Sjuul Paradijs komt met 'Uber van de journalistiek'

Sjuul Paradijs, oud-hoofdredacteur van De Telegraaf, gaat gewone bedrijven leren hoe ze een mediabedrijf kunnen worden.

Sjuul Paradijs stapte vorig jaar op als hoofdredacteur van De Telegraaf na een ruzie met de directie Beeld anp

Samen met Jan-Kees Emmer, oud-digitaal hoofdredacteur van De Telegraaf, heeft Paradijs, die in mei opstapte bij de krant na ruzie met de directie, Trusted Media opgericht. De twee omschreven het bedrijf als 'de Uber van de journalistiek'.

Door de opkomst van sociale media kan iedereen uitgever worden, stellen Paradijs en Emmer in hun boek Ga uitgeven. Een staatsgreep in de media, dat vandaag tegelijkertijd met Trusted Media wordt gepresenteerd. 'We weten allemaal dat er grote problemen zijn in de mediawereld.

Financiering voor onafhankelijke journalistiek wordt steeds lastiger,' zegt Paradijs. 'Steeds minder mensen hebben er geld voor over.'

Volgens de twee zullen in navolging van de ontwikkelingen in de VS ook hier overheden, bedrijven, merken en politieke partijen steeds meer hun eigen journalistieke media gaan opbouwen. In Nederland zijn overigens ook al voorbeelden hiervan te vinden, zoals Ajax-tv. Paradijs ziet in de toekomst ook ruimte voor bijvoorbeeld VVD-tv of Nuon-tv. 'In Denemarken heeft de Jyske Bank zo'n twee jaar geleden besloten te stoppen met alle reclame en sponsoring en is haar eigen mediabedrijf begonnen. Zo hebben ze een digitale 24 uurszender met financieel nieuws, maar ook sport- en cultureel nieuws.'

Newsroom
Grote partijen moeten hun voorlichters inruilen voor een newsroom, stellen Paradijs en Emmer. Met een channelmanager als een soort hoofdredacteur en daaronder een redactie die verhalen produceert. Echte verhalen, geen gladde pr-praat.

Op die manier praat je direct met je doelgroep, stelt Paradijs, zoals ook de Amerikaanse president Barack Obama zich in zijn campagnes rechtstreeks tot de kiezer wendde via sociale media. 'Het gedrag van de nieuwsconsument verandert. Ze bepalen zelf wat ze op hun Facebooktijdlijn willen zien. Het maakt niet uit of het verhaal van een krant of producent van kattenvoer komt zolang het een authentiek, aanraakbaar en oprecht verhaal is.'

Het risico bij eigen verhalen van bedrijven en andere partijen is dat de journalistieke onafhankelijkheid ontbreekt. 'Dat is natuurlijk een groot goed. Maar wie betaalt het?' vraagt Paradijs zich af. 'Wij hopen ook dat de oude media zo lang mogelijk blijven bestaan. Het zou goed zijn als klassieke uitgevers ook met deze constructie geld gaan verdienen om onafhankelijke journalistiek financierbaar te houden.'

Voor journalisten ziet Paradijs licht in de duisternis. 'Journalisten worden slecht betaald en ze hebben te lang in het verdomhoekje gezeten, maar wij zien hier kansen. Ik zou zeggen: pak ze.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden