Nieuws

Shell verbreekt sponsorschap Concertgebouw, maar ontkent rol klimaatactivisten

Shell is gestopt als sponsor van het Concertgebouw. Klimaatactivisten, die al jaren campagne voeren tegen de sponsoring van cultuurinstellingen door het olie- en gasbedrijf, kraaien victorie.

Beeld Hollandse Hoogte / Jan Boeve

Shell benadrukt dat het alleen lid was van de businessclub van het Concertgebouw. Het olie- en gasbedrijf was al tientallen jaren één van de dertig leden van het genootschap. Tot begin dit jaar stond het logo van Shell op de website van het Concertgebouw tussen andere grote bedrijven als Heineken, KPN, KLM en ABN Amro.

De klimaatactivisten van Fossil Free Culture voeren al jaren campagne tegen de nauwe relaties tussen Shell en cultuurinstellingen. Het oliebedrijf wordt verantwoordelijk gehouden voor de snelle verandering van het klimaat. Door de sponsoring zou Shell zijn imago oppoetsen.

Shell heeft zelf een streep gehaald door het lidmaatschap, zegt een woordvoerder. Begin dit jaar zijn alle ‘sociale en culturele partnerschappen’ nog eens tegen het licht gehouden. “Het Concertgebouw paste daar niet meer in.” Het bedrijf kiest ervoor om zich te associëren met wetenschap, techniekonderwijs en duurzame ondernemers. Voorbeelden daarvan zijn het Leidse museum Boerhaave en het Amsterdamse techniekmuseum Nemo.

Te veel eer

Volgens Shell ging het bij de businessclub om een lidmaatschap dat bijna automatisch elk jaar werd verlengd. Leden van de businessclub hebben de mogelijkheid om met relaties ‘een selectie concerten van wereldklasse’ te bezoeken. Ook krijgen ze korting op de zaalhuur voor bedrijfsevenementen. Voor de CEO’s is er een jaarlijks diner.

Volgens het oliebedrijf staat het vertrek uit de businessclub los van de klimaatactivisten die afgelopen najaar protesteerden tegen de sponsorrelatie met het Concertgebouw. “Dat zouden ze natuurlijk graag zien,” zegt de woordvoerder. “Maar dat zou wel heel veel eer zijn.” Shell gaat ook nog steeds graag naar concerten met genodigden en zegt een nieuwe samenwerking met het Concertgebouw niet uit te sluiten.

Ook het Concertgebouw stelt dat het een eenzijdig besluit is van Shell. Directeur Simon Reinink erkent wel dat het in deze tijd vervelend is om een sponsor te verliezen. “Maar sponsoren heroverwegen bij voortduring hun sponsorbeleid.”

Overwinning

Klimaatactivisten van Fossil Free Culture vieren het vertrek van Shell echter wel degelijk als een overwinning. Daarom wordt er woensdagmiddag opnieuw een actie georganiseerd op het Museumplein. “Als fossiele bedrijven de relaties met publieke instellingen kwijtraken, raken ze ook een deel van hun sociale acceptatie kwijt,” zegt Frida Escalante in de uitnodiging.

Eerder waren het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum al mikpunt van Fossil Free Culture, dat ook een kunstenaarscollectief is. In 2018 besmeurden de kunstenaars zichzelf met olie in het Van Gogh Museum om de sponsorrelatie met Shell onder de aandacht te brengen. Ook werden schelpen verstopt in het museum. 

Het Van Gogh Museum verbrak kort daarna de banden met Shell, evenals het Haagse Mauritshuis. Beide musea ontkenden toen ook dat dit iets met de protesten te maken had. Shell stelde toen dat de samenwerking, die zich richtte op de zoektocht van nieuwe technieken voor de restauratie van schilderijen, simpelweg was afgerond.

Al in 2017 verbrak het Rijksmuseum de relatie met het Saudische oliebedrijf Aramco. Het Concertgebouw was voor de activisten de laatste horde op weg naar een fossielvrij Museumplein. Vandaar de manifestatie op woensdag om het verbreken van de banden tussen Shell en het Concertgebouw te vieren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden