berlijn.

De collectie bevat veel nerdy referenties naar oude skateboardtijden. Zoals een graphic uit de 411VM video Chaos van twintig jaar geleden en het oude logo van DC Shoes. Kolks bedenkt wat hij zelf zou willen dragen, Van Rest werkt het ontwerp uit. Een samenwerking met een skateschoenenmerk - nog geheim - komt eraan. Eerder was er al een samenwerking voor schoenen met Padmore & Barnes.

Thuis, aan de Koninginneweg ("mijn kantoor, Ric werkt vanuit Arnhem") toont Kolks een jas van Droors uit de jaren negentig. "In mijn beleving een van de coolste skatemerken ooit. ­Gelukkig heb ik alles bewaard."

Drugstasjes
Het 'DRS-jack' in de Pop-collectie is een kopie, geeft hij onomwonden toe. Eerder werd de jas gemaakt van zwart corduroy in een sportief skatesilhouet. In de collectie voor najaar-winter '18 is de jas richting menswear getrokken: in Harris Tweed.

Yeelen Moens in het DRS-jack van Harris Tweed voor het nieuwe seizoen Beeld Koers von Cremer

Het zogeheten Floorshirt voor deze zomer, met een cartoon van illustrator Floor van het Nederend, is uitverkocht. Deze winter is er een samenwerking met kunstenaar Rop van Mierlo en met het Japanse Minotaur. De fannypacks ("wij noemen ze drugstasjes") en paspoort pouches ontbreken uiteraard niet.

Het lookbook werd gefotografeerd door Koers von Cremer, een duo (Jorin Koers en Wes Cremer) dat ook werkte voor Calvin Klein. "Wes Kremer is een jongen die we kennen uit Arnhem. Voordat hij fotograaf werd, kwam hij al bij de skateshop. We werken graag met mensen die affiniteit met ons hebben."

Grote modemerken flirten met streetstyle, Pop Trading flirt met luxe menswear. "Tegenwoordig zijn er veel posers," zegt hij. "Personen die een beetje jargon googelen en de juiste kleren kopen, maar daar wordt door kenners snel doorheen geprikt."

Skateboard Sessions
Virgil Abloh als creative director van Louis Vuitton men vindt hij maar een vreemde keuze. "Laatst zag ik een filmpje online, waarin hij aan het skaten was met vrienden in Parijs. Ik zie ­gewoon dat die gast ooit een keer een half jaar geprobeerd heeft te skaten en het heeft opgegeven maar nu denkt: hé ik ben Virgil Abloh, ik moet laten zien dat ik street credibility heb."

Het merk kiest voor subtiele branding Beeld Koers von Cremer

Elke woensdag (in de zomer) organiseert Pop Trading vanaf zes uur op het Olympiaplein Bring Your Own Beer Skateboard Sessions (B.Y.O.B.S.S.). Ze zijn toegankelijk voor iedereen. "Het Skatepark op de NDSM is vier jaar ­geleden gesloten en met het pand is sindsdien niets gebeurd. We wilden iets doen om de skatescene bij elkaar te brengen."

Ze sponsoren een groep van vijftien rijders, onder wie de 14-jarige Jaïr Gravenberch uit Den Haag, Ali Belhadj uit Rotterdam, Marc Haan, zanger van punkband Network76 en Yeelen Moens uit Antwerpen. De laatste skate ook voor het Europese team van Vans.

"Ze krijgen kleding en we nemen ze mee op trips, laatst zaten we nog met vijftien man in een airbnb in ­Londen. Skaten, filmen, content creëren die we wereldwijd distribueren, bijvoorbeeld voor de site van Trasher of Grey Magazine. Een heeft nu een job gekregen bij Elite Models Amsterdam. Als wij groeien, groeien die jongens ook."

Grote naam
De sleutel is om dicht te blijven bij wat ze zelf ­interessant vinden, naast een selectieve distributie. De omzet voor 2018 van wat al verkocht is via pre-orders is een kleine 4,5 ton. "We zouden ook aan Urban Outfitters kunnen verkopen, dat zal een flinke order zijn, maar we willen onze eigen koers varen. Warenhuis Liberty wil ook zaken met ons doen. Een grote naam, maar niet voor ons denk ik."

"Ik ben er niet ingestapt om rijk te worden. Ric en ik zijn first and foremost liefhebbers van deze cultuur en de kleding. Van jongens een platform geven, worden we nog steeds heel blij van. Ik zie het opstarten van dit merk als een missie, niet omdat ik uiteindelijk een pot geld zie staan, ik wil het gewoon goed doen en doe het vooral ook om het respect van onze peers."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden