Sinterklaasjournaal krijgt boete voor 'eigen' inpakpapier en staf

Het Sinterklaasjournaal heeft in 2013 te veel aandacht besteed aan zijn eigen inpakpapier en aan de 'echte' staf van Sinterklaas. Die waren in de winkel verkrijgbaar en daarom is er sprake van reclame, vindt het Commissariaat voor de Media. Dat heeft omroep NTR een boete van 150 duizend euro gegeven, meldt het AD vandaag.

Het Sinterklaasjournaal met presentatrice Dieuwertje Blok. Beeld anp

Het commissariaat bevestigde vandaag tegenover persbureau ANP het bericht.

De mediawaakhond zegt dat de NTR toestemming had om het pakpapier en de staf te maken en te verkopen, maar dat het Sinterklaasjournaal er geen aandacht aan mocht besteden. Volgens het Commissariaat gebeurde dat echter structureel. Bovendien was het gericht op kinderen jonger dan twaalf jaar, vandaar de hoge boete.

De NTR kan nog bij het commissariaat bezwaar aantekenen tegen de boete. Als dat niets uithaalt, kan de omroep naar de rechter stappen. Omroepbaas Paul Römer zegt in het AD dat hij zich niet neerlegt bij de straf. 'Al was de boete maar een tientje, dan nog zou ik die uit principe aanvechten.'

Volgens Römer was het inpakpapier niet te koop, maar lag het achter de balie, zodat winkelmedewerkers het zouden kunnen gebruiken. De NTR kreeg volgens hem bijna duizend euro van de makers van het inpakpapier voor het gebruik van het beeldmerk van het Sinterklaasjournaal. Verder zou de omroep er niet aan verdiend hebben.

NTR-baas Paul Römer. Beeld anp

Andere boetes

De TROS kreeg in 2011 boetes van in totaal 120 duizend euro voor het kindertelevisieprogramma Het Sprookjesboomfeest. Dat was volgens het commissariaat verboden reclame voor de Efteling. Uiteindelijk werd de boete verlaagd naar 69 duizend euro. Dezelfde omroep moest 100 duizend euro betalen voor de Bibaboerderij. De avonturen van boer Bart, boerin Bibi, de Vivavogelverschrikker, de Didadiertjes, de Gigagroentes en de Fifafruitjes werden gezien als sluikreclame voor C1000.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden