Sirius van Allard ­Schröder: een verfrissend sprookje

Beeld Getty Images/EyeEm

Er was eens een ervaren Nederlandse schrijver, die meer dan tien romans op zijn naam had staan, en ook gebundelde essays, gedichten en verhalen. In een tijd waarin de schone letteren het genadeloos aflegden tegen apps en streamingdiensten, leek het hem een goed idee om zowat de ouderwetste vertelvorm die je kunt bedenken af te stoffen. Met andere woorden: Sirius, van Allard Schröder, is een sprookje. Inclusief twee betoverende vreemdelingen (broer en zus, natuurlijk), voorspellende dromen en een geheimzinnig bos, ‘gevaarlijk voor de een en een wonder voor de ander.’

Niet dat Sirius een en al zweverigheid is, of ons meeneemt naar geheel andere perioden en plekken dan de onze. Je kunt de roman ook zien als een min of meer hedendaagse, oerHollandse dorpstragedie rondom een drukbezochte discotheek. Het verhaal is tegelijk van onze tijd en het staat daar ook buiten – bovennatuurlijke taferelen en nauwkeurig realisme, geestverschijningen en smartphones komen er soepel in samen.

Na de proloog – die uiteraard aftrapt met ‘Er was eens’ – begint Schröder zijn verhaal op een manier die je verfrissend klassiek kunt noemen. Niks actieve opening, nauwelijks handeling, niet eens een scène: eerst maar eens de tijd van het jaar, het weer, de streek en de geschiedenis daarvan. Die ogenschijnlijk kalme sfeer- en plaatsbeschrijvingen worden snel behoorlijk broeierig en bevatten genoeg vooruitwijzingen en prikkelende vragen om je het verhaal in te lokken.

Dan pas voert Schröder de hoofd- en bijrolspelers in het drama op. Hij beschrijft ze van binnenuit en, zoals het een fatsoenlijke klassieke verteller betaamt, ook van bovenaf.

De sprookjesachtige inhoud en de klassieke vorm geven Schröder alle ruimte om ook stilistisch uit te pakken. Zijn zinnen zijn zwierig en beeldend, een tikje plechtig, met soms een verrassende spreektaalflard ertussendoor.

De toon waarop hij over zijn per­sonages en hun worstelingen schrijft – invoelend, fijnzinnig spottend – zien we terug in de speelse manier waarmee hij sprookjesclichés verweeft in zijn breed uitwaaierende verhaal: niet zonder ironie, maar zeker ook niet zonder eerbied.

Fictie

Allard ­Schröder
Sirius