Plus Ten Slotte

Siet Zuyderland (1942-2019) stond boven trends in de kunsten

In elk schilderij wordt nog altijd 'de knappe tekenaar herkend die van zorgvuldige afwerkingen hield', zegt Maurice Rummens over Siet Zuyderland.

Siet Zuyderland Beeld Hans Pelgrom

Zijn werk was het allerbelangrijkste voor Siet Zuyderland. De Amsterdamse beeldend kunstenaar studeerde op zijn zestiende al aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, een voorloper van de Gerrit Rietveld Academie. "Daar was hij trots op," zegt zijn dochter Eva Zuijderland (54). "Het was een van de eerste dingen die hij vertelde als hij met mensen sprak."

Zuyderland werd in 1992 ziek, heel ziek. Vijftien jaar lang, tot aan zijn harttransplantatie, leed hij aan hartfalen. Hij had weinig energie, lag vaak in het ziekenhuis, maar was toch vooral in zijn atelier te vinden. Zijn nieuwe hart werd een belangrijk thema voor een serie schilderijen.

Het leven van Zuyderland was gewijd aan de kunsten, en met succes. In de jaren zeventig exposeerde hij twee keer in het Stedelijk Museum met tentoonstellingen die extreem realistische schilderijen bevatten van metro's en gevangenissen. Hij was succesvol, tot aan New York toe.

Vriendschappen
De Amsterdammer stond boven trends in de kunstwereld. Hij besloot zijn realistische stijl los te laten en ging voor abstracte kunst. Het risico dat de kunstwereld er niet op zat te wachten, nam hij voor lief. In elk schilderij wordt nog altijd 'de knappe tekenaar herkend die van zorgvuldige afwerkingen hield', zegt Maurice Rummens, wetenschappelijk medewerker van het Stedelijk.

Meer dan twintig jaar, tot de bouw van de Noord/Zuidlijn begon, sierde het werk van Zuyderland het Centraal Station in Amsterdam. Nog elke dag is zijn werk onderdeel van het Amsterdamse toneel: op het veertien bij tien meter grote stalen doek dat als brandscherm dient in Carré prijkt Zuyderlands schildering.

Achter de kunstenaar schuilde ook een onzekere man, voor wie het aangaan van relaties lastig was. Enkele goede vriendschappen met onder anderen fotograaf Hans Pelgrom, schrijver Henk Bernlef en astroloog Theo Wolters vormden hierop een uitzondering.

Eva Zuijderland voelde wel dat hij van haar en haar broer Bastiaan hield, 'maar hij vond het moeilijk het echt te laten blijken'. Twee jaar geleden werd de kunstenaar gediagnosticeerd met dementie. Hij schilderde snel daarna niet meer, 'al roerde hij nog wel verf', zegt zoon Bastiaan Zuijderland, die als enige van de twee kinderen in de voetsporen van zijn vader trad.

Bergen
Hoewel Zuyderland bang was voor de dood, sprak hij er wel over. Maandag, negen dagen na zijn overlijden in Amsterdam, is er afscheid genomen van de kunstenaar in de Ruïnekerk in Bergen; het dorp waar hij de moeder van zijn kinderen op 20-jarige leeftijd ontmoette en jarenlang zijn atelier had.

Op de begraafplaats daar komt een gedenksteen met enkel zijn naam en 'beeldend kunstenaar'. Precies zoals hij wenste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.