Shetland is de Rail Away onder de politie­series

Het is geen flitsende Amerikaanse serie met superslimme rechercheurs, en juist dat is de grote aantrekkingskracht van de Britse serie Shetland.

Douglas Henshall als Jimmy Perez: kalm, altijd in schippersjas, en met een mysterieuze kant.Beeld BBC

Het begin is luguber. Een hardloopster vindt een afgehakte hand. Meteen is de toon gezet. Van wie is de hand? Waar is de rest van het lichaam? Hoe is die hand daar terechtgekomen? Daar, dat is een van de stranden van een afgelegen eilandgroep die bij Schotland hoort. Welkom op de Shetlandeilanden.

Niet veel later in de eerste aflevering van het vijfde seizoen van Shetland, gebaseerd op de boeken van Ann Cleeves, wordt ook een hoofd gevonden. In een tas. Dat hoofd is, blijkt al snel, van een jonge Nigeriaanse man.

Dan kan het zoeken naar de oplossingen van de vragen beginnen – natuurlijk weer onder ­leiding van inspecteur Jimmy Perez, die op de Shetlandeilanden een klein politiekorps leidt. Met dat kleine team moet de kijker het doen. De kijker moet zich zelfs aanpassen aan Jimmy Perez, want ondanks de spectaculaire vondst van de lichaamsdelen is Shetland geen spectaculaire serie. Dat is absoluut geen diskwalificatie. Sterker, het is een pre. Sterker nog, Shetland is een weldaad voor de zintuigen.

Dat komt allereerst door de locatie. Het begin van elke aflevering is een zenervaring. Dat zou je kunnen overslaan om meteen met de nieuwe aflevering te beginnen. Niet doen! Je ziet de Shetlandeilanden, het groen, de rust, de ruimte. En als Perez ergens rijdt in zijn queeste om de zaak op te lossen, laat de gedachte je niet los dat jij daar ook wil rondlopen (genoeg toeristische aanprijzingen).

Fijn Schots accent

Jimmy Perez is een geweldige rol van Douglas Henshall – altijd in schippersjas en met een fraaie trui om de schouders (de man moet er kasten mee vol hebben liggen). Perez met z’n fijne Schotse accent leidt kalm maar volhardend het onderzoek. Hij heeft een mysterieuze kant, deze Perez. Op de Shetlandeilanden geboren, weggegaan nadat zijn vrouw is overleden, teruggekeerd, zonder dat duidelijk wordt waar hij is geweest. Cassie, zijn pleegdochter, studeert in Glasgow. Op Shetland loopt haar biologische vader, de flierefluiter Duncan, Perez continu voor de voeten. Die verwikkelingen zorgen voor een rode draad gedurende alle seizoenen van de serie.

De setting van een eiland draagt bij aan een beklemmende sfeer. Iedereen kijkt naar elkaar, iedereen kan de dader zijn, de dader moet eigenlijk een bekende zijn. Dat draagt bij aan de spanning en tot een voorzichtig spel om het vertrouwen dat er tussen mensen in zo’n kleine gemeenschap wel moet zijn, niet te schaden. Stap voor stap, bijna sloom, volgen we het onderzoek, vertrouwend op de kunde en vooral de tact van Perez. Het gaat meer om het stabiliseren van de lokale gemoedsrust dan het oplossen van grote problemen. Ook is men niet te beroerd toe te geven dat ‘de zaak’ hen misschien boven het hoofd groeit.

Geen pistolen

Shetland is de tegenpool van al die flitsende, voornamelijk Amerikaanse series (NCIS, CSI etc.) met superslimme rechercheurs waarin je ogen maar nauwelijks rust krijgen. Shetland staat in de traditie van andere goede Britse politieseries – we noemen Broadchurch en Hinterland – die buiten de grote stad spelen.

De serie is ook niet gewelddadig: er wordt niet overdadig met pistolen gezwaaid. Waar mensensmokkel centraal staat – niets is de eilanders vreemd – zien we Perez niet met een wapen in zijn handen. Ja, er vallen doden, en misschien wel meer dan de realistische statistieken laten zien, maar hé, het is een misdaadserie.

Shetland is de Rail Away onder de politie­series, en dat is een meer dan positief oordeel.

Politieserie
Shetland, seizoen 5