PlusAchtergrond

Shawn Mendes, de nieuwe premier van de hitparade

Shawn Mendes zet met een Netflixdocumentaire over zijn leven in de schijnwerpers zijn volgende stap richting supersterrendom.

Shawn Mendes in de Netflixdocu­mentaire In Wonder.Beeld Netflix

Wie is op dit moment eigenlijk het grootste popidool op aarde? Is het nog steeds Justin Bieber (26)? Die beleefde een mentale inzinking, vond de Heer, trouwde en lijkt onderweg iets van zijn momentum te zijn kwijtgeraakt. Of is het Harry Styles (26)? De belangrijkste overlever van boyband One Direction is zonder meer de meest modieuze van zijn collega’s, werkt aan een acteercarrière en scoorde met Watermelon Sugar de grootste radiohit van de zomer. De tronen van deze de opvolgers Justin Timberlake en Robbie Williams, wankelen inmiddels ook weer door toedoen van een jongere uitdager: Shawn Mendes.

De pas 22 jaar oude Mendes lijkt alle eigenschappen te bezitten voor een lange regeerperiode als eerste minister van de hitparadepop. Aan een reeks hits (vier songs zijn op Spotify de miljard streams gepasseerd), een uitverkochte wereldtournee (de Ziggo Dome liep twee keer vol) en drie nummer 1-albums in de VS voegt hij maandag een eigen documentaire op Netflix toe. In Wonder, zoals de documentaire heet, gaat vooraf aan een album met nagenoeg dezelfde titel.

Opzichtig sensueel beeld

De documentaire richt zich voornamelijk op 2019, het jaar waarin Mendes zijn eerste stadionconcerten gaf en biedt voor wie Mendes nog niet kent een prima kennismaking met een fenomeen, dat carrière maakt langs de traditionele wetten van het popidool. Zo zien we al in de eerste concertscène hoe de fanschare van de jonge Canadees eruit ziet. In de immense hal in Toronto (capaciteit: 50.000 man) is Mendes’ vader vermoedelijk de enige man in het publiek.

De tweede scène – we bevinden ons in een hotelkamer is São Paulo – toont meteen een ander traditioneel, en opzichtig sensueel, posterboybeeld: Mendes onder het kletterende water van douche. Het blijkt een poging de plots opgedoemde problemen van zich af te spoelen. Want zelfs een popster met duizenden smachtende meisjes onder zijn slaapkamerraam kent strubbelingen. Mendes is zijn stem kwijt en moet via een app op zijn telefoon met de buitenwereld communiceren. ‘Even dacht ik dat ik onoverwinnelijk was,’ verzucht hij via het apparaat.

Het is een poging om het bestaan van Mendes enig reliëf te geven. Voor de vorm. Want wie zich 80 minuten lang onderdompelt in de wording van de zanger, kan maar tot één conclusie komen: sommige mensen zit echt álles mee.

Mendes is een vriendelijke knul die aardig is voor zijn ouders en zijn jongere zusje, zijn uiterlijk lijkt uitgezocht in een folder van fotomodellen, zijn stem reikt schijnbaar moeiteloos naar de hoogste hoogten en hij schrijft – mee aan – zijn eigen nummers.

En dan blijken zijn liedjes ook nog te gaan over dat ene meisje van zijn dromen. Het meisje met wie hij sinds begin 2019 samen is: Camila Cabello, een zangeres die deel was van meidengroep Fifth Harmony in wie sommigen de opvolgster van Jennifer Lopez zien. Mendes, in de documentaire: “We kenden elkaar al vier jaar. Al die tijd ging elke tekst die ik schreef over haar. Zonder dat ze dat wist.”

Geen spannende documentaire

Dat zijn uiteraard geen zinnen waar zijn smachtende fanpopulatie erg enthousiast van wordt, maar Mendes legt geduldig uit hoe fijn het is om ‘iemand te hebben die snapt wat hij allemaal meemaakt’. Zijn volgelingen lijken het te begrijpen: ze maakten van Señorita, het duet van de twee, vorig jaar de grootste hit die Mendes ooit scoorde.

In Wonder is uiteraard geen spannende documentaire. Hoe aimabel Mendes ook is, je kunt zijn uitspraken over roem (‘Ik ben ook maar gewoon een normaal mens’), de kracht van een solide thuisfront (‘Zonder hen zou ik gek worden’) en zijn levensfilosofie (‘Durf te dromen. Doe waar je blij van wordt.’) vooraf vrij nauwkeurig voorspellen. In zekere zin een gemiste kans. Mendes vertelde eerder te lijden aan paniek- en angstaanvallen. Daarvoor onderging hij therapie. Waar die angst precies uit bestond? In hoeverre drukt het continue bestaan in de spotlights – Mendes debuteerde al op zijn 16de – op zijn jonge schouders? Op een enkele terloopse opmerking na (‘Het eerste wat ik denk als ik een podium betreed is: ‘Verpest het niet’) blijft het nogal vaag.

Toch biedt de film enkele fascinerende inkijkjes in de machinerie rondom een popster van internationaal formaat. Zoals die avond in São Paulo dat Mendes keelontsteking blijkt te hebben. In tranen luistert hij naar het dwingende advies van zijn stemcoach en KNO-arts (‘Vanavond afzeggen’) om daarna in een hoekje van het stadion een beeldverbinding met zijn moeder in Canada op te zetten. Die blijkt er (een prettig verschil met de cameraverliefde moeder van Bieber) eentje van het nuchtere soort : ‘Lieverd, je kunt er niets aan doen. En de wereld vergaat niet als je een concert afzegt.’

In de rijen voor het stadion blijkt die stelling overigens maar beperkt houdbaar. Hysterisch huilend nemen de tieners de boodschap tot zich: ze zullen hun Shawn die avond niet zien. In zijn hotelkamer toont Mendes onmiddellijk weer zijn empathische gezicht. Via de computerstem van zijn mobieltje: ‘Het ergste vind ik dat iedereen teleur moet stellen.’

In Wonder is vanaf maandag te zien op Netflix. Het album Wonder verschijnt op 4 december.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden